Sida 1 av 1
Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: mån apr 15, 2013 19:26
av Coachen
Hej,
Efter att ha väntat över en månad på en CDIbox till min -96 vf 750 c, skickades från en skrot i Florida. Då ser jag att man skrivit för hand vt 1000 eller vf 1000 på boxen! Jag anslöt den och den verkar funka? Kanske lite annorlunda motorljud men jag kan inte svära på det. Det enda som märks är att varvräknaren visar ca hälften av verkligt varv. Vad kan vara annorlunda utan att jag märker det? Kan jag förstöra något, kan den tända fel och bli överhettad? Det låter ok när man kör. Kan jag fortsätta köra utan att riskera något haveri el liknande?
Hoppas få tips , även om jag saknar ett r på vf

Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 07:24
av adrian_vg
Fel tändningspunkter?
I extremfall har jag sett bilder på kolvar med hål pga detta.
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 09:13
av tersan
Det finns andra på forumet som kan skillnaderna på de motorerna bättre, men jag hade kollat upp skillnaderna mellan boxarna ordentligt innan jag gav mig ut på mer avancerade åkturer. Visar varvräknaren 50% fel så är det ju nåt väsentligt...
Ett känsligt motoröra kan höra om tändningen står fel, men det är ju inte svårt heller att göra en enkel koll med en tändningslampa.
Som Adrian säger, står tändningen fel så kan det bli tråkigt.
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 10:02
av adrian_vg
Förresten, VF1000 är ju en V4;
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f1000f.htm.
Men vad är en VT1000? Det närmaste jag kommit är en Shadow, och dessa är twinnar (V2). Halva antalet cylindrar ger halva motorvarvtalet? Spekulerar vilt nu...
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 13:02
av Jimmy.S
vt 1000 finns väl inte? min gamla hette ju vt1100 och ja 2 cyl
Men jag hade varit skeptisk, finns det inga nummer på boxen så man kan söka rätt på vad den är kompatibel med för motor?? borde väl finnas något instansat alt. märkning på lapp med serienummer.
Själv hade jag inte ens vågat prova innan jag visste
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 14:18
av Rydh
Förstår jag TS rätt så står det VF1000 ELLER VT1000 på boxen. Sannolikt VF då om det inte existerar någon VT.
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: tis apr 16, 2013 21:46
av Coachen
Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: ons apr 17, 2013 05:57
av adrian_vg
Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
EBay! Och skrotarna i Sverige. David Silver Spares i Britannien. Våra favoritställen för oss med lite äldre hojar!
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: ons apr 17, 2013 07:38
av StigH
Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint,
Förtändningen/tändkurvan ligger ju inprogrammerad i CDI om jag nu läst rätt i div vst-manualer..
Skulle nog var rätt försiktig med att använda en okänd box eller någon avsedd för en annan motor...
Men, det är ju jag det..
Edit:
Har en CDI för VF750C i reserv, tror jag (reservdelshoj) men den är ju för en 82:a så det hjälper nog inte heller..
Re: Fel CDI box, vad kan hända?
Postat: ons apr 17, 2013 11:00
av Mister
adrian_vg skrev:Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
EBay! Och skrotarna i Sverige. David Silver Spares i Britannien. Våra favoritställen för oss med lite äldre hojar!
Jag har en CDI box till VFR över men till 800, så det funkar inte bättre än den du har....
Hursomhelt, det där med beställa begagnade delar från USA har även jag råkat ut för att det har varit mindre lyckat. Råkat ut för samma fel som dig men då för bil. (problemet är ju att reklamera...och firmorna har rätt dålig koll på sina lagerlistor har jag märkt.)
De lokala skrotarna är rätt dyra på cdiboxar har jag märkt, då jag är på jakt efter en CDI box till en Sucka. 2500 SEK och då begagnad där inget garanteras. Via ebay i Tyskland kan jag köpa en NY för 2000 kr (nypris sverige 11.234 kr)
Lycka till o jag rekommendera även att byta om det inte är samma.