Efter att ha väntat över en månad på en CDIbox till min -96 vf 750 c, skickades från en skrot i Florida. Då ser jag att man skrivit för hand vt 1000 eller vf 1000 på boxen! Jag anslöt den och den verkar funka? Kanske lite annorlunda motorljud men jag kan inte svära på det. Det enda som märks är att varvräknaren visar ca hälften av verkligt varv. Vad kan vara annorlunda utan att jag märker det? Kan jag förstöra något, kan den tända fel och bli överhettad? Det låter ok när man kör. Kan jag fortsätta köra utan att riskera något haveri el liknande?
I extremfall har jag sett bilder på kolvar med hål pga detta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det finns andra på forumet som kan skillnaderna på de motorerna bättre, men jag hade kollat upp skillnaderna mellan boxarna ordentligt innan jag gav mig ut på mer avancerade åkturer. Visar varvräknaren 50% fel så är det ju nåt väsentligt...
Ett känsligt motoröra kan höra om tändningen står fel, men det är ju inte svårt heller att göra en enkel koll med en tändningslampa.
Som Adrian säger, står tändningen fel så kan det bli tråkigt.
Men vad är en VT1000? Det närmaste jag kommit är en Shadow, och dessa är twinnar (V2). Halva antalet cylindrar ger halva motorvarvtalet? Spekulerar vilt nu...
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
vt 1000 finns väl inte? min gamla hette ju vt1100 och ja 2 cyl
Men jag hade varit skeptisk, finns det inga nummer på boxen så man kan söka rätt på vad den är kompatibel med för motor?? borde väl finnas något instansat alt. märkning på lapp med serienummer.
Själv hade jag inte ens vågat prova innan jag visste
Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
EBay! Och skrotarna i Sverige. David Silver Spares i Britannien. Våra favoritställen för oss med lite äldre hojar!
===
Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint,
Förtändningen/tändkurvan ligger ju inprogrammerad i CDI om jag nu läst rätt i div vst-manualer..
Skulle nog var rätt försiktig med att använda en okänd box eller någon avsedd för en annan motor...
Men, det är ju jag det..
Edit:
Har en CDI för VF750C i reserv, tror jag (reservdelshoj) men den är ju för en 82:a så det hjälper nog inte heller..
Senast redigerad av StigH den ons apr 17, 2013 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
Coachen skrev:Ja det står vt eller vf, handskrivet och sedan 1000. Jag vet inte, men tändningen kan inte stå mycket fel, den går jämt och fint på tomgång, det är vid väldigt höga varv man kan höra att det inte låter riktigt jämnt och fint, men det varv som man inte kommer i närheten av om man åker normalt, skulle tippa på att tändningen stämmer på lägre varv men att kurvan ser annorlunda ut och därför barkar ur på högre varv. Har provat ett par mil i kväll och den känns helt ok, vid normal körning. Jag skall leta vidare efter rätt CDI box, en ny kostar 7500:-, så jag hoppas hitta ett annat alternativ. Har ni tips på var det kan finnas såna begagnade eller bra pirat?
EBay! Och skrotarna i Sverige. David Silver Spares i Britannien. Våra favoritställen för oss med lite äldre hojar!
Jag har en CDI box till VFR över men till 800, så det funkar inte bättre än den du har....
Hursomhelt, det där med beställa begagnade delar från USA har även jag råkat ut för att det har varit mindre lyckat. Råkat ut för samma fel som dig men då för bil. (problemet är ju att reklamera...och firmorna har rätt dålig koll på sina lagerlistor har jag märkt.)
De lokala skrotarna är rätt dyra på cdiboxar har jag märkt, då jag är på jakt efter en CDI box till en Sucka. 2500 SEK och då begagnad där inget garanteras. Via ebay i Tyskland kan jag köpa en NY för 2000 kr (nypris sverige 11.234 kr)
Lycka till o jag rekommendera även att byta om det inte är samma.