Haha. Jupp. Du har så rätt. Loctite är grejen har jag märkt.Råttis skrev:Hmmm prata du ur egen erfarenhet.....Mister skrev:
Läge för Loctite?
/Råttis
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Haha. Jupp. Du har så rätt. Loctite är grejen har jag märkt.Råttis skrev:Hmmm prata du ur egen erfarenhet.....Mister skrev:
Läge för Loctite?
/Råttis
lappen; använde du momentnyckel för att dra det sista?lappen skrev:Ja det vete tusan, men enligt killen på Kennets så hade de fått in hojjar som man fått göra detta på. Muttern var ju inte "lös" men det gick att dra åt muttern ca 1/5-dels varv.adrian_vg skrev:Ingen har ställt frågan varför hjulaxelmuttern var lös, så - varför??
Det går nog inte fullt så bra, metallen i gängorna och stycket som helhet ändrar sig med ålder och när anspänningen i/mellan gängor/metall lossas, man kan kanske komma "nära" rätt moment om man har svintur, om du känner dig "äventyrslysten" så är 195 Nm medium till svår blodsmak i munnen när man drar åt något, eller en mer exaktare beskrivning, slutmuskelfaktor 8,9 på skitnödighetsskalan. Låna i stället en momentdragare på en verkstad eller av någon som har. Å andra sidan, du kommer säkerligen att vara i behov av en momentnyckel i framtiden, så varför inte införskaffa en? det behöver inte bli en ohemul kostnad om du kollar på beg som är sjysta..Kan man inte märka ut tejpa? var muttern sitter på gängan innan man lossar för att
sen dra rätt moment på "känn"?
Nope, har inte heller någon för så stora moment. Dock funderat på att införskaffa en. Drog istället enligt blackens beskrivning ovan...nu drygt 200 mil senare verkar det fungera bra, rullar lätt men helt stumt, även om jag alltid är lite orolig att det skall bli knas. Kanske dags att önska en momentis i julklapp...vroom skrev:lappen; använde du momentnyckel för att dra det sista?lappen skrev:Ja det vete tusan, men enligt killen på Kennets så hade de fått in hojjar som man fått göra detta på. Muttern var ju inte "lös" men det gick att dra åt muttern ca 1/5-dels varv.adrian_vg skrev:Ingen har ställt frågan varför hjulaxelmuttern var lös, så - varför??
Har ingen momentnyckel som behövs för det åtdragningsmomentet och jag vill inte köpa ett enbart för det ändamålet. Kan man inte märka ut tejpa? var muttern sitter på gängan innan man lossar för att
sen dra rätt moment på "känn"?