Slirar och "rappar" vid varm motor.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Slirar och "rappar" vid varm motor.

#1 Inlägg av Rydh »

Under tysklandsresan i somras och när jag nu i helgen agerade funktionär under Ironman här i kalmar så gick motorn ordentligt varm under lågfartskörning. Temperaturen låg ofta mellan 96 och 103 grader när hastigheten sänktes eller vi stannade till. Fläkten gick igång någon enstaka gång, den angedda motortempen var då 106 grader.

Problemet som uppstått är att hojen börjar slira duktigt på ettan när jag ska iväg. Vid kall motor är det inga problem. Dragläget känns längre och när det väl hugger så rappar det till, precis som när en slapp kedja rappar över några slitna kuggar.

Bytte motorolja innan tyskland till Castrol power 1 och har kört ca 250 mil på den.

Kan det handla om bara oljan eller har jag maskinproblem i kopplingen? Skivor och lameller är bytta hos Honda för ca 700 mil sedan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har du haft i bilolja nån gång?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#3 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Har du haft i bilolja nån gång?
Nej, inte jag i alla fall. Förre ägaren ser ut att ha servat på honda men jag vet ju inte vad han hällt i mellan servicarna.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#4 Inlägg av Donner »

Känns ju nästan som att det beror på oljan när den fungerar kall. Kan ju klart vara nåt fel på själva kopplingen också men jag hade nog testat att byta olja först.
Själv har jag kört min till minst 112 grader utan att märka nån skillnad på kopplingen.

Själv kör jag på Motul 5100 och den fungerar fint.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#5 Inlägg av jenshenrik »

Som Donner skriver, er 106 grader intet problem.
En Viffer bliver varm ved langsom kørsel. MEGET VARM!
Det kan være, at dine koblingsplader er blevet som glas i overfladen på grund af varmen.
Det händer ofte, om man anvender fuldsyntetisk olie mod tidligere delsyntetisk.

Kontroller evt. koblingsplader, koblingskurv og udrykkerleje.

Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?

Kan du evt. poste en video?
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Slirar och

#6 Inlägg av Rydh »

jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.

Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
jenshenrik skrev:Kan du evt. poste en video?
På slirandet? Får se om jag kan fixa det när den är varm nästa gång!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#7 Inlägg av Hondis »

Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.

Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#8 Inlägg av Rydh »

Hondis skrev:Själv kör jag på Castrol Grand Prix, funkar utan problem för mig.

Har även en av/på knapp som tidigare ägare monterat för att sätta igång/stänga av fläkten när det blir mycket stadskörning o tempen närmar sig 100-strecket. Fungerar faktiskt ypperligt.
Smart!
Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns en fläkt förrän vi blev stående vid ett vägarbete efter lite hårdare bergskörning...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#9 Inlägg av Hondis »

Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#10 Inlägg av Rydh »

Hondis skrev:Kan försöka lägga upp lite bilder hur den är kopplad om intresse finns eller så är det bara att ta en sväng förbi nån dag framöver.
Gör det vettja!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#11 Inlägg av Hondis »

Ska försöka fixa det framåt veckan.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Sv: Slirar och

#12 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:
jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.

Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.

Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.

Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#13 Inlägg av jenshenrik »

Tak tersan :)
En perfekt formulering på perfekt Svensk :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slirar och "rappar" vid varm motor.

#14 Inlägg av adrian_vg »

Antagligen inte oljan. Temperaturerna är okej tycker jag.

Har du kollat att kedjan verkligen inte rappar över? :)

Kan ju vara lamellerna eller kopplingskorgen som kanske är slitna.
Läste om det i Bike om gixxern som de fixade upp för ett tag sen. Den sades ha ungefär samma symptom som du beskriver. Visade sig vara kopplingskorgen som hade hack i "tänderna och som lamellerna fastnade i vid frikoppling. De bytte iaf kopplingskorg och lameller, dock inte stålskivorna mellan.

Har någon hivat upp viffern mycket på bakslangen mha kopplingen? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Sv: Slirar och

#15 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:
jenshenrik skrev: Og du er sikker på, at koblings slavecylinderen fungerer optimalt?
Här blev det tyvärr lite grekiska för mig JH.

Jag är medveten om att jag har en hydraulisk koppling men vet inte hur slavcylindern fungerar. Med guiden till kopplingsbyte som postats på forumet fixar jag nog att demontera den men ett oljebyte kanske är vettigt i första hand?
Uppe vid kopplingshandtaget sitter huvudcylindern. När du drar in handtaget så pressar den cylindern vätskan ner till nästa cylinder (slavcylindern) som sitter vid själva kopplingen och ser till att den kopplar in och ur som den ska.

Har du en krånglande slavcylinder så får du inte full effekt i kopplingen, enkelt uttryckt.

Att kolla slavcylindern är så pass enkelt att det är dumt att låta bli... du har väl f.ö. skaffat en rephandbok?
I see, men hur skulle detta hänga ihop med att det slirar vid hög temperatur? Ska kolla in rephandboken som ligger nyprintad i garaget :-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Skriv svar