Sida 1 av 1
Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 24, 2013 19:22
av insu
Vad enkelt det gick, pumpade oljan bakvägen från luftnippel, inga problem med luftning.
Hade en mjuk flaska med pip på som jag sög upp med ur koppen på styret.
Ett kanontips jag fick som jag hädanefter alltid kommer att använda.

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 24, 2013 20:53
av LinusE
Ska jag vara jobbig.
Men har du olja i bromsarna e luft ditt minsta problem....
Sen har du inte byttat genom o tömma behållaren.
Vätskan i slangarna är de som är de viktiga ....
De du gjort e lite som att sotaren skulle sota kaminen när skiten sitter i skorstenen...
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 24, 2013 21:44
av insu
Ja, men om du trycker oljan bakvägen så bytts den samtidigt o slangarna eller hur??
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 24, 2013 22:08
av LinusE
De får du beskrivare nogranare om hur du lyckades med och varför.
Att suga de vanliga hållet funkar ju bättre då risken för att gammal
vätska ska bli kvar e mindre ? Av sitt eget själv fall ?
Kan ju först suga upp gammalt skit i behållaren sen fylla på ny och därefter
suga ner ny vätska till oket och när nyvätska kommer ut fylla behållare o stänga ?
Kan ju vara att jag missuppfattar dig

E fredag kväll

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 24, 2013 22:25
av tersan
insu skrev:Ja, men om du trycker oljan bakvägen så bytts den samtidigt o slangarna eller hur??
Nja, jo, kanske... det är skillnad på att trycka och suga... ska du få ut all luft bör du trycka ut den åt "rätt" håll, dvs från huvudcylindern och ut genom oket.
Det finns mojänger som suger via oket, och jag vet att det finns de som bara lyckas lufta om de trycker bakvägen via oket (vilket jag inte förstår, men jag är ju lite gammaldags...).
Men att suga via huvudcylindern för att få bort luft har jag inte hört talas om tidigare. Därmed inte sagt att det inte funkar, men det känns konstigt...

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: ons maj 29, 2013 19:32
av Hulk
Första gången jag bytte olja tömde jag nere vid oket och fyllde på ny uppe i behållaren.
Jag försökte lufta genom att pumpa med handtaget .. men jag lyckades inte.
Jag fick tag på en större spruta av en kompis som jag satte en slang på och sedan kopplade jag den på okets nippel.
När jag tryckte oljan upp i behållaren bubblade luften upp och när jag var klar fungerade det perfekt!
Jag har bytt två gånger till efter det på samma sätt och det fungerar klockrent för mig

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: ons maj 29, 2013 21:07
av LinusE
Enklaste sättet om de så e en mc, bil eller cykel.
En 1m lång gärna genomskinlig slang som passar på nipplen på oket.
Sätt slangen på nipplen, ner med andra änden i en burk.
Pumpa upp tryck med handtaget så kolvarna hamnar så långt ut dom kan.
Öppna locket (ha de vågrätt så de inte rinner ut allt för mycket)
Öppna nu nipplen lite o pumpa halv fort så du ser att vätskan kommer ut i slangen
När vätskan börjar ta slut (får INTE) ta slut) i behållaren så stäng nipplen igen.
Fyll på ny vätska i behållaren.
Öppna nipplen o upprepa detta tills du ser ny vätska i slangen.
Nu kan du fylla på lagom i behållaren beroende på beläggens skick
Ta nu nästa ok.
Lätt som en plätt o inga specialverktyg utan kan göras i skogen nästintill

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: tor maj 30, 2013 08:49
av insu
Hulk skrev:Första gången jag bytte olja tömde jag nere vid oket och fyllde på ny uppe i behållaren.
Jag försökte lufta genom att pumpa med handtaget .. men jag lyckades inte.
Jag fick tag på en större spruta av en kompis som jag satte en slang på och sedan kopplade jag den på okets nippel.
När jag tryckte oljan upp i behållaren bubblade luften upp och när jag var klar fungerade det perfekt!
Jag har bytt två gånger till efter det på samma sätt och det fungerar klockrent för mig

Precis så menade jag då jag startade tråden, att jag skrev suga ur behållaren var menat som att suga upp oljan som trycktes upp så den inte skulle rinna över.
Jag gjorde en alldeles för otydlig

förklaring av vad jag menade, men bra att jag fick hjälp så det rätades ut.

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: tor maj 30, 2013 18:56
av tersan
insu skrev: Precis så menade jag då jag startade tråden, att jag skrev suga ur behållaren var menat som att suga upp oljan som trycktes upp så den inte skulle rinna över.
Jag gjorde en alldeles för otydlig

förklaring av vad jag menade, men bra att jag fick hjälp så det rätades ut.

Då fattar till och med jag! Helt ok metod, även om jag själv alltid använder mig av samma metod som Linus...
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: tor maj 30, 2013 19:48
av Hulk
Även här har ett ljus gått upp!
Att fylla i behållaren samtidigt som man tömmer i botten och INTE låta det bli tort är ju också en bra lösning
När jag tömde all olja blev det ju inte de bästa förutsättningarna för att slippa luft i systemet

Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: tor maj 30, 2013 21:14
av tersan
Hulk skrev:Att fylla i behållaren samtidigt som man tömmer i botten och INTE låta det bli tort är ju också en bra lösning

Du är nog varken den förste eller siste som lyckats med den...

Sv: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Postat: fre maj 31, 2013 06:37
av jenshenrik
Hjælpen er på vej.
I følge Svensk bilprøvningskontrolltestprøvningscenter, Mccloud, Winitou, Kunta Kinte, Puch Maxi Club India, NAF, SVTV, Wikipedia med mere, er dette værktøj den mest sikre metode at udskifte bremsevæske med
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... re-191531/