Sida 1 av 1
Byte kylarvätska
Postat: sön nov 24, 2013 18:18
av Anders1972
Tips mottages tacksamt! Är på väg att byta kylarvätska. Finns risken att man får luft i systemet om man bara släpper ur och fyller på? Tänkte lossa slangen vid vattenpumpen längs ner.. gör jag fel då?
Re: Byte kylarvätska
Postat: sön nov 24, 2013 20:22
av Tyrannosaurus
Anders1972 skrev:Tips mottages tacksamt! Är på väg att byta kylarvätska. Finns risken att man får luft i systemet om man bara släpper ur och fyller på? Tänkte lossa slangen vid vattenpumpen längs ner.. gör jag fel då?
Troligen finns det en avtappningsskruv någonstans så du ska inte behöva lossa någon slang. Kolla boken, jag vet var avtappningen sitter på klassiska VF men inte på VFR.
Det blir luft i systemet när man byter kylarvätska, men det är självluftande när man kör. Det enda som krävs är att man håller koll på vätskenivån i expantionskälet under den närmaste tiden efter bytet och fyller på vid behov.
På tal om expantionskälet, det töms inte genom avtappningen utan det får man plocka loss och vända upponer på.
Påfyllning ska sen ske både i själva kylaren och i expantionskälet.
Lite VV för den som inte har tänkt riva motorn är att det finns fler avtappningsskruvar på motorn som ska öppnas om man t.ex. planerar att lyfta topparna eftersom kylmantlarna inte töms vid vanlig avtappning och man annars riskerar att få in en massa vatten i vevhuset när man skruvar isär.
Men allt sånt står i boken som man ändå behöver om man ska skruva med topparna.
Re: Byte kylarvätska
Postat: mån nov 25, 2013 07:07
av Seth
glöm inte om du blandar kylarvätskan sj att du använder typ destillerat vatten och inte kranvatten.
Kan komma o bli avlagringar annars då.
Re: Byte kylarvätska
Postat: mån nov 25, 2013 10:10
av adrian_vg
Finns en guide för hur du gör på
viewtopic.php?f=20&t=3020.
Kolla specifikt §12. Ska fixa bilderna efter fikat.