Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*

#1 Inlägg av Kungfuu »

Hej!
Sedan jag bytte handtag första gången så har jag haft problem med att min bar-end på högersidan nyper runt gasrullen så att den inte går tillbaka självmant om jag drar för hårt (drar jag för löst skruvar änden upp sig själv och rymmer). Minns inte att det var så när jag hade originalhandtag på. När jag nu bytte till nya värmehandtag kunde jag konstatera att fästet som sitter inne i styret har åkt för långt in, vilket gör att halvmånarna som ska lira mellan fäste och bar-end är alldeles för långt (ingen kontakt alls). Jag tog ett par bilder för att förklara.
Vänstersidan är ok, och det finns ett par läppar som nyper runt kanten, på högersidan är dessa klart insjunkna i röret. Min fråga är, hur sjutton får jag ut den igen? Jag har testat att gänga in en skruv lite grand och försöka slå ut den, men det sitter som berget.... Tips?
Bilagor
Höger - fel
Höger - fel
IMAG0595liten.jpg (30.95 KiB) Visad 7923 gånger
Vänster - rätt
Vänster - rätt
IMAG0594liten.jpg (27.1 KiB) Visad 7923 gånger
Senast redigerad av Kungfuu den tor jul 19, 2012 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800Fi -98 #svart#

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#2 Inlägg av insu »

Har du testat att lägga en stor bricka emellan så det blir som en avdragare?? 8)
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Sitter inte styrändsinkråmet fast i styrröret med små bleck som man man måste trycka in för att få ut ut hela styrändorna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#4 Inlägg av Kungfuu »

insu skrev:Har du testat att lägga en stor bricka emellan så det blir som en avdragare?? 8)
Nej, det har jag inte - ser inte riktigt framför mig hur du menar... som mellanlägg?
adrian_vg skrev:Sitter inte styrändsinkråmet fast i styrröret med små bleck som man man måste trycka in för att få ut ut hela styrändorna?
Ingen aning, jag kommer inte åt att se och tänkte att någon kanske hade plockat isär detta tidigare...
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#5 Inlägg av jenshenrik »

Det går inte at dra ut den uten den går itu.

Mit forslag är, at tilverka et avstann stycke och en längare skruv :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#6 Inlägg av Kungfuu »

Som jag befarade då... ingen höjdare. Problemet är att det hela troligen kommer rotera runt om jag inte får till halvmånarna. Jag får testa och se hur det går. Kanske räcker att lägga några brickor emellan och låta friktionen sköta resten.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det?

#7 Inlägg av HandLegger »

Kungfuu skrev:Hej!
Sedan jag bytte handtag första gången så har jag haft problem med att min bar-end på högersidan nyper runt gasrullen så att den inte går tillbaka självmant om jag drar för hårt (drar jag för löst skruvar änden upp sig själv och rymmer). Minns inte att det var så när jag hade originalhandtag på. När jag nu bytte till nya värmehandtag kunde jag konstatera att fästet som sitter inne i styret har åkt för långt in, vilket gör att halvmånarna som ska lira mellan fäste och bar-end är alldeles för långt (ingen kontakt alls). Jag tog ett par bilder för att förklara.
Vänstersidan är ok, och det finns ett par läppar som nyper runt kanten, på högersidan är dessa klart insjunkna i röret. Min fråga är, hur sjutton får jag ut den igen? Jag har testat att gänga in en skruv lite grand och försöka slå ut den, men det sitter som berget.... Tips?

Kan du inte dra ut den med en bult o ett mothåll, typ:
Bilagor
IMAG0594liten.jpg
IMAG0594liten.jpg (37.62 KiB) Visad 7881 gånger
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*

#8 Inlägg av Kungfuu »

Nej, det sitter så in i h-e...

Problemet är dock löst, det är inte så många millimeter som skiljer så jag hittade 3st brickor i plast som precis går in. De deformeras lagom mycket för att hålla emot så nu funkar det.

Tack för tipsen!
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*

#9 Inlägg av HandLegger »

Kungfuu skrev:Nej, det sitter så in i h-e...

Problemet är dock löst, det är inte så många millimeter som skiljer så jag hittade 3st brickor i plast som precis går in. De deformeras lagom mycket för att hålla emot så nu funkar det.

Tack för tipsen!
Du kan få ut den om du gör "typ" enl min illustration, du måste dock hålla in vingarna samtidigt.
Lättare om man är två.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Bar-endfäste för långt in! Hur dra ut det? *löst*

#10 Inlägg av Kungfuu »

HandLegger skrev:
Kungfuu skrev:Nej, det sitter så in i h-e...

Problemet är dock löst, det är inte så många millimeter som skiljer så jag hittade 3st brickor i plast som precis går in. De deformeras lagom mycket för att hålla emot så nu funkar det.

Tack för tipsen!
Du kan få ut den om du gör "typ" enl min illustration, du måste dock hålla in vingarna samtidigt.
Lättare om man är två.
Pilligt, jag ska ha det i åtanke om jag behöver senare - nu fungerar det däremot precis som det ska så jag tror inte jag lägger mer möda på det för stunden. Tack ändå!

edit: De yttre delarna är i plast och rätt ömtåliga att ha som mothåll för övrigt...
VFR800Fi -98 #svart#

Skriv svar