Sida 1 av 1
Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 19:22
av Conseal
Står i garaget och ser att den är lite låg. Är det någon speciell som gäller för påfyllning?
Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 19:33
av Donner
Ethylen, blå/grön. Absolut inte röd som är longlife och inte blandbar med blå/grön.
Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 19:47
av Conseal
Köpes på valfri mack eller?
Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 19:50
av Donner
Bör gå ja. Akta dig för longlife som sagt, den är mindre giftig och macken vill nog hellre sälja den.
Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 20:00
av Conseal
Check, tack. Tblå mao

Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 20:23
av Donner
T-blå dricker man

Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 20:49
av adrian_vg
Etylenglykol om man ska vara lite petig. Etylen är en sidogrupp.
I vilket fall, rätt sorts glykol finns på billigt på biltema. Blanda med batterivatten eller motsvarande, kranvatten inte rent nog och kan orsaka alu-korrosion. Bäst sägs färdigblandad kylarvätska vara.
Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 21:42
av Conseal
Re: Kylarvätska
Postat: sön jul 28, 2013 22:50
av tersan
Nu tar vi det lite lugnt här... vi vill ju inte att vår ärade forumgeneral gör nåt överilat, eller hur?
- Hondas original kylarvätska är en etylenglykol.
- Om man ska fylla på så bör man fylla på med samma som redan finns i systemet.
- Färgen säger numera ingenting om vilken typ glykolen är. Tyvärr, det var enklare förr.
- Etylenglykol är mycket giftig, så om man har husdjur är propylenglykol ett bättre val.
- Longlifeglykol finns av olika typer, en del är rentav etylenbaserade... flera går också att blanda med andra, men då tappar man longlifeegenskaperna.
- Vattentyp finns många åsikter om, men att kranvatten skulle bidra till alukorrosion har jag inte funnit några som helst bevis för. Det viktiga är att man har rätt mängd glykol och byter regelbundet.
Jag tror att jag nämnt det tidigare, men jag gör det igen: jag har haft aluminiummotorer sen jag tog körkort, och har inte haft några som helst problem med propylenglykol (oavsett färg, jag läser produktbladen) och kranvatten. Och, ja, jag har öppnat rätt många motorer genom åren.

Re: Kylarvätska
Postat: mån jul 29, 2013 09:46
av adrian_vg
Det är möjligt att alu-legeringarna i motororerna är bättre idag och att man kan använda kranvatten att blanda med. Jag läste om detta i en mekhandbok för några år sen.
Re: Kylarvätska
Postat: mån jul 29, 2013 10:37
av Conseal
tersan skrev:- Hondas original kylarvätska är en etylenglykol.
- Om man ska fylla på så bör man fylla på med samma som redan finns i systemet.
Då borde biltemas vara utmärkt för ändamålet

"Etylenbaserad kylarglykol (färdigblandad) avsedd för de flesta bensin- och dieselmotorer på marknaden. Ger ett mycket bra skydd mot frost och korrosion. Färdigblandad. Frostskyddar ner till -36 °C."
Sv: Kylarvätska
Postat: mån jul 29, 2013 11:44
av jenshenrik
Om man anvendar kranvatten (postevand på Dansk), kan man få problemer...
Når temperaturen på vand er højere end 54 grader, udfældes mineralerne til omgivelserne og kan give belægninger og dermed mindre køleevne.
I værste fald, kan det give slam og komplikationer... Uaaa!
Jeg anvendar altid demineraliseret vatten med ethylenglycolbaseret kølemiddel i forholdet 1:1.
Ved mere kølemiddel/korrosionshæmmer end 50% nedsættes køleevnen.
Det kan være både rødt og blåt...
