Sida 1 av 4
Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 11:20
av Rydh
Under tysklandsresan i somras och när jag nu i helgen agerade funktionär under Ironman här i kalmar så gick motorn ordentligt varm under lågfartskörning. Temperaturen låg ofta mellan 96 och 103 grader när hastigheten sänktes eller vi stannade till. Fläkten gick igång någon enstaka gång, den angedda motortempen var då 106 grader.
Problemet som uppstått är att hojen börjar slira duktigt på ettan när jag ska iväg. Vid kall motor är det inga problem. Dragläget känns längre och när det väl hugger så rappar det till, precis som när en slapp kedja rappar över några slitna kuggar.
Bytte motorolja innan tyskland till Castrol power 1 och har kört ca 250 mil på den.
Kan det handla om bara oljan eller har jag maskinproblem i kopplingen? Skivor och lameller är bytta hos Honda för ca 700 mil sedan.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 17:18
av adrian_vg
Har du haft i bilolja nån gång?
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 17:57
av Rydh
adrian_vg skrev:Har du haft i bilolja nån gång?
Nej, inte jag i alla fall. Förre ägaren ser ut att ha servat på honda men jag vet ju inte vad han hällt i mellan servicarna.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 18:45
av Donner
Känns ju nästan som att det beror på oljan när den fungerar kall. Kan ju klart vara nåt fel på själva kopplingen också men jag hade nog testat att byta olja först.
Själv har jag kört min till minst 112 grader utan att märka nån skillnad på kopplingen.
Själv kör jag på Motul 5100 och den fungerar fint.
Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 18:59
av jenshenrik
Som Donner skriver, er 106 grader intet problem.
En Viffer bliver varm ved langsom kørsel. MEGET VARM!
Det kan være, at dine koblingsplader er blevet som glas i overfladen på grund af varmen.
Det händer ofte, om man anvender fuldsyntetisk olie mod tidligere delsyntetisk.
Kontroller evt. koblingsplader, koblingskurv og udrykkerleje.
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Kan du evt. poste en video?
Re: Sv: Slirar och
Postat: mån aug 19, 2013 19:09
av Rydh
jenshenrik skrev:
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
jenshenrik skrev:Kan du evt. poste en video?
På slirandet? Får se om jag kan fixa det när den är varm nästa gång!
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 19:39
av Hondis
Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.
Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 19:49
av Rydh
Hondis skrev:Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.
Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Smart!
Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns en fläkt förrän vi blev stående vid ett vägarbete efter lite hårdare bergskörning...
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 19:52
av Hondis
Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 19:55
av Rydh
Hondis skrev:Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.
Gör det vettja!
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 19:59
av Hondis
Ska försöka fixa det framåt veckan.
Re: Sv: Slirar och
Postat: mån aug 19, 2013 21:09
av tersan
Rydh skrev:jenshenrik skrev:
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.
Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.
Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 21:14
av jenshenrik
Tak tersan

En perfekt formulering på perfekt Svensk

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Postat: mån aug 19, 2013 21:29
av adrian_vg
Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.
Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över?
Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.
Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen?

Re: Sv: Slirar och
Postat: mån aug 19, 2013 21:52
av Rydh
tersan skrev:Rydh skrev:jenshenrik skrev:
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.
Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.
Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
I see, men hur skulle detta hänga ihop med att det slirar vid hög temperatur? Ska kolla in rephandboken som ligger nyprintad i garaget
