Sida 1 av 2
Katalysator eller inte??
Postat: ons apr 04, 2007 07:37
av Frippe
Har lite funderingar

Jag har en -98 som jag tror har katalysator? men har hört från olika håll att katalysator kom först på -99:an.
Va fn det är ju samma cykel, skiljer det verkligen?
Kan ju va bra att veta

Postat: ons apr 04, 2007 07:57
av Conseal
Man kan ju undra .. servicehandboken 98-01 säger ingenting om katalysator någonstans faktiskt. .. jag har en -99 och tydligen har den kat .. har itne kollat så noga ...
Re: Katalysator eller inte??
Postat: ons apr 04, 2007 10:46
av burnis
Frippe skrev:Har lite funderingar

Jag har en -98 som jag tror har katalysator? men har hört från olika håll att katalysator kom först på -99:an.
Va fn det är ju samma cykel, skiljer det verkligen?
Kan ju va bra att veta

Japp den kom -99...en burk underst
Re: Katalysator eller inte??
Postat: ons apr 04, 2007 11:30
av PerJohan
burnis skrev:Frippe skrev:Har lite funderingar

Jag har en -98 som jag tror har katalysator? men har hört från olika håll att katalysator kom först på -99:an.
Va fn det är ju samma cykel, skiljer det verkligen?
Kan ju va bra att veta

Japp den kom -99...en burk underst
Men.. min -98:a har ju kat..är jag mer eller mindre hundra på.. vad skulle det annars vara för fyrkantig burk under hojen? Och i min instruktionsbok står det även om den, tex att man inte ska parkera på brännbara grejer som torrt gräs för den blir het... osv...
Min är ju iofs en tyskimport och instruktionsboken alldeles skinande ny, inte den som följde med cykeln från början..
Postat: ons apr 04, 2007 13:26
av Frippe
Det var detta jag tänkte på, det sitter ju en burk under motorn precis framför bakhjulet. Är inte detta katten

[/quote]
Postat: ons apr 04, 2007 16:12
av Tyrannosaurus
Katalysatorer på motorcyklar är till för att saneras

Det ligger både hästar och bränsleekonomi gömda i dom.
Jag vet inte vad lagen säger, men jag har aldrig sett att besiktningen har kopplat CO mätare på motorcyklar.
Postat: ons apr 04, 2007 16:44
av Conseal
Finns det något bra tips på hur man blir av med den då ?
Postat: ons apr 04, 2007 16:51
av Tyrannosaurus
conseal skrev:Finns det något bra tips på hur man blir av med den då ?
Byta till helsystem. Jag vet inte om katVFR:ena har lamdasond. Men finns det en sån så är det bra om systemet har uttag för den eftersom det isf ingår i motorstyrningen.
Kort sagt, motorstyrning är bra, korkar (läs, kat) är dåligt.
Postat: ons apr 04, 2007 17:10
av Frippe
Hur tusan får vi reda på ifall vi har någon lamda pån då

Postat: ons apr 04, 2007 17:23
av Tyrannosaurus
Frippe skrev:Hur tusan får vi reda på ifall vi har någon lamda pån då

Det sitter isf en stor mutter någonstans på grenröret med en sensor/plugg (lamdan) iskruvad med en kopplad elkabel.
"Pluggen" är ungefär i storlek som ett tändstift. Så ut i garaget och kryp och känn eller ring lokala Hondahandlaren och fråga

Postat: ons apr 04, 2007 17:54
av Andersson
Tyrannosaurus skrev:Frippe skrev:Hur tusan får vi reda på ifall vi har någon lamda pån då

Det sitter isf en stor mutter någonstans på grenröret med en sensor/plugg (lamdan) iskruvad med en kopplad elkabel.
"Pluggen" är ungefär i storlek som ett tändstift. Så ut i garaget och kryp och känn eller ring lokala Hondahandlaren och fråga

Sitter två st på den till och med...
Här är en bild på mina rör.
Jag har för övrigt mailat de flesta mc-skortar i landet på jakt efter grenrör till 800:an utan katalysator...men det ser mörkt ut.
Funderar på att öppna min och rensa ur den.
Som sagt, det verkar inte som att de kollar några avgasvärden på hojar på SBP
Postat: ons apr 04, 2007 18:07
av Tyrannosaurus
Andersson skrev:Jag har för övrigt mailat de flesta mc-skortar i landet på jakt efter grenrör till 800:an utan katalysator...men det ser mörkt ut.
Jag har för mig att det finns andra system som har uttag för lamdan från fabrik. Annars kan man borra och svetsa dit en mutter efteråt.
Funderar på att öppna min och rensa ur den.
Men släng isf inte innehållet. Det kanske kan gå att sälja till någon metallskrot eftersom det delvis består av Platina

Postat: ons apr 04, 2007 18:19
av Richie
Andersson skrev:
Sitter två st på den till och med...
Här är en bild på mina rör.
Jag har för övrigt mailat de flesta mc-skortar i landet på jakt efter grenrör till 800:an utan katalysator...men det ser mörkt ut.
Funderar på att öppna min och rensa ur den.
Som sagt, det verkar inte som att de kollar några avgasvärden på hojar på SBP
Har en -98 och på min sitter det inget och i reg-beviset står det 78kw, ungefär 106hk, i 99-01 är det väll 98hk? Med andra ord, ni har valt fel årsmodell grabbar

Postat: ons apr 04, 2007 21:30
av Qwerty
Mg-O2 skrev:
Har en -98 och på min sitter det inget och i reg-beviset står det 78kw, ungefär 106hk, i 99-01 är det väll 98hk? Med andra ord, ni har valt fel årsmodell grabbar

Faktum är att i mitt reg bevis står det 81Kw. Vilket ger 110,16Hk
Vad säger du nu då? När jag slaskar till med 4hk mer än dej.

Postat: tor apr 05, 2007 12:09
av Hedlund
Jag har en -00 o den har 78Kw