Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Vad enkelt det gick, pumpade oljan bakvägen från luftnippel, inga problem med luftning.
Hade en mjuk flaska med pip på som jag sög upp med ur koppen på styret.
Ett kanontips jag fick som jag hädanefter alltid kommer att använda.
Hade en mjuk flaska med pip på som jag sög upp med ur koppen på styret.
Ett kanontips jag fick som jag hädanefter alltid kommer att använda.
insu
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Ska jag vara jobbig.
Men har du olja i bromsarna e luft ditt minsta problem....
Sen har du inte byttat genom o tömma behållaren.
Vätskan i slangarna är de som är de viktiga ....
De du gjort e lite som att sotaren skulle sota kaminen när skiten sitter i skorstenen...
Men har du olja i bromsarna e luft ditt minsta problem....
Sen har du inte byttat genom o tömma behållaren.
Vätskan i slangarna är de som är de viktiga ....
De du gjort e lite som att sotaren skulle sota kaminen när skiten sitter i skorstenen...
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Ja, men om du trycker oljan bakvägen så bytts den samtidigt o slangarna eller hur??
insu
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
De får du beskrivare nogranare om hur du lyckades med och varför.
Att suga de vanliga hållet funkar ju bättre då risken för att gammal
vätska ska bli kvar e mindre ? Av sitt eget själv fall ?
Kan ju först suga upp gammalt skit i behållaren sen fylla på ny och därefter
suga ner ny vätska till oket och när nyvätska kommer ut fylla behållare o stänga ?
Kan ju vara att jag missuppfattar dig
E fredag kväll
Att suga de vanliga hållet funkar ju bättre då risken för att gammal
vätska ska bli kvar e mindre ? Av sitt eget själv fall ?
Kan ju först suga upp gammalt skit i behållaren sen fylla på ny och därefter
suga ner ny vätska till oket och när nyvätska kommer ut fylla behållare o stänga ?
Kan ju vara att jag missuppfattar dig
E fredag kväll
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Nja, jo, kanske... det är skillnad på att trycka och suga... ska du få ut all luft bör du trycka ut den åt "rätt" håll, dvs från huvudcylindern och ut genom oket.insu skrev:Ja, men om du trycker oljan bakvägen så bytts den samtidigt o slangarna eller hur??
Det finns mojänger som suger via oket, och jag vet att det finns de som bara lyckas lufta om de trycker bakvägen via oket (vilket jag inte förstår, men jag är ju lite gammaldags...).
Men att suga via huvudcylindern för att få bort luft har jag inte hört talas om tidigare. Därmed inte sagt att det inte funkar, men det känns konstigt...
VFR750F -92, grön
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Första gången jag bytte olja tömde jag nere vid oket och fyllde på ny uppe i behållaren.
Jag försökte lufta genom att pumpa med handtaget .. men jag lyckades inte.
Jag fick tag på en större spruta av en kompis som jag satte en slang på och sedan kopplade jag den på okets nippel.
När jag tryckte oljan upp i behållaren bubblade luften upp och när jag var klar fungerade det perfekt!
Jag har bytt två gånger till efter det på samma sätt och det fungerar klockrent för mig
Jag försökte lufta genom att pumpa med handtaget .. men jag lyckades inte.
Jag fick tag på en större spruta av en kompis som jag satte en slang på och sedan kopplade jag den på okets nippel.
När jag tryckte oljan upp i behållaren bubblade luften upp och när jag var klar fungerade det perfekt!
Jag har bytt två gånger till efter det på samma sätt och det fungerar klockrent för mig
VFR750-95
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Enklaste sättet om de så e en mc, bil eller cykel.
En 1m lång gärna genomskinlig slang som passar på nipplen på oket.
Sätt slangen på nipplen, ner med andra änden i en burk.
Pumpa upp tryck med handtaget så kolvarna hamnar så långt ut dom kan.
Öppna locket (ha de vågrätt så de inte rinner ut allt för mycket)
Öppna nu nipplen lite o pumpa halv fort så du ser att vätskan kommer ut i slangen
När vätskan börjar ta slut (får INTE) ta slut) i behållaren så stäng nipplen igen.
Fyll på ny vätska i behållaren.
Öppna nipplen o upprepa detta tills du ser ny vätska i slangen.
Nu kan du fylla på lagom i behållaren beroende på beläggens skick
Ta nu nästa ok.
Lätt som en plätt o inga specialverktyg utan kan göras i skogen nästintill
En 1m lång gärna genomskinlig slang som passar på nipplen på oket.
Sätt slangen på nipplen, ner med andra änden i en burk.
Pumpa upp tryck med handtaget så kolvarna hamnar så långt ut dom kan.
Öppna locket (ha de vågrätt så de inte rinner ut allt för mycket)
Öppna nu nipplen lite o pumpa halv fort så du ser att vätskan kommer ut i slangen
När vätskan börjar ta slut (får INTE) ta slut) i behållaren så stäng nipplen igen.
Fyll på ny vätska i behållaren.
Öppna nipplen o upprepa detta tills du ser ny vätska i slangen.
Nu kan du fylla på lagom i behållaren beroende på beläggens skick
Ta nu nästa ok.
Lätt som en plätt o inga specialverktyg utan kan göras i skogen nästintill
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Precis så menade jag då jag startade tråden, att jag skrev suga ur behållaren var menat som att suga upp oljan som trycktes upp så den inte skulle rinna över.Hulk skrev:Första gången jag bytte olja tömde jag nere vid oket och fyllde på ny uppe i behållaren.
Jag försökte lufta genom att pumpa med handtaget .. men jag lyckades inte.
Jag fick tag på en större spruta av en kompis som jag satte en slang på och sedan kopplade jag den på okets nippel.
När jag tryckte oljan upp i behållaren bubblade luften upp och när jag var klar fungerade det perfekt!
Jag har bytt två gånger till efter det på samma sätt och det fungerar klockrent för mig
Jag gjorde en alldeles för otydlig förklaring av vad jag menade, men bra att jag fick hjälp så det rätades ut.
insu
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Då fattar till och med jag! Helt ok metod, även om jag själv alltid använder mig av samma metod som Linus...insu skrev: Precis så menade jag då jag startade tråden, att jag skrev suga ur behållaren var menat som att suga upp oljan som trycktes upp så den inte skulle rinna över.
Jag gjorde en alldeles för otydlig förklaring av vad jag menade, men bra att jag fick hjälp så det rätades ut.
VFR750F -92, grön
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Även här har ett ljus gått upp!
Att fylla i behållaren samtidigt som man tömmer i botten och INTE låta det bli tort är ju också en bra lösning
När jag tömde all olja blev det ju inte de bästa förutsättningarna för att slippa luft i systemet
Att fylla i behållaren samtidigt som man tömmer i botten och INTE låta det bli tort är ju också en bra lösning
När jag tömde all olja blev det ju inte de bästa förutsättningarna för att slippa luft i systemet
VFR750-95
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Du är nog varken den förste eller siste som lyckats med den...Hulk skrev:Att fylla i behållaren samtidigt som man tömmer i botten och INTE låta det bli tort är ju också en bra lösning
VFR750F -92, grön
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Byta olja i bromsledningar utan luftningsproblem.
Hjælpen er på vej.
I følge Svensk bilprøvningskontrolltestprøvningscenter, Mccloud, Winitou, Kunta Kinte, Puch Maxi Club India, NAF, SVTV, Wikipedia med mere, er dette værktøj den mest sikre metode at udskifte bremsevæske med
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... re-191531/
I følge Svensk bilprøvningskontrolltestprøvningscenter, Mccloud, Winitou, Kunta Kinte, Puch Maxi Club India, NAF, SVTV, Wikipedia med mere, er dette værktøj den mest sikre metode at udskifte bremsevæske med
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... re-191531/
- Bilagor
-
- uploadfromtaptalk1369977349546.jpg (18.76 KiB) Visad 9264 gånger