Sida 1 av 1

Bytt voltregulator död redan?

Postat: tor okt 17, 2013 09:10
av adrian_vg
Efter två dar med i stort sett urladdat batteri när jag kommit hem från jobbet, satte jag batteriet på laddning över natten igen.

I morse blinkade Ctekdongeln grönt som tecken på att batteriet var fulladdat. Startade motorn och mätte spänningen - 12,8 V.
Gasade sen lite, och - ingen ändring.

För några veckor sedan var spänningen över batteriet ca 14,3 V och sjönk till 13,9 V när jag varvade upp motorn.

Framme på jobbet kastade jag ett öga på Ctekdongeln igen och då blinkade den rött!
Mätte spänningen över batteriet med motorn igång - 11,5 V.
Ingen ändring med lite gasande.

Det luktar dessutom lite sötaktigt bränt från sidan där regulatorn är fastskruvad... :?
Kan mosfetregulatorn ha pajat redan?

Byter till det gamla batteriet ikväll och kollar om problemet kvarstår.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: tor okt 17, 2013 15:42
av adrian_vg
Får riva kåpan och mäta på statorn till helgen. Hoppas på oregn.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: tor okt 17, 2013 20:27
av Donner
Ajaj....ja en sån regulator borde ju hålla längre kan man tycka. Synd du bor så långt bort annars har jag en fungerande regulator du kunde testat med.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: tor okt 17, 2013 21:53
av StigH
Tror plånkan din ligger risigt till..
När elektronik luktar/stinker = inte bra.... :roll:

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: fre okt 18, 2013 08:44
av adrian_vg
Lindningen kanske är körd. RM Stator jag köpte mosfeten av tyckte iaf at jag skulle kolla den också.
Verkar iaf vara enkelt att bara mäta över de tre gula kablarna på motorsidan och jämföra med motståndssiffrorna i mekmanualen.

Sen ev tömma motorn på olja och montera av statorn och okulärbesiktiga.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: fre okt 18, 2013 11:48
av adrian_vg
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... /?p=402735

"It had a funky burnt smell as well."

Verkar bekant. :roll:

Edit: Misstänker att denna guide kan komma till pass imorgon...
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... with-pics/

Edit2: "The majority of oem motorcycle stators, are sub 50,000 mile units, most fail in the 20 to 30,000 mile range".
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... /?p=886280
Hmm, detta skulle motsvara 3200-4800 mil på mätaren. Min viffer har gått lite över 4000 mil. Bummer...

Edit3: http://www.electronicamotos.com.ar/tech ... 45400.html

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: lör okt 19, 2013 17:19
av adrian_vg
Detta är vad jag skrev till RM Stator Inc där jag köpte mosfet-regulatorn. Alla värden är fö inom gränserna enl min Haynes mekmanual.

"Hi!
* Measured the amp leak over the battery as outlined in my servicemanual, which was 0 A.
* Measured the resistance between the three stator cables on the engine side and all were well within the 1 Ohm-limit; 0,2 ohms.
* Checked continuity over the three stator cables and ground, there was none.
* Fired up the engine and measured the stator voltage output at idle between the stator connectors, and all three were about 25 V.
* Revved the engine up to about 5k rpm and again measured the voltage and saw approx 62 V between the three cables.
* Then I noticed something brown, runny and rather stinky just under the RR on the frame. See pics on link below.
It would seem the RR got seriously overheated and melted that black filling (glue?). That black stuff was cracked as well around some of the yellow stator cables, and also all around the metall frame. Again see pics.

https://www.dropbox.com/sc/9uazpk7qrjdu2sq/QdfNdl4B1A

Guys, I don't know about you, but to me this looks like a seriously failed Regulator/Rectifier.

So, how do we proceed?

Thanks for your help in advance."

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: lör okt 19, 2013 17:20
av adrian_vg

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: tis okt 22, 2013 07:39
av adrian_vg
RM Stator erbjuder en refund eller warranty replacement för voltregulatorn!

Håller på och dealar om en Rick's hotshot-regulator ist.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: tis okt 22, 2013 16:00
av Jimmy.S
surt när den gick sönder så fort igen... vad är det för skillnad med "Rick's hotshot-regulator"?

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: ons okt 23, 2013 07:03
av adrian_vg
Rick's ska vara av "heavy duty"-typ. Läst på vfrd-forumet bla att de ska vara bra och något billigare än oem.

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: ons okt 23, 2013 19:39
av Jimmy.S
ok, ja vi får hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig :)

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: ons okt 23, 2013 20:06
av adrian_vg
Jag också. Vädret är fortfarande körbart här - vifferväder, och så måste jag mesa runt med en quad till jobbet...

Re: Bytt voltregulator död redan?

Postat: fre okt 25, 2013 17:07
av adrian_vg
Lyckades inte prata till mig en billigare Rick's Hotshotare, men de kommer att skicka en mot mellanskillnaden. På så vis slipper jag iaf att Paypal tar fem procent av den återbetalade summan...