Bränd laddningsregulator

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
insu
Donator 2008

Bränd laddningsregulator

#1 Inlägg av insu »

För tre år sedan hade jag en 12 V kylbox monterad bak :D på min VFR under semestertrippen, i slutet av resan lade laddningsregulatorn av.
Har inte testat att ha den med efter det, men är sugen att testa igen.
Är det någon som vet/tror att det var den som orsakade att regulatorn pajade eller ver det normalt slitage??
Har nu en regulator med kylflänsar.
VFR:en är en 750 1993.
insu

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

Re: Bränd laddningsregulator

#2 Inlägg av StigH »

insu skrev:För tre år sedan hade jag en 12 V kylbox monterad bak :D på min VFR under semestertrippen, i slutet av resan lade laddningsregulatorn av.
Har inte testat att ha den med efter det, men är sugen att testa igen.
Är det någon som vet/tror att det var den som orsakade att regulatorn pajade eller ver det normalt slitage??
Har nu en regulator med kylflänsar.
VFR:en är en 750 1993.
Några allmänna råd:
Kolla i instruktionsboken ( du vet det där häftet ingen läser..) hur mycket generatorn kan ge..
Kolla i broschyren hur mycket kylboxen tar, kanske rentav står på nån etikett på boxen..? (Snabbkoll visar att t ex Biltemas tar 46W, den får fö inte användas mer än 10h i sträck???)
Tag generatoreffekten, dra ifrån effekten för allt som är igång under körning lyse, bakljus, tändning (runt 20W?) box och se om det går plus eller minus..
Blir det minus har du svaret, överbelastning

Sen kan den ju ha dött av ren ålderdomssvaghet också.. MY 1993 = 20 år..:D
Du antyder ju att gamla reg inte hade kylflänsar?
Elektroniks värsta fiende är värme så du kanske ska vara glad att den höll i hela 20 år??
(Jag har två reg i reserv, en från en skrotad VF och en köpt i UK/ebay för 3£ tillsammans med några reservkamaxlar.. :D )
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Kontakt:

Sv: Bränd laddningsregulator

#3 Inlägg av jenshenrik »

Jeg håller på StigH's forklaring :)

Omkring elektronik levetiden, er der "badekar effekten/kurven", som man siger på Dansk.
Kort indkøring, kontinuerlig drift i levetid og hurtig død, der kan komme på grund af termisk overbelastning...

Laddningsregulatoren dør inte på grund af køleboksen.
Den er dimmensioneret til strømmen, statoren afgiver og batterier behøver.
Tænk bare på, at du kan køre med kontinuerligt helljus = 120 watt/10 Ampere som tillæg til drift og laddning :)

Om ljuset tex. er i "off"/ingen belastning, må laddningsregulatoren afsætte mere effekt.
Effekt er varme, ved du ;) Derfor er afkølning den vigtigste faktor i regulatorens levetid.

Håber det var et afklarende og forståeligt svar? :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

insu
Donator 2008

Re: Bränd laddningsregulator

#4 Inlägg av insu »

TACK :D Jag visste väl att jag skulle få hjälp i detta kanonforum. :lol:
insu

Skriv svar