Sida 1 av 2

Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: fre aug 17, 2012 21:06
av DevilsChild
Håller som bäst på att serva VFR:en och det kliar i fingrarna att ge mig på blandskruvarna på förgasarna. Varför?
Jo, för att när jag kör i farter upp till ca 70 km/h och där varvet ligger på max en ca 4000 rpm så rycker hojen, ungefär som att någon cylinder tappar kraft någon hundradels sek. Ryckningarna kommer oregelbundet men i täta intervall (2-3 ggr/sek)

Jag har ställt in mig på att det främst beror på att spjällen i förgasarna är osynkade och det är inget som kan ge mig på själv. Därmemot borde jag kunna kanske mildra problemet genom att justera blandskruvarna och minska mängden luft på lågfarten eftersom det (vad jag förstått det som) ger upphov till ryckningar.
Ska tillägga att hojen ev tar lite tjuvluft, spayade nämligen startgas på insugsgummina (som ser nästan nya ut) och märkte att varvtalet ökade lite grand.

Är jag rätt ute med mina teorier? Bör ge mig på förgasarna? Vart sitter blandskruvarna och vilken är deras standardinställning?

Blev jag jobbig nu? :mrgreen:

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: fre aug 17, 2012 22:11
av tersan
DevilsChild skrev:Blev jag jobbig nu? :mrgreen:
Nejdå, men om du gillar jobb så... :wink:

Börja med att fixa felen innan du börjar ändra inställningarna, annars finns väldigt stor risk att du gör problemen ännu värre...

Tar den tjuvluft så är det en trolig anledning till ryckningar. Är tändningen i 100% skick?

Varför tror du att spjällen är osynkade? Och varför kan du inte ge dig på det själv? Spontant låter det betydligt mer komplicerat att försöka fixa gången med blandningsskruvarna, men jag vet ju inte vad du har för verkstadsutrustning... :wink:

Disclaimer: jag har inte skruvat hojförgasare i nån större utsträckning, men oj vad många timmar jag lagt på att korrigera tidigare ägares "justeringar" på mina Alfor... (dubbla weber med ett spjäll per cylinder).

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: lör aug 18, 2012 09:21
av DevilsChild
Varför jag tror att spjällen är osynkade beror på att känslan i hojen är som att en cylinder inte riktigt hänger med. Men jag ska tillägga att min erfarenhet av motorer ännu är så liten att ett proffs skulle säkert skulle komma med en helt annan förklaring till gången. När det gäller synkning av spjäll så har jag inga instrument för att vakuum med, det är främst på det de faller. Att jag vill ge mig på blandskruvarna beror på att det "verkar" lättare än att synka samt att det är främst på lågfarten som jag känner av rycken.

Men jag ska följa ditt tips och kolla lite på inugsgummina. Som jag sa så såg dom fina ut och jag kunde inte hitta några sprickor i dom, men de kanske inte sitter riktigt korrekt monterade eller nått, för lite tjuvluft verkade den dra.

Tack för tipsen! För mig är det mycket värt att få höra andras tankar kring ett problem, det gör det lättare att vrida och vända på grejjerna! :)

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: sön aug 19, 2012 11:20
av StigH
tersan skrev:Börja med att fixa felen innan du börjar ändra inställningarna, annars finns väldigt stor risk att du gör problemen ännu värre....
¨å sant så..
INNNAN du ger dig på att mickla och skruva, på måfå efter vad jag förstår, så är det ett krav att prylarna man ska leka med är i gott skick, i god ordning.
Tjuvluft får naturligtvis inte alla förekomma, slangar, filter, kranar ska var rengjorda och tillåta fritt flöde. En självklarhet!
SEN ställer man div justerskuvar i "defaultläge", ( info om hur finns nog i verkstadmanualen) synkar förgasarna och sen börjar finliret..

En utmärkt början torde ju vara att införskaffa och noga studera en workshop manual, man lär sig mycket där och sen börja skruva. (kanske rentav en PDF finns på nätet?)
Goda förberedelser är A och O..
Att veta vad man gör, innan, är inte så illa det heller.. :roll:

(Att jag låter en smula irriterad beror på att inte ens jag själv alltid följer mina egna regler.. I förrgår lyckade jag fixa till en extra timmes onödigt jobb just pga detta..)

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: sön aug 19, 2012 23:21
av Tyrannosaurus
Bara för att nämna funktionerna.
Osynkade spjäll kan ge upphov till lite ojämn gång, men det märks främst på tomgång där det även kan ge upphov till rassel/knack/slagljud från kopplingen när den hackar p.g.a. den isf ojämna gången.
Ett enkelt sätt att lokalisera mekaniska ljud och utesluta kopplingen som troligen är det som slammrar mest i en hojmotor är att stå på tomgång på frilläge och dra in kopplingen. Då tystnar kopplingsslammret. För att illustrera det kan man lyssna på en Ducati :lol:

Luft/blandskruvarna påverkar i stort sett enbart tomgången och strax däröver d.v.s. när du startar från stillastående. Så fort du kommer upp lite i varv och trottlarna öppnar lite mer så har dom ingen betydelse.

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: mån aug 20, 2012 07:03
av tersan
DevilsChild skrev:Varför jag tror att spjällen är osynkade beror på att känslan i hojen är som att en cylinder inte riktigt hänger med.
När bytte du eller kollade på tändstiften senast?

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: tis aug 21, 2012 09:17
av blacken
DevilsChild skrev:Håller som bäst på att serva VFR:en och det kliar i fingrarna att ge mig på blandskruvarna på förgasarna. Varför?
Jo, för att när jag kör i farter upp till ca 70 km/h och där varvet ligger på max en ca 4000 rpm så rycker hojen, ungefär som att någon cylinder tappar kraft någon hundradels sek. Ryckningarna kommer oregelbundet men i täta intervall (2-3 ggr/sek)

Jag har ställt in mig på att det främst beror på att spjällen i förgasarna är osynkade och det är inget som kan ge mig på själv. Därmemot borde jag kunna kanske mildra problemet genom att justera blandskruvarna och minska mängden luft på lågfarten eftersom det (vad jag förstått det som) ger upphov till ryckningar.
Ska tillägga att hojen ev tar lite tjuvluft, spayade nämligen startgas på insugsgummina (som ser nästan nya ut) och märkte att varvtalet ökade lite grand.

Är jag rätt ute med mina teorier? Bör ge mig på förgasarna? Vart sitter blandskruvarna och vilken är deras standardinställning?
Blev jag jobbig nu? :mrgreen:

Om spjällen är osynkade, så är det mer än rekommenderat att ge faan i blandskruvarna,
för som Herr Storödlan tidigare nämnde, så har dom bara med lågfarts egenskaperna att hämta. "Originaliställningerna" på dylika kontraptioner är ett och ett trekvarts varv ifrån botten. Dom sitter i "framkant" av knasarna alldeles där insugsgummit börjar, precis ovanför där "koppen"
slutar.

Att tomgången höjdes lite behöver inte innebära att din insugsgummin drar tjyvis, utan det finns en liten dosa som sitter straxt ovan knasarna på högra sidan, och den går till luftburken, så där kan det sugas in startgas om man har lita otur.
sedan om det är sletet vid spjällaxlarna, så kan det sugas in lite startgas även där,,

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: ons aug 22, 2012 20:09
av DevilsChild
Har haft mycket att göra så jag har inte hunnit svara fören nu.

Först och främst så struntade jag i att skruva på förgasarna så hojen är precis som innan, däremot bytte jag luftfilter och tändstift.
Tyckte tändstiften såg okej ut, dock var dom lite oljiga ovanför gängorna å¨ett sätt som jag aldrig sätt förut på stift som jag bytt. Har bilder men vet inte vilken hostingsajt jag ska ladda upp dom på (imagevenue lyckas jag aldrig med).
I era svar så skriver ni om att det vid låga varv och när man gasar lite som blandskruvarna och osynkade spjäll kan påverka gången. Jag upplever att det är där som problemen är som störst.

Ett bra exempel på motorns gång är vid kökörning på ettan, varvet ligger runt 3000 rpm och jag vrider på gasen precis över 0-läget. Oftast, men inte alltid så kommer relativt kraftiga ryck efter ett kort tag,misstänker att det beror på små pendlingar i motorvarv och som i sin tur förstärks av transmissionsglapp + lite kedjeslack. Det precis som om motorn inte kan bestämma sig om den ska gå på tomgång eller den lilla "gas" som jag ger.
Ställer jag hojen på centralstödet med växel i och låter den gå på tomgång så spänns och slackas kedjan om vartannat, med andra ord så måste det vara små pendlingar i varvtalet där också.

Under acceleration, vid mycket gas eller vid + 90 km/h så märker jag inte av ryckningarna.

Era tankar och tips är jättevärdefulla, det gör det mycket lättare att veta vad jag ska lyssna/känna etc efter och jag hoppas att mina exempel här gör bilden lite klarare över hur hojen går. :)

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: ons aug 22, 2012 21:26
av blacken
DevilsChild skrev:Har haft mycket att göra så jag har inte hunnit svara fören nu.

Först och främst så struntade jag i att skruva på förgasarna så hojen är precis som innan, däremot bytte jag luftfilter och tändstift.
Tyckte tändstiften såg okej ut, dock var dom lite oljiga ovanför gängorna å¨ett sätt som jag aldrig sätt förut på stift som jag bytt. Har bilder men vet inte vilken hostingsajt jag ska ladda upp dom på (imagevenue lyckas jag aldrig med).
I era svar så skriver ni om att det vid låga varv och när man gasar lite som blandskruvarna och osynkade spjäll kan påverka gången. Jag upplever att det är där som problemen är som störst.

Ett bra exempel på motorns gång är vid kökörning på ettan, varvet ligger runt 3000 rpm och jag vrider på gasen precis över 0-läget. Oftast, men inte alltid så kommer kraftiga efter ett kort misstänker kommer av små pendlingar i motorvarv och som förstärks av transmissionsglapp + lite kedjeslack. Det precis som om motorn inte kan bestämma sig om den ska gå på tomgång eller den lilla "gas" som jag ger.
Ställer jag hojen på centralstödet med växel i och låter den gå på tomgång så spänns och slackas kedjan om vartannat, med andra ord så måste det vara små pendlingar i varvtalet där också.

Under acceleration, vid mycket gas eller vid + 90 km/h så märker jag inte av ryckningarna.

Era tankar och tips är jättevärdefulla, det gör det mycket lättare att veta vad jag ska lyssna/känna etc efter och jag hoppas att mina exempel här gör bilden lite klarare över hur hojen går. :)
Skulle prova att synka knasarna i första hand..

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: sön aug 26, 2012 19:23
av Ajax
DevilsChild skrev:Ett bra exempel på motorns gång är vid kökörning på ettan, varvet ligger runt 3000 rpm och jag vrider på gasen precis över 0-läget.
Under acceleration, vid mycket gas eller vid + 90 km/h så märker jag inte av ryckningarna.

Era tankar och tips är jättevärdefulla, det gör det mycket lättare att veta vad jag ska lyssna/känna etc efter och jag hoppas att mina exempel här gör bilden lite klarare över hur hojen går. :)
Jag känner igen mig i vad du skriver och runt 3000 varv brukar det kunna vara lite ryckigt även på min hoj om jag inte är fin på gasen. Det här är ingenting som jag upplever som konstigt eller felaktigt, så fort jag har fått upp lite varv så har jag inga ryckningar alls.

Hur långt upp i varvtal har du ryckningarna?

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: sön aug 26, 2012 21:01
av DevilsChild
Ajax skrev: Jag känner igen mig i vad du skriver och runt 3000 varv brukar det kunna vara lite ryckigt även på min hoj om jag inte är fin på gasen. Det här är ingenting som jag upplever som konstigt eller felaktigt, så fort jag har fått upp lite varv så har jag inga ryckningar alls.

Hur långt upp i varvtal har du ryckningarna?
Skulle vilja säga att jag känner ryckningarna framför allt upp till ca 3500 rpm, men tendenserna finns kvar ytterligare 1000 rpm. När det börjar rycka så brukar jag antingen försöka öka varvtalet väldigt mjukt (är jag oförsiktig så förstärker jag rycket) eller så drar jag in kopplingen, gasar till en gång och fortsätter som innan.
Har visserligen inte kört någon annan VFR 750 så jag har inte så mycket att jämföra med, men ryckningarna på min hoj känns lite för kraftiga för att vara inom normalspannet, speciellt när många säger att V4:an har så mjuk och fin gång.

Av det som framkommit i tråden så tror jag inte lika starkt längre att det är tjuvluft, som tersan nämnde så kan startgas sugas in vid den lilla dosan och jag såg också att snabeln till luftburken sitter så pass nära där jag sprutade att det kan ha kommit in den vägen.

Har funderingar på att lämna in hojen nästa år för att få hojen ventilkollad/justerad, synka förgasarna samt en ombestyckning med bänkning för att trolla fram lite mer effekt och ett finare register. Om det inte är blir allt för dyrt vill säga. :mrgreen:

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: sön aug 26, 2012 21:24
av Ajax
En bra början skulle ju kunna vara att vi ses för en jämförande provkörning, vi har ju likadana hojar du och jag.

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: mån aug 27, 2012 21:24
av DevilsChild
Ajax skrev:En bra början skulle ju kunna vara att vi ses för en jämförande provkörning, vi har ju likadana hojar du och jag.
Det vore suveränt! Visserligen så har ja tagit med mig hojen ner till Kalmar precis (skolan har dragit igång), men jag ska ta upp den till Stockholm igen om ca 3-4 veckor. Om det fortfarande är möjligt att jämföra då så gör jag gärna det. (Meddelar i sådant fall i god tid innan jag kommer upp till Sthlm)

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: tor sep 13, 2012 19:22
av DevilsChild
Lite sent kanske, men så här ser de gamla tändstiften ut om det kan säga någonting bränsleblandningen

Bild

Bild

Bild

Re: Ska jag ge mig på Bland/luftskruvarna?

Postat: tor sep 13, 2012 20:31
av Ajax
Blev det någon skillnad på motorgången när du bytte stiften då?