Sida 1 av 1
Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 08:13
av Tonks
Hej Allihopa
Jag har, precis som många andra, problem med laddningsregulatorn. Jag har en VFR 750 F -86.
Nu i våras började strömmen att dumma sig. Batteriet laddades ur lite nu och då för att till slut inte ens gå att starta hojen.
Jag ringde skroten och fick tag på en beg regulator som var från en -85 honda och enligt killen på skroten skulle vara mycket bättre då den hade en svart kabel som skulle förhindra att regulatorn dör så småningom.
Jag bytte till den och efter bara ca 30 mil var batteriet snudd på urkokat.
Testade sedan och det visade sig att den laddade 13,7 vilket jag tycker är rätt normalt. Men någonstans under färdens gång så börjar den tokladda och kokar batteriet.
(Jag har bytt batteriet också.)
Efter mycket om och men så bytte jag till en beg regulator till min -86 och alla problem var som bortblåsta.
Hur som helst. Jag gjorde exakt samma sak för ca 3 år sedan. Bevisligen dör regulatorn efter ett visst tag så om några år måste jag byta den igen.
Finns det ngt annat jag kan göra? Finns det ngn bättre regulator som fungerar på min hoj och som inte går sönder vart tredje år?
Någon gång måste ju regulatoerna för -86 inte finnas. I den här takten kommer jag att göra slut på dem.
Så snälla hjälp, vad ska jag göra?
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 09:19
av Donner
På en -87:a som jag hade monterade jag en regulator från en CBR1000 -04. Vad jag minns så fick jag skarva en kontakt men den fungerade klockrent sen. Stora kylflänsar hade den också.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 09:21
av Tommy Gsson
Byt till en
regulator från Yamaha R1 2006 eller nyare, behövs nya kontakter sen funkar det.
Du ska även dra + till batterisidan på startreläet (obs! SÄKRING 30ah).
Den regulatorn med svart sladd är för icke permanentmagnet generatorer = spole som ger magnetfält.
T.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 09:35
av Tommy Gsson
Donner skrev:På en -87:a som jag hade monterade jag en regulator från en CBR1000 -04. Vad jag minns så fick jag skarva en kontakt men den fungerade klockrent sen. Stora kylflänsar hade den också.
Är det den nya mosfetvarianten? Eller är det den förbättrade org?
Vet att Honda kommit med mosfet, dom heter FH i början.
T.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 10:15
av Donner
Vet faktiskt inte, köpte den på Fleninge mc-skrot så jag fick tipset där att den var lätt att modda dit. FH har jag ett svagt minne av att jag sett så det är inte omöjligt.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 12:14
av Tonks
Tommy Gsson skrev:Byt till en
regulator från Yamaha R1 2006 eller nyare, behövs nya kontakter sen funkar det.
Du ska även dra + till batterisidan på startreläet (obs! SÄKRING 30ah).
Den regulatorn med svart sladd är för icke permanentmagnet generatorer = spole som ger magnetfält.
T.
Tack för era svar
Aha ok.
Så den kommer inte att koka batteriet med andra ord?
Och den kommer att passa i de fästen jag har?
Vill bara veta att det säkert kommer att fungera

Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 12:27
av Tommy Gsson
Tonks skrev:Aha ok.
Så den kommer inte att koka batteriet med andra ord?
Och den kommer att passa i de fästen jag har?
Hej. Den är inte direkt "bolt on" utan kräver lite handpåläggning, bl,a dom nya kontakterna.
den är större men ska få plats, jag monterade en på min 88:a som är nästan lika.
Vi monterade en på Ajax hoj igår, tog ca 1 timme.
T.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 12:51
av Tonks
Tommy Gsson skrev:Tonks skrev:Aha ok.
Så den kommer inte att koka batteriet med andra ord?
Och den kommer att passa i de fästen jag har?
Hej. Den är inte direkt "bolt on" utan kräver lite handpåläggning, bl,a dom nya kontakterna.
den är större men ska få plats, jag monterade en på min 88:a som är nästan lika.
Vi monterade en på Ajax hoj igår, tog ca 1 timme.
T.
Jag uttryckte mig nog lite fel
Jag menade att efter att jag har monterat den kommer allt att bli bra då?
Den kommer inte att koka batteriet eller nåt.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 14:13
av Tommy Gsson
Den blir i princip skottsäker!
T.
PS.Hittar du en billig regulator i sverige så har jag en omgång kontakter extra.DS.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 15:57
av Tonks
Tommy Gsson skrev:Den blir i princip skottsäker!
T.
PS.Hittar du en billig regulator i sverige så har jag en omgång kontakter extra.DS.
Haha låter toppen!
Ska kolla vad jag kan hitta. Borde den vara ny eller funkar beg?
Super

Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 17:41
av tersan
Tonks skrev:Borde den vara ny eller funkar beg?
Om den är så skottsäker som Tommy hävdar så funkar förstås en begagnad. Å andra sidan brukar svenska hojskrotar ha en prislapp som gör att man hellre köper motsvarande pryl ny från utlandet...

Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: sön jul 29, 2012 22:55
av Tommy Gsson
Den kostar ju ca 1100:-med kontakter + ev tull avgift +25%. så hittar du den här hemma för 800:- på skroten kan du handla, annars är det bara att beställa en ny från staterna. Eller, jag har ju en som ligger som jag tänkte sätta på min nya hoj, men eftersom det är en förbättrad version kan ju du få köpa den annars.
T.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: mån jul 30, 2012 16:12
av HondaHasse
Här finns för 90 Pund + frakt.
Har köpt regulator av dom och de är bra att handla av.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: mån aug 06, 2012 20:25
av HondaHasse
HondaHasse skrev:Här finns för 90 Pund + frakt.
Har köpt regulator av dom och de är bra att handla av.
Fast nu har Akademikerns regulator gått hädan... köpte samtidigt till hans och till min.
Re: Laddningsregulator problem -86
Postat: mån aug 06, 2012 20:26
av HondaHasse
Tommy Gsson skrev:Den kostar ju ca 1100:-med kontakter + ev tull avgift +25%. så hittar du den här hemma för 800:- på skroten kan du handla, annars är det bara att beställa en ny från staterna. Eller, jag har ju en som ligger som jag tänkte sätta på min nya hoj, men eftersom det är en förbättrad version kan ju du få köpa den annars.
T.
Finns den kvar och vad kostar den?