Sida 1 av 1

Friläge mellan 5:an och 6:an?

Postat: tor apr 05, 2007 00:20
av Sälle
Jag köpte min VFR800Fi -98 tidigt i våras och har hunnit rulla ca:150 mil än så länge. Vid två tillfällen har jag varit lite slö i foten när jag växlat upp och fått i ett friläge mellan 5:an och 6:an. Vad jag har förstått så ska det inte finnas något friläge där så min fråga är om man ska oroa sig över att växellådan inte är frisk och kan rasa när som helst eller...
Viffen har gått ca:3500mil totalt.

Postat: tor apr 05, 2007 07:51
av Conseal
Finns inget friläge mellan 5:an & 6:an ... har ingen erfarenhet av mc lådor ...
Här är ett utdrag ur manualen

Bild

Länk till hela serviceboken finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=457

Re: Friläge mellan 5:an och 6:an?

Postat: tor apr 05, 2007 08:43
av Henning
Konsultera din lokale Hondadoktor!

Jag skulle inte gasa runt massa i onödan, men nåt omedelbart rashot föreligger nog inte.

Men kolla upp det, ett tips och råd.

/H

Postat: tor apr 05, 2007 22:08
av Tyrannosaurus
Det beror på hur det friläget uppstår.
Hoppar växeln ur? Alltså när du lägger i växeln och gasar på, åker den ur och motorn säger WOAAAAMMM? Möjligen följt av ett RRRRRRRT från lådan.

Eller är det bara när du växlar och släpper kopplingen åså finns det ingen växel där.

Om det är det förstnämnda så är det problem med klackarna och/eller gafflarna i lådan och sånt behöver isf åtgärdas rätt snabbt annars kan man "tappa" aktuell växel/växlar och den/dom blir helt enkelt obrukbara och man får hoppa förbi. Men det är ovanligt att det händer med 5:an och 6:an, utan det är oftast 2:an som ligger i riskzonen om man har våldat växellådan.

Det sisnämnda däremot kan ibland hända vid lite slarvig växling och behöver inte tyda på något fel om det inte händer ofta/hela tiden och utgör ett stort problem vid körningen.
Det kan vara så enkelt att du kanske behöver justera ner pedalen lite för att få mer kraft när du lägger i växlarna.

Postat: tor apr 05, 2007 22:14
av Sälle
Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.

Postat: tor apr 05, 2007 22:20
av Tyrannosaurus
SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Då är det nog inget att oroa sig över.

Postat: fre apr 06, 2007 05:54
av burnis
SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Har åxå fått i "friläge" några gånger...inte kul :( ...men jag tror de var mellan 4-5:an....när man typ växlar snabbt som fanken

Postat: fre apr 06, 2007 10:48
av tedman
SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Samma hände mig när jag hämtade hem hojen, fick hjärtat i halsgropen och tänkte att nu är man blåst.
Snackade sen lite med svärfar och han hade upplevt samma sak på någon av sina tidigare hojar.
Har inte märkt något nu på vårturerna, växlar lite mer "bestämt" också.

Postat: fre apr 06, 2007 16:54
av Henkan
Tror inte du behöver oroa dig, har råkat ut för det lite då och då. Verkar som att det finns ett litet microskopiskt friläge mellan 5:an och 6:an, kan det möjligtvis vara så att man använder samma grejor som i de 5-växlade lådorna och bara lägger på ett drev och därmed får ett litet glapp ??? Min teori till någon säger något annat i alla fall......

Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.

Postat: tis jun 03, 2008 20:22
av adrian_vg
Henkan skrev:Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
Oljan som fick din låda att funka bättre, vilken var det? Märke och tjocklek mm, allt är av intresse!

Började på en ny tråd, eftersom jag inte såg denna först. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=16033#16033

TPF.

Postat: ons jun 04, 2008 19:24
av Henkan
Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf

Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.

Postat: ons jun 04, 2008 19:27
av fbkforever
Sälle skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Har hänt för mig med några gånger, och då har jag växlat ganska slött :?

Postat: ons jun 04, 2008 20:35
av adrian_vg
Henkan skrev:Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf

Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
Juste! Tack för infon.

Försökte växla mer bestämt på minituren efter jobbet, men hittade iaf ett fri läge mellan 6 och 5, eller om det var mellan 5 och 4. Det var å andra sidan det enda friläget jag hittade och enda gången det hände. Växla upp verkar funka alltid, bara man knycker till bestämt.