Slirar och "rappar" vid varm motor.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Slirar och "rappar" vid varm motor.
Under tysklandsresan i somras och när jag nu i helgen agerade funktionär under Ironman här i kalmar så gick motorn ordentligt varm under lågfartskörning. Temperaturen låg ofta mellan 96 och 103 grader när hastigheten sänktes eller vi stannade till. Fläkten gick igång någon enstaka gång, den angedda motortempen var då 106 grader.
Problemet som uppstått är att hojen börjar slira duktigt på ettan när jag ska iväg. Vid kall motor är det inga problem. Dragläget känns längre och när det väl hugger så rappar det till, precis som när en slapp kedja rappar över några slitna kuggar.
Bytte motorolja innan tyskland till Castrol power 1 och har kört ca 250 mil på den.
Kan det handla om bara oljan eller har jag maskinproblem i kopplingen? Skivor och lameller är bytta hos Honda för ca 700 mil sedan.
Problemet som uppstått är att hojen börjar slira duktigt på ettan när jag ska iväg. Vid kall motor är det inga problem. Dragläget känns längre och när det väl hugger så rappar det till, precis som när en slapp kedja rappar över några slitna kuggar.
Bytte motorolja innan tyskland till Castrol power 1 och har kört ca 250 mil på den.
Kan det handla om bara oljan eller har jag maskinproblem i kopplingen? Skivor och lameller är bytta hos Honda för ca 700 mil sedan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Har du haft i bilolja nån gång?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Nej, inte jag i alla fall. Förre ägaren ser ut att ha servat på honda men jag vet ju inte vad han hällt i mellan servicarna.adrian_vg skrev:Har du haft i bilolja nån gång?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Känns ju nästan som att det beror på oljan när den fungerar kall. Kan ju klart vara nåt fel på själva kopplingen också men jag hade nog testat att byta olja först.
Själv har jag kört min till minst 112 grader utan att märka nån skillnad på kopplingen.
Själv kör jag på Motul 5100 och den fungerar fint.
Själv har jag kört min till minst 112 grader utan att märka nån skillnad på kopplingen.
Själv kör jag på Motul 5100 och den fungerar fint.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Som Donner skriver, er 106 grader intet problem.
En Viffer bliver varm ved langsom kørsel. MEGET VARM!
Det kan være, at dine koblingsplader er blevet som glas i overfladen på grund af varmen.
Det händer ofte, om man anvender fuldsyntetisk olie mod tidligere delsyntetisk.
Kontroller evt. koblingsplader, koblingskurv og udrykkerleje.
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Kan du evt. poste en video?
En Viffer bliver varm ved langsom kørsel. MEGET VARM!
Det kan være, at dine koblingsplader er blevet som glas i overfladen på grund af varmen.
Det händer ofte, om man anvender fuldsyntetisk olie mod tidligere delsyntetisk.
Kontroller evt. koblingsplader, koblingskurv og udrykkerleje.
Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Kan du evt. poste en video?
Re: Sv: Slirar och
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
På slirandet? Får se om jag kan fixa det när den är varm nästa gång!jenshenrik skrev:Kan du evt. poste en video?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.
Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Smart!Hondis skrev:Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.
Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns en fläkt förrän vi blev stående vid ett vägarbete efter lite hårdare bergskörning...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Gör det vettja!Hondis skrev:Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Ska försöka fixa det framåt veckan.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Sv: Slirar och
Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.Rydh skrev:Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.
Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
VFR750F -92, grön
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Tak tersan
En perfekt formulering på perfekt Svensk
En perfekt formulering på perfekt Svensk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.
Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.
Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över?
Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.
Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen?
Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över?
Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.
Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Sv: Slirar och
I see, men hur skulle detta hänga ihop med att det slirar vid hög temperatur? Ska kolla in rephandboken som ligger nyprintad i garagettersan skrev:Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.Rydh skrev:Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.
Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-