Sida 1 av 1

[Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a

Postat: lör sep 07, 2013 20:17
av Ronny
tps,eller som den heter numera på ren svenska(för dom flesta kör ju med insprutning) spjäll-läges-givare är en induktiv potentiometer i princip,ju mer du vrider på rullen o öppnar spjället,ju högre utsignal skickar givaren till ecu-boxen,varvid boxen beräknar fram hur mycke bränsle du behöver...ihop med vad mapgivaren(eller luftmassemätaren) har gett för signal till boxen...lamdan mäter sedan om boxen räknat rätt eller inte och ger korrigerande värde tillbaka

sen finns det nått som kallas btr oxå,eller bränsletrycksregulator som inverkar en hel del i allt detta..regulatorn kan vara linjär eller progresiv,och påverkas av vilket vacum den får..bränsletrycket regleras av trycket i insuget,antingen då 1-1(linjärt) eller med en progresivitet som bestäms av värdet på regulatorn-för länge sedan när jag lekte med turbobilar så körde jag med regulatorer som var 1-1.4..vilket då betyder att trycket ökar med vacumvärdet * 1.4...man pressar på så vis in mer bränsle genom spridarna än vad dom egentligen ska leverera.

om nu nån har nått intresse i detta svammel...

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a

Postat: sön sep 08, 2013 06:44
av adrian_vg
Jag tror inte jag gör nåt åt ryckigheten i år. Byter tank nästa säsong och flyttar över pump och givare till den andra tanken och kollar bränslefilter i samband med detta.

En power commander hoppas jag ligger i en nära framtid även om den ev bara maskar underliggande problem.

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån sep 09, 2013 08:43
av adrian_vg
Rycken är ju livsfarliga! Man ligger på tvåan-trean vid ca 4000-5000 rpm när man kör i stan. Har man otur och hamnar fel i varvregistret hoppar hojen som en rodeohäst...

Edit: Jag noterar också att hojen går bättre en kort tid efter kallstart. Får den en fetare blandning då?
Om det är så, talar det väl antagligen för att nuvarande mappningen inte är helt optimal.

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a

Postat: mån sep 30, 2013 08:17
av adrian_vg
Monterade PC-trean i går och tog en lång tur i stan och lite på landsväg.

Ingen förbättring alls. Snarare var det så att ryckningarna och hoppen blev mer accenturerade vid vissa (lägre) varvtal. Varvräknarnålen kunde hoppa bortåt tvåtusen varv bara så där. Sen fick jag en nytt "hål" i motorn vid ca 5000 rpm, där den förut gått bra.

Blir inte klok på det här. Får plocka av powercommandern och börja från början och mäta på tändspolarna som Gsson föreslog, och ta det därifrån.

Inget garage, så jag kör med hoppande hoj nån vecka/or till och får fixa till våren när vädret och ljuset blir bättre.

Jag tror i vilket fall att allt detta började hände direkt efter att likriktaren/voltregulatorn la av. Nånting måste ha gått snett med elektroniken i samband med detta.

Nu har jag iaf en Powercommander, lite ljus i mörkret iaf... :)

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 00:a

Postat: fre okt 04, 2013 15:07
av adrian_vg
Avslutning på denna länk: viewtopic.php?f=3&t=5081&p=76214#p76214.

Re: [Problem löst] Ojämn och ryckig gång vid låg belastning

Postat: fre okt 11, 2013 12:48
av adrian_vg
Avlsutningen på problemet: viewtopic.php?f=13&t=1290&p=76266#p76266.