Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garaget

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
westcoast
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: tis aug 06, 2013 22:10
Ort: TORSLANDA

Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garaget

#1 Inlägg av westcoast »

Har alltså just åter blivit ned hoj. VFR 750 - 91.
Originalverktyg saknas och min erfarenhet är ju att det inte är någon större förlust... men har läst att det finns några specialverktyg tex för kedjespänning.

Så, vilka verktyg behöver jag skaffa för att kunna klara mig? Dvs vad bör jag plocka ihop till hojen? Kanske nån har en lista och/eller bild över originalverktygen att dela med sig av?

Vad bör jag ha i garaget? Jag tänker mig att jag ska göra service själv, ev andra reparationer som kräver specialverktyg får bli en egen tråd om det mot förmodan inte redan finns en utförlig sån. :)

Mycket har jag ju av standardverktyg, men momentnyckeln och bladmått med rätt mått till ventiler står på inköpslistan direkt. "Behöver" jag något annat?

Jag tar gärna tips på inköpsställen såklart.
Kör VFR 750 -91 grön

Honda -900 -83 röd/vit - igen (såld)
Honda VFR 750 -88 röd (såld)
Honda VFR 750 -88 vit (kraschad)
Honda -900 -83 röd/vit (såld)
Kawasaki -550 -82 röd (såld)
Kawasaki -250 -?? Blå (Såld)
Honda CB 125 K5 -72 guld (såld för 500:- )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#2 Inlägg av adrian_vg »

Verktyg för kedje- och bakstötdämparförspänning är bra att ha. Båda finns att köpa ganska billigt på David Silver Spares, eBay eller lägg en köpesannons på detta forum.

Andra bra originalverktyg är tändstiftsnyckeln som är precis lagom smal om än inte helt högkvalitativ...

I övrigt borde du klara dig bra med några mejslar, block- och hylsnycklar från din vanliga verktygslåda.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#3 Inlägg av blacken »

Du kan även höra med mcskrotarna, dom brukar ha en del liggandes och skräpandes i hyllorna ibland.
Men original"tygen" är "ganska" primitiva, så gör som Herr Adrian förslog, byt ut dom mot riktiga verktyg. Det blir möe skojigare att skruve med "Järnhästen" då.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#4 Inlägg av adrian_vg »

Original kedjespännarecoch för förspänning kan vara bra att ha med under sadeln!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
westcoast
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: tis aug 06, 2013 22:10
Ort: TORSLANDA

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#5 Inlägg av westcoast »

adrian_vg skrev:Original kedjespännarecoch för förspänning kan vara bra att ha med under sadeln!
Vilken dimension på fasta alt blocknycklar bör också ligga där?
Kör VFR 750 -91 grön

Honda -900 -83 röd/vit - igen (såld)
Honda VFR 750 -88 röd (såld)
Honda VFR 750 -88 vit (kraschad)
Honda -900 -83 röd/vit (såld)
Kawasaki -550 -82 röd (såld)
Kawasaki -250 -?? Blå (Såld)
Honda CB 125 K5 -72 guld (såld för 500:- )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#6 Inlägg av tersan »

Nödvändiga verktyg, det var en intressant frågeställning! :wink: Jag tror inte att det finns några onödiga, och dessutom är det ju hur kul som helst att handla nya prylar! :mrgreen:

Men om vi håller oss till vad man faktiskt kan klara sig med så blir det ju en större utmaning. Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att ladda ner reparationshandbok och reservdelskatalog, där hittar du åtminstone en förteckning på vad som ligger i originalsatsen. Det enda egentliga specialverktyget jag kan komma på är nyckel för att spänna kedjan (det funkar förvisso med en dorn, men rätt verktyg gör jobbet betydligt prydligare), sen är som Adrian nämnde en smal tändstiftshylsa bra (men om du har en välförsedd vertygslåda så har du nog en redan). Fasta eller blocknycklar i 8-10-13-15-17-19 samt några olika skruvmejslar brukar lösa det mesta annars.

Universalverktygen du alltid ska ha med dig är mobiltelefon och kreditkort, de löser faktiskt alla fel och problem du kan tänka dig (och några till). :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
westcoast
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: tis aug 06, 2013 22:10
Ort: TORSLANDA

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#7 Inlägg av westcoast »

tersan skrev:Nödvändiga verktyg, det var en intressant frågeställning! :wink: Jag tror inte att det finns några onödiga, och dessutom är det ju hur kul som helst att handla nya prylar! :mrgreen:

Men om vi håller oss till vad man faktiskt kan klara sig med så blir det ju en större utmaning. Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att ladda ner reparationshandbok och reservdelskatalog, där hittar du åtminstone en förteckning på vad som ligger i originalsatsen. Det enda egentliga specialverktyget jag kan komma på är nyckel för att spänna kedjan (det funkar förvisso med en dorn, men rätt verktyg gör jobbet betydligt prydligare), sen är som Adrian nämnde en smal tändstiftshylsa bra (men om du har en välförsedd vertygslåda så har du nog en redan). Fasta eller blocknycklar i 8-10-13-15-17-19 samt några olika skruvmejslar brukar lösa det mesta annars.

Universalverktygen du alltid ska ha med dig är mobiltelefon och kreditkort, de löser faktiskt alla fel och problem du kan tänka dig (och några till). :wink:
Haha, ja, jag ser ju fram mot att komplettera med "bra ha-prylar"... fast just det där med specialverktyg och minsta möjliga att ha med i hojen är väl huvudfrågan.... utrymmet är ju begränsat...
Kör VFR 750 -91 grön

Honda -900 -83 röd/vit - igen (såld)
Honda VFR 750 -88 röd (såld)
Honda VFR 750 -88 vit (kraschad)
Honda -900 -83 röd/vit (såld)
Kawasaki -550 -82 röd (såld)
Kawasaki -250 -?? Blå (Såld)
Honda CB 125 K5 -72 guld (såld för 500:- )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#8 Inlägg av tersan »

westcoast skrev:Haha, ja, jag ser ju fram mot att komplettera med "bra ha-prylar"... fast just det där med specialverktyg och minsta möjliga att ha med i hojen är väl huvudfrågan.... utrymmet är ju begränsat...
Om du ska åka på nån bankörning med SMC så är kedjejusteringsnyckeln och den fasta nyckeln för att lossa justeringslåskruven nödvändiga. Kedjan är nämligen ALLTID felaktigt spänd vid insläppet... (har jag läst, själv fick jag förstås också spänna om kedjan). Har du dessutom en kuts monterad behöver du ett verktyg för att lossa kutsskruvarna, men det verktyget behöver du ha i fickan (s.k. moment 22).

Annars har jag faktiskt klarat mig utan verktyg i både bil och mc i många år nu, men då skruvar jag väl kanske en del hemma i verkstan istället. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

westcoast skrev:
adrian_vg skrev:Original kedjespännarecoch för förspänning kan vara bra att ha med under sadeln!
Vilken dimension på fasta alt blocknycklar bör också ligga där?
De vanligaste bultstorlekarna på Honda och japanska hojar i allmänhet är: 8, 10, 12, 14 och 17 mm.
Utöver det finns det stjärnskruv och insex. Torx är väldigt ovanligt på hojar men förekommer på vissa europeiska hojar som t.ex. BMW.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#10 Inlägg av adrian_vg »

Kan ta en bild på min kompletta originalsats under dagen. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Nödvändiga verktyg att ha med på hojen - och ha i garage

#11 Inlägg av Mister »

Förutom det som är nämnt så kan jag väl komplettera med lite bra o ha grejer:

- Momentnyckel. Då två stycken funkar till basbehov (alt fler). En för låga och en för höga moment.
- LED-pannlampa, ovärdeligt bra o ha sak att ha när man meckar.
- Verktygsats som täcker upp till 24mm bult (24 är det till gaffellocken, 22 mm är annars frekvent använd då det är till framhjulet.)
- Locktite, då den lila (nummer 222) vilket ger en lagom låsning. Den låser inte så överjävligt som den blå. Då hojar vibrerar o den lila är då guld värd för att hålla kåpskruvar o bultar på plats. Dyr men räcker en evighet.
- ett gäng insexnycklar så klart.
- alupasta som komplement till den berömda kopparpastan (då det är en del aluminium så ska det användas alupasta)
- Lagerfett (för lager ibland, hjulaxlar o dyl)
- Silikonspray (fixar till gummislangar mm och minskar friktion med/mellan plastdetaljer)

Vid färd så brukar jag ha:
- Orginal, verktygssats plus superlim (räddat mig många gånger) samt silvertejp, eltejp och en liten multikniv från biltema (den med tång) samt en liten mini insexsats så klarar man sig hyfsat bra.

Det var vad jag kom på som hastigast. På min önskelista står en MC-lyft. Synd att de är så dyra men ack vad det bli bättre ergonomi.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar