Sida 1 av 3

Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a

Postat: sön jun 09, 2013 17:29
av Ronny
Nu har jag lite trubbel i bregott-fabriken,viffern vill inte leka riktigt som den ska.
Märker en smått ryckig gång när man har jämn landsvägsfart...alltså knappt vrider rullen alls, utmärker sej mer om man är 2 på.
rullar man på litegrann så märks ingenting,o pressar man rejält på nån liten knixig skojjig väg,så går den precis som den ska.
Men jämn fart vill den inte riktigt gå rent
Testade förut,efter en tur med gumman bakpå att bara ställa mej med varm motor o hålla 2000 rpm..varvnålen gungar mellan 1800 o 2000,upp o ner hela tiden,testade vid 4000-dryp still,inte en tendens till nått
Han har vart sånnhär nu i några veckor,så lite felsökning har jag gjort,blandannat bytt till nya stift,vilket verkade direkt ha löst problemet,men det var nog en inbildning från min sida.
Hör inga knepiga avgasljud,eller nått liknande,så jag vågar nog påstå att det inte är tändningen som spökar.
Återstår bränslet,men får inte ihop det hela,ett tätt tankfilter,eller en tät spridare så skulle inte maskinen gå bra på mer belastning/högre varv.
känns ungefär som om man helt plötsligt skulle få en kort o rejäl motvind,när man kör...lättaste jag kan beskriva känslan iallafall

Tips,ideer,lösning??

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: sön jun 09, 2013 17:56
av TG
Kör på högre varv :twisted:

Skämt o sido, det är aldrig kul när det strular...
På låga varv tyckte jag att min med var ryckig, sen gjorde jag PAIR och FLAPPER moddarna och det blev direkt mycket bättre...

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: sön jun 09, 2013 18:07
av tersan
I och för sig låter det ganska normalt för en 800, men om du upplever en förändring mot hur den betett sig tidigare så är det ju nåt som hänt. Med tanke på en annan diskussion nyligen: vad kör du på för bensin? Prova att byta oktantal och/eller mack.

Vid jämn fart och låg belastning har du väl lambdareglering på den där? Kan vara sonden som spökar isåfall.

Annars kan det vara så enkelt att motorn behöver blåsas ur ordentligt. Kör som f-n några mil så att du får bort sot och avlagringar i motorn.

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: sön jun 09, 2013 19:41
av Donner
En spridarrengöring i tanken kan vara värt att testa. Kolla alla vacumslangar du kan hitta så dom inte hoppat av eller spruckit.

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 00:10
av Ronny
pair o flapper e gjort sen ett par år tillbaka,kör ENDAST på v-power bensin,o det är definitivt en förrändring gentemot som den ska gå
urblåst som f*n blir den duktigt ofta-allt beror på resesällskapet och väg,så det kan jag garantera inte är problemet-tvärtom..mina buskompissar e elaka mot mej,inte helt enkelt att hänga på en busa 2 r1:or o en gixxer
ska gå över med startgas på alla slangar jag kan hitta o kolla
vpower ska ju iochförsej ge mindre beläggningar i spridare och närmast rengöra dom om jag informerat mej korrekt,men jag kan hälla i en skvätt fotogen/olja o prova(det är det som är i den sk. STP spridarrengörning för 100 spänn)
lamdan låter ju lite småintressant o testa...nån som vet vad den ska ge för värde vid ett specifikt varvtal?

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 00:43
av Ronny
har nu under kvällen suttit o plöjt igenom en hel del olika forum o massa andra lattjo sidor om just lamdan,så då väcks en fråga,eller teori kanske mer.
så som jag kan läsa mej till så GÅR det att helt sonika koppla ur lamdan helt,med den egenheten att fi-lampan tänds,så långt e jag med.
Men..detta ska göra skillnad på motorgången ganska rejält-tycker det verkar en aningens skumt,då en bil funkar helt annorlunda,kopplar man bort sonden/går sönder så aktiveras det sk. limp-home läget som gör att bilen går att köra,men inte så värst mycke mer,samtliga parametrar för tändning o bränsle ställs till ett minimum för att endast kunna flytta bilen i princip
dock så ska detta "göra underverk" på en viffer på alla möjliga sätt o vis, bättre körbarhet,lägre bränsleförbrukning,större penis,högre lön o snyggare tjej ungefär
är detta nått som nån provat med nån positiv förändring av maskinen??
när man klämmer i powercommander så skaffar nog flertalet o2eliminator,men då e ju mappen i pc:n optimerad för detta, vilket jag fett betvivlar e fallet på en standard vtec,men men-jag kan ha fel,det kanske gör nytta....eller?
skadar ju inte iallafall o testa o bara dra ur kontakten för o se om gången blir bättre/sämre

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 09:08
av tersan
Ronny skrev:...Men..detta ska göra skillnad på motorgången ganska rejält-tycker det verkar en aningens skumt,då en bil funkar helt annorlunda,kopplar man bort sonden/går sönder så aktiveras det sk. limp-home läget som gör att bilen går att köra,men inte så värst mycke mer,samtliga parametrar för tändning o bränsle ställs till ett minimum för att endast kunna flytta bilen i princip
dock så ska detta "göra underverk" på en viffer på alla möjliga sätt o vis, bättre körbarhet,lägre bränsleförbrukning,större penis,högre lön o snyggare tjej ungefär
är detta nått som nån provat med nån positiv förändring av maskinen??
Styrsystemen hos bil och MC skiljer sig åt ganska rejält, bilvarianterna är betydligt mer avancerade. Alla bilar har f ö inte limp-home, så där kan man rycka lambdaregleringen utan att bilen lägger av.

Men på din viffer kan du nog inte räkna med några fantastiska förbättringar, lamdbaregleringen är bara i funktion på dellast. Så ryckningar i jämn fart på låga varv kan den mycket väl påverka.
Ska du mäta upp den så handlar det om volt vid ett visst blandningsförhållande, har ingenting med varvtal att göra.

Dagens V-Power i Sverige är förresten 98 oktan med extra etanolinblandning... :wink:

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 09:16
av adrian_vg
Ronny,

Gör inte ett hönshus av en liten fjäder. :P
De insprutade 800:orna har en tendens att rycka på jämn gas och låga varv. De kan upplevas som lite spattiga, speciellt om man inte är van från insprutare tidigare.
Skillnaden mellan en insprutad- och en förgasarviffer är enorm på låga varv. Där förgasarviffern spinner och går som en katt, studsar insprutarviffern runt som en liten häst på kokain ibland...

Problemet kan åtgärdas genom att tanka 98 oktan eller högre, ställa upp tomgången något (jag kör på ca 1500 rpm), köra igenom några flaskor STP Injector Cleaner, Redlines dito edyl, göra som TG skriver att växla ner och använda rätt växel vid rätt varvtal (stadskörning i 50 km/h med passagerare funkar inte på sjätte växeln, det bara är så) samt vänja sig vid att viffern rycker vid låga varv på låg belastning/jämn gas.

Känner du att plånboken är djup, plugga i en PowerCommander och mappa hojen i en bänk så får du bort allt ryckande. ;-)

För mig hjälpte det att tanka 98 oktan, ställa upp tomgången och anpassa växel efter hastigheten. Tror flapper- och pairmodden är gjorda min svartviffer.

Edit: Ryckigheten är lite individuell, en del fi-viffrar rycker mer en del mindre. YMMV som man säger.

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 09:19
av tersan
adrian_vg skrev:Känner du att plånboken är djup, plugga i en PowerCommander och mappa hojen i en bänk så får du bort allt ryckande. ;-)
Eller ännu bättre: ersätt originalsprutet med något modernt och programmerbart, kombinerat med en bredbandslambda. Hmm... en 800 är ju billig idag, man kanske skulle... :wink:

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 09:21
av adrian_vg
tersan skrev:Eller ännu bättre: ersätt originalsprutet med något modernt och programmerbart, kombinerat med en bredbandslambda. Hmm... en 800 är ju billig idag, man kanske skulle... :wink:
:roll:

Du vet där vi pratade om i en annan tråd om hi-techlösningar på icke-problem som är så typiskt Honda...? ;-)

Edit: Vi kanske skulle låta Wargen ägna sig åt såna där exotiska lösningar, så kan vi andra dräggla och berömma honom och hans grejer. :lol:

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 09:50
av TG
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Eller ännu bättre: ersätt originalsprutet med något modernt och programmerbart, kombinerat med en bredbandslambda. Hmm... en 800 är ju billig idag, man kanske skulle... :wink:
:roll:

Du vet där vi pratade om i en annan tråd om hi-techlösningar på icke-problem som är så typiskt Honda...? ;-)

Edit: Vi kanske skulle låta Wargen ägna sig åt såna där exotiska lösningar, så kan vi andra dräggla och berömma honom och hans grejer. :lol:
För att återgå till ämnet lite.... :roll:

Hittade du några läckor på slangarna?
Kom problemet plötsligt eller var det mer smygande?
En sak som inte borde påverka så mycket vid jämn låg gas men kan vara värt att kolla ändå är luftburken... (gratis att kolla...)

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 12:02
av Ronny
adrian_vg skrev:Ronny,

Gör inte ett hönshus av en liten fjäder. :P
De insprutade 800:orna har en tendens att rycka på jämn gas och låga varv. De kan upplevas som lite spattiga, speciellt om man inte är van från insprutare tidigare.
Skillnaden mellan en insprutad- och en förgasarviffer är enorm på låga varv. Där förgasarviffern spinner och går som en katt, studsar insprutarviffern runt som en liten häst på kokain ibland...

Problemet kan åtgärdas genom att tanka 98 oktan eller högre, ställa upp tomgången något (jag kör på ca 1500 rpm), köra igenom några flaskor STP Injector Cleaner, Redlines dito edyl, göra som TG skriver att växla ner och använda rätt växel vid rätt varvtal (stadskörning i 50 km/h med passagerare funkar inte på sjätte växeln, det bara är så) samt vänja sig vid att viffern rycker vid låga varv på låg belastning/jämn gas.

Känner du att plånboken är djup, plugga i en PowerCommander och mappa hojen i en bänk så får du bort allt ryckande. ;-)

För mig hjälpte det att tanka 98 oktan, ställa upp tomgången och anpassa växel efter hastigheten. Tror flapper- och pairmodden är gjorda min svartviffer.

Edit: Ryckigheten är lite individuell, en del fi-viffrar rycker mer en del mindre. YMMV som man säger.

Har haft denna hojj 3 år o den har IKKE uppfört sej såhär förut,så-jo...nått är galet,och läser du lite mer noga så står det i mitt första inlägg att den har vart så här i några veckor

Har inte hunnit kolla slangar ännu,jobbar eftermidda denna veckan,så det får bli framåt helgen.
Problemet kom inte smygande heller ,utan bara fanns där en dag
luftfiltret var det första jag kollade,samt rengjorde (modell kn)

Re: Ojämn/rycking gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 12:08
av adrian_vg
Ronny skrev:Har haft denna hojj 3 år o den har IKKE uppfört sej såhär förut,så-jo...nått är galet,och läser du lite mer noga så står det i mitt första inlägg att den har vart så här i några veckor
Taskig bensin?

Bytt oljemärke i motorn?

Vilka andra ändringar har du gjort ungefär när det började rycka?

Sades det något om tändstiften; när byttes de senast och hur ser de ut nu?

Edit: Om du vet att allt annat är juste, kan du prova att göra en italiensk ursotning (tips från Tersan, har provat själv, funkar i lindriga fall).

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 17:41
av Donner
Ja det är många tips här och jag flikar in med ett till :D

Även om det känns bränslerelaterat så kan det ju ligga på tändningssidan, en sak jag tänkte på är tändhattar och kablarna till dom.

Kanske dom fått nån skada eller blivit överslag i dom. Vet att du bytt stift men kollade du avståndet på stiften?

Re: Ojämn och ryckig gång vid låg belastning 02:a

Postat: mån jun 10, 2013 17:52
av LinusE
Mekat mer än normalt med bilar o framföralt hondas motorer.
Känslan jag får är att de är täningen. Då de kommit direkt och utan nämnvärd belastning.

Hade börjat kolla över tänddelar så stift mm.
Spontan känsla är just stifft men kan vara så mycket.
Skruvat för lite på hoj o inte insatt i hur just viffern ser ut
Om de är tändkabblar eller spolar men börja där är mitt tips...