[Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a
Postat: lör sep 07, 2013 20:17
tps,eller som den heter numera på ren svenska(för dom flesta kör ju med insprutning) spjäll-läges-givare är en induktiv potentiometer i princip,ju mer du vrider på rullen o öppnar spjället,ju högre utsignal skickar givaren till ecu-boxen,varvid boxen beräknar fram hur mycke bränsle du behöver...ihop med vad mapgivaren(eller luftmassemätaren) har gett för signal till boxen...lamdan mäter sedan om boxen räknat rätt eller inte och ger korrigerande värde tillbaka
sen finns det nått som kallas btr oxå,eller bränsletrycksregulator som inverkar en hel del i allt detta..regulatorn kan vara linjär eller progresiv,och påverkas av vilket vacum den får..bränsletrycket regleras av trycket i insuget,antingen då 1-1(linjärt) eller med en progresivitet som bestäms av värdet på regulatorn-för länge sedan när jag lekte med turbobilar så körde jag med regulatorer som var 1-1.4..vilket då betyder att trycket ökar med vacumvärdet * 1.4...man pressar på så vis in mer bränsle genom spridarna än vad dom egentligen ska leverera.
om nu nån har nått intresse i detta svammel...
sen finns det nått som kallas btr oxå,eller bränsletrycksregulator som inverkar en hel del i allt detta..regulatorn kan vara linjär eller progresiv,och påverkas av vilket vacum den får..bränsletrycket regleras av trycket i insuget,antingen då 1-1(linjärt) eller med en progresivitet som bestäms av värdet på regulatorn-för länge sedan när jag lekte med turbobilar så körde jag med regulatorer som var 1-1.4..vilket då betyder att trycket ökar med vacumvärdet * 1.4...man pressar på så vis in mer bränsle genom spridarna än vad dom egentligen ska leverera.
om nu nån har nått intresse i detta svammel...