Jag vill sänka VFRen.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

Jag vill sänka VFRen.

#1 Inlägg av Palin »

En kanske lite dum fråga, jag skulle vilja sänka min VFR lite grand. :oops:
Är det någon som har något tips på hur man kan göra utan att förstöra de underbara köregenskaperna?

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Alming »

välj en lägre profil på däcken.
då kommer iof mätaren visa lite för lite, menhojen kan bli roligare att köra, och lägre
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#3 Inlägg av Frippe »

Har sett att det finns sänkningssats att köpa, men kommer inte ihåg var jag sett det. Kanske någon annan som har koll.
Så det ska inte vara omöjligt.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#4 Inlägg av Fransson »

Läs i forumet om gaffelsänkningen :D :D

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#5 Inlägg av vfr800 »

karva ur sadeln lite grand billigaste sättet utan att köpa nåt :) om du inte vill göra jobbet prata med en sadelmakare eller nåt på lokala ridskolan

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

#6 Inlägg av Palin »

vfr800 skrev:karva ur sadeln lite grand billigaste sättet utan att köpa nåt :) om du inte vill göra jobbet prata med en sadelmakare eller nåt på lokala ridskolan
Går det att göra snyggt, känns inte som att där är så mycket att ge på

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#7 Inlägg av Kaiko »

Droppa kronorna lite och sedan ska jag fixa en länk till dig där de vrider länkaget till dämparen vilket skall ge ca 1,5cm i bak. (Måste bara få ordning på bredbandet hemma först)
Vroom Vroom

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#8 Inlägg av vfr800 »

jodå det går att göra snyggt det som kan kosta är om du inte kan spara och häfta dit det gamla skinnet jag skar med kniv och slipade med sandpapper tills det var hmm tror iallafall 4 cm lägre.
Men det är en smaksak hur mycket man vill sänka och jag behöver slipa lite till för att få det jämt men en sadelmakare ja snackade med skulle ha 1000:- så om du inte vill prova själv så är det väl däromkring i prisnivå

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#9 Inlägg av Kaiko »

Kaiko skrev:Droppa kronorna lite och sedan ska jag fixa en länk till dig där de vrider länkaget till dämparen vilket skall ge ca 1,5cm i bak. (Måste bara få ordning på bredbandet hemma först)
Dåså var BB klart....
Länken : http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... =10853&hl=

Jag tror att den ska funka, har den själv upplagd som off-line.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

#10 Inlägg av Palin »

Kaiko skrev:
Kaiko skrev:Droppa kronorna lite och sedan ska jag fixa en länk till dig där de vrider länkaget till dämparen vilket skall ge ca 1,5cm i bak. (Måste bara få ordning på bredbandet hemma först)
Dåså var BB klart....
Länken : http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... =10853&hl=

Jag tror att den ska funka, har den själv upplagd som off-line.
Det sista ser ju enkelt ut, men lite novis när det gäller mc-uttryck :oops:
Vad innebär det att "droppa kronorna"? :?

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#11 Inlägg av Kaiko »

Droppa kronorna = lossa styrkronorna och höja gaffelbenen dvs sänka framändan.
Gjorde det själv, tar 20min, ca 5mm. Gav en helt annan styrrespons. Maximala rekommendationer jag hört är ca 10mm pga att det ändrar cykelns stabilitet och frigången på hjulet blir ett problem.
I kombination med bakändan skall det bli bra. Har inte gjort bakändan än, men det kommer. Grenslar nu hojen med ett litet hopp....
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#12 Inlägg av Frippe »

Sänkte min i helgen både fram och bak. Följde instr. från länken tidigare i tråden. Tog mig ca 30 min att genomföra. Plockade bort ljuddämparen för att lättare komma åt. Vred "triangeln" ett steg bakåt så pilen på den pekar uppåt istället för framåt. Tror att den blev ca 1.5-2cm lägre. har inte provkört ännu men ska ta en test i kväll.

Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

#13 Inlägg av Palin »

Frippe skrev:Sänkte min i helgen både fram och bak. Följde instr. från länken tidigare i tråden. Tog mig ca 30 min att genomföra. Plockade bort ljuddämparen för att lättare komma åt. Vred "triangeln" ett steg bakåt så pilen på den pekar uppåt istället för framåt. Tror att den blev ca 1.5-2cm lägre. har inte provkört ännu men ska ta en test i kväll.
Ska bli kul att höra vad du tycker, det skulle förmodligen räcka med sänkningen bak för min del.
Var sänkningen fram lika lätt?

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#14 Inlägg av Henning »

På min var det redan sänkt!
Men profilen jag har på framdäcket förtar detta med decimeter....

120/500-16 Ungefär. ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#15 Inlägg av Frippe »

Sänkningen fram var lika lätt om inte lättare än bak och bak var det enkelt även för personer med tummar i handen.

Sänkte fram för att få liknande styregenskaper som innan och vet verkar som det funkande, till och med känns den mer lätt styrd nu. Sänkte den ca 5 mm fram. Blev dock en lite underligg känsla bak, som om den inte vill fjädra ut ordentligt men det ska nog kunna ordnas.
Helt underbart iallafall att inte behöva springa på tå när man ska backa :P

Kan rekomendera detta enkla men smidiga ingrepp till er andra som oxså har taxben 8)

/ Frippe

För er som bor nära Uppsala och tänker köra på Rörken i sommar; Ducceklubben kommer ha körning där på Söndag och det skulle vara möjligt för oss andra att gå teorin då. Mellan 10- 14 har de hyrt banan (enligt mina källor) så man får väl droppa in och se om det finns plats och samtidigt lyssna på mullret och prova fota lite.

Skriv svar