Slirar och "rappar" vid varm motor.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#16 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev: Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över? :)
Nej, iofs inte mer än att kolla tänderna på bakdrevet, rullarna på kedjan och kedjespänningen men drivpaketet är så gott som nytt och eftersom det bara uppträder vid de angivna tillfällena så har jag räknat med att det är något annat.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#17 Inlägg av Donner »

100% säker på att du har rätt oljenivå?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#18 Inlägg av Rydh »

Donner skrev:100% säker på att du har rätt oljenivå?
Den ligger lite högt, några mm över strecket men fick sagt till mig att det inte skulle spela någon roll. Får vara lite noggrannare när jag byter nu om det kan inverka.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tycker mest att det låter som att du har luft i kopplingssystemet. När byttes kopplingsvätskan senast? Den vätskan drar precis som bromsvätskan åt sig vatten och när den blir varm (broms = flera hårda inbromsningar - koppling = riktigt varm motor) så kan det bildas gasbubblor vilket leder till s.k. "fading" (ja även kopplingen kan fada) d.v.s. som luft i systemet vilket gör att det inte tar ordentligt.

Om bromsen fadar så blir det farligt, om kopplingen fadar så blir det bara jobbigt. För att åtgärda detta måste man lufta/byta vätska i systemet.

Tyvärr är dessa servicepunkter något som många hemmameckare eftersätter. Man byter motorolja och filter, tvättar hojen och kollar kedjan. Men även broms- och kopplingsvätska måste bytas ibland, liksom gaffelolja för att grejerna ska funka ordentligt. Man brukar säga ca. varannat år för dessa grejer om man kör normalt. Kör man hårt t.ex. gasar på bana eller motorn ofta blir ordentligt varm (t.ex. mycket stadskörning eller den här sommaren som har varit den bästa på länge) så att bromsar och/eller koppling går varma så ska man byta oftare.

Samma sak gäller faktiskt gaffeloljan som också tar åt sig vatten (brukar lukta pyton när man tömmer den) och gammal gaffelolja gör helt enkelt att gaffeln blir svampig.

De som kör Sabre, Magna eller VFR1200 ska också byta kardanolja ca. en gång per år.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#20 Inlägg av Donner »

Krävs nog extrem värme om man skall få "fading" på kopplingen :?:

Det jag tänkte på är en kärvande slavcylinder, metall expanderar lite vid hög värme och den kanske kärvar när det är väldigt varmt.

Testa och byt kopplingsvätska och kolla så slavcylindern inte kärvar på nåt sätt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#21 Inlägg av Rydh »

Ok, så ett byte av kopplingsolja då jag samtidigt passar på att kolla slavcylindern (eller tvärtom) är på sin plats.
Räds egentligen inte att riva kopplingen heller mer än att fixa en ny packning ;-) men jag får väl börja någonstans.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#22 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:Ok, så ett byte av kopplingsolja då jag samtidigt passar på att kolla slavcylindern (eller tvärtom) är på sin plats.
Har du olja i systemet förstår jag att det krånglar... :wink: Bromsvätska DOT 4 ska det vara.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#23 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:Ok, så ett byte av kopplingsolja då jag samtidigt passar på att kolla slavcylindern (eller tvärtom) är på sin plats.
Har du olja i systemet förstår jag att det krånglar... :wink: Bromsvätska DOT 4 ska det vara.
Haha, ja ja :-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#24 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.

Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över? :)

Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.

Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen? 8)
Jag tror att Adrian har det rätta svaret, kopplingskorgen kan ha små hack som gör att kopplingen kan hugga lite. Inget att bry sig om sålänge man kan leva med problemet. Skulle det bli värre kan man öppna, plocka ner och jämna till hacken med en fil.
Bilagor
Kopplingskorg.jpg
Kopplingskorg.jpg (53.75 KiB) Visad 9673 gånger
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#25 Inlägg av adrian_vg »

Score! Jag hade rätt!! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#26 Inlägg av Rydh »

Kollade servicepappren och såg att både skivor och lameller byttes för 1000 mil sedan. Kan väl knappast bero på dem då.
Funderar på att bara köra i ny olja och se vad som händer tillvåren. Enda risken är ju 3-400 i sjön för oljan.

/R
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#27 Inlägg av Rydh »

Aktualiserar det här ämnet.
Fick en uppläxning om hur man ska mäta spelet på kedjan och det verkar som att jag kört med för tight kedja snarare än för lös... Jag ser inga skador på kedja eller drev men problemet kvarstår nu när jag slackat, och fortfarande bara när hojen är varm. Kan jag ha skadat utgående axel eller lådan? Eller är det rimligt att tro på kopplingskorgen ändå?

Aningens lågt med kopplingsvätska oxå, ska byta till veckan, om det kan påverka??
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#28 Inlägg av adrian_vg »

Hur ska man mäta då?

Min kedja brukar bli lite för spänd men slackar sedan upp ganska snabbt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#29 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Hur ska man mäta då?

Min kedja brukar bli lite för spänd men slackar sedan upp ganska snabbt.
Äh, jag har följt manualen jag har och justerat spelet med hojen på centralstödet --> för spänt med hojen belastad. Jag känner att ljudet som hörs vid start från stillastående skulle kunna bero på detta. MEN det kvarstår ju nu och varför bara vid varm motor??
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#30 Inlägg av Rydh »

Donner skrev:Krävs nog extrem värme om man skall få "fading" på kopplingen :?:

Det jag tänkte på är en kärvande slavcylinder, metall expanderar lite vid hög värme och den kanske kärvar när det är väldigt varmt.

Testa och byt kopplingsvätska och kolla så slavcylindern inte kärvar på nåt sätt.
Vätskebyte var ju på förslag redan här så jag får testa det.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar