Oljud från hjullager
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- mikaeljohansson
- Medlem
Oljud från hjullager
framhjulslagret rumlar det i, så jag tänkte att bäst att byta
men efter flera byten så låter det i alla fall. Jag har bytt lager förr så vad jag tror, så gör jag rätt.
tar en hylsa som bara trycker på yttre lagerbanan på båda sidor och med en gängstång drar jag in dom
är det något trix eller brukar det vara lite ljud
men efter flera byten så låter det i alla fall. Jag har bytt lager förr så vad jag tror, så gör jag rätt.
tar en hylsa som bara trycker på yttre lagerbanan på båda sidor och med en gängstång drar jag in dom
är det något trix eller brukar det vara lite ljud
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Re: hjullager
Det är kanske däcket som låter? Råkade ut för det på en bil en gång. Bytte aldrig hjullagret som tur var utan när jag la på nya framdäck blev det tyst. Om man kan få liknande fenomen på en hoj vet jag inte men det finns nog nån annan här som vet 

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Om du har hjulet loss och sätter in fingret i lagret och snurrar det, känns inget "kuggande" då så är lagren ok.
Inga bromsklossar som ligger an?
Annar är det som du fått svar, däcket som låter.
Inga bromsklossar som ligger an?
Annar är det som du fått svar, däcket som låter.
insu
Kolla gärna åldern på däcket. Lite hårdare däck kan ha en viss förmåga att börja låta
(Det finns en fyrsiffrig kod på däcket. De två första siffrorna är tillverkningsvecka och de två sista är året. tex 3510. Finns inte en fyrsiffrig kod men däremot en tresiffrig...då rekommenderas starkt ett däckbyte omedelbart)
(Det finns en fyrsiffrig kod på däcket. De två första siffrorna är tillverkningsvecka och de två sista är året. tex 3510. Finns inte en fyrsiffrig kod men däremot en tresiffrig...då rekommenderas starkt ett däckbyte omedelbart)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- jenshenrik
- Medlem
- Kontakt:
Sv: Oljud från hjullager
Mister har en god pointe... 
Det kan være dækket, der generelt larmer/rumler/støjer. Det er speciel typisk på Michelin Pilot Road 2 og 3 på RC36 (90-96).
Bridgestone (uuuurgh!) har vældig kraftig rumlen ved slidtage/få milimeter tilbage.
P.S. Det er helt korrekt at trykke lejet på plads med yderringen, når det befæstiges i yderringen

Det kan være dækket, der generelt larmer/rumler/støjer. Det er speciel typisk på Michelin Pilot Road 2 og 3 på RC36 (90-96).
Bridgestone (uuuurgh!) har vældig kraftig rumlen ved slidtage/få milimeter tilbage.
P.S. Det er helt korrekt at trykke lejet på plads med yderringen, når det befæstiges i yderringen

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Re: Oljud från hjullager
Och stödröret finns på plats mellan lagren? har förekommit att det saknas.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
De mellan lager och gaffel?Tommy Gsson skrev:Och stödröret finns på plats mellan lagren? har förekommit att det saknas.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Han menar nog röret mellan lagren...inne i fälgen typ.adrian_vg skrev:De mellan lager och gaffel?Tommy Gsson skrev:Och stödröret finns på plats mellan lagren? har förekommit att det saknas.
Distansen mellan lager och gaffelben kan man ju inte köra utan

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jag menar det, blir ganska vingligt, och låter nog en del också.Donner skrev: Distansen mellan lager och gaffelben kan man ju inte köra utan

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
- mikaeljohansson
- Medlem
JAHA, kan det vara däcket, och här har jag bytt hjullager 3 gånger. Ha Ha
Toppen tack för tipset, och visst är det Michelin pilot 2, hade jag vetat det skulle jag ha tagit bort däcket innan jag renoverade fälgen, hade sparat mig MYCKET jobb med att maskera..Stödröret hade jag inte glömt, men tack för det tipset också, man vet aldrig Mvh Micke
kan kanske tillägga att första gången fick jag inte in lagret tillräckligt, så när jag drog åt hjulaxeln ploppa lagret in och då trycker det ju på innerringen, därför bytte jag en gång till. Andra gången drack jag inte öl så då blev det rätt monterat MEN när jag satt dit dom såg jag att stödröret låg kvar...just det!.. bara att slå ut ett lager och då måste jag ju slå på innerringen också, därför bytade jag en gång till för säkerhets skull. Men det är inga dyra lager, en hundring för båda (och packboxar för det är inte helt lätt att man inte skadar dom när man bänder ut dom). Får bli nytt däck sen,
men jag tycker det är konstigt att det kan rumla så, låter precis som lager oljud.
Toppen tack för tipset, och visst är det Michelin pilot 2, hade jag vetat det skulle jag ha tagit bort däcket innan jag renoverade fälgen, hade sparat mig MYCKET jobb med att maskera..Stödröret hade jag inte glömt, men tack för det tipset också, man vet aldrig Mvh Micke
kan kanske tillägga att första gången fick jag inte in lagret tillräckligt, så när jag drog åt hjulaxeln ploppa lagret in och då trycker det ju på innerringen, därför bytte jag en gång till. Andra gången drack jag inte öl så då blev det rätt monterat MEN när jag satt dit dom såg jag att stödröret låg kvar...just det!.. bara att slå ut ett lager och då måste jag ju slå på innerringen också, därför bytade jag en gång till för säkerhets skull. Men det är inga dyra lager, en hundring för båda (och packboxar för det är inte helt lätt att man inte skadar dom när man bänder ut dom). Får bli nytt däck sen,
men jag tycker det är konstigt att det kan rumla så, låter precis som lager oljud.
- Bilagor
-
- 2013-04-27 08.24.39.jpg (96.7 KiB) Visad 13204 gånger
Senast redigerad av mikaeljohansson den sön apr 28, 2013 17:29, redigerad totalt 1 gånger.

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Förlåt en dum fråga, men har du provat att snurra på hjulet med framänden upphissad och ev med beläggen bortplockade? Brukar vara rätt tydligt om det är lagret då, och om det inte är det så kan man ju misstänka däcket...
VFR750F -92, grön
har haft PR2or också och fick några konstiga saker med dem. Oftast berodde det på detta.
- Bilagor
-
- Däckslitage PR2.jpg
- (27.69 KiB) Nerladdad 2 gånger
Efter många tusen VFR mil har jag funnit det optimala framdäcket för min del, vill inte köra på annat efter att testat otaliga andra.
Stabilt.
Lättstyrt.
Inga vibrationer.
Bra slitstyrka.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... pX4LokwYIQ
Stabilt.
Lättstyrt.
Inga vibrationer.
Bra slitstyrka.
insu
- mikaeljohansson
- Medlem
ja, det har du rätt i !! skulle jag ha gjort när jag bytte backar förstås, får testa om det går att lätta ifrån dom lite och provatersan skrev:Förlåt en dum fråga, men har du provat att snurra på hjulet med framänden upphissad och ev med beläggen bortplockade? Brukar vara rätt tydligt om det är lagret då, och om det inte är det så kan man ju misstänka däcket...
Tack Mvh

- mikaeljohansson
- Medlem
Toppen, det är värdefullt med såna erfarenheter, skall jag tänka på när det blir dags att byta. Tackinsu skrev:Efter många tusen VFR mil har jag funnit det optimala framdäcket för min del, vill inte köra på annat efter att testat otaliga andra.
Stabilt.
Lättstyrt.
Inga vibrationer.
Bra slitstyrka.