Startkonstigheter VF750S
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Startkonstigheter VF750S
Har bytt ut startmotorn mot en fabriksny på min VF750S -82 p.g.a att den förra ej alltid slog till. ( att koppla ström direkt på hjälpte inte)
Har fungerad bra nu i vår många ggr. i följd tills en gång; tryckte in starknappen och fick höra ett tydligt "metalliskt dunns"-ljud och inget mer hände ?
Rullstartade hojen och körde 1 mil och provade igen; inga problem, hojen starde klockrent varje gång ,,
Kan det vara något i motorn som låser sig ? Har rengjort och kontrollerat alla kablar och anslutningar.
Har fungerad bra nu i vår många ggr. i följd tills en gång; tryckte in starknappen och fick höra ett tydligt "metalliskt dunns"-ljud och inget mer hände ?
Rullstartade hojen och körde 1 mil och provade igen; inga problem, hojen starde klockrent varje gång ,,
Kan det vara något i motorn som låser sig ? Har rengjort och kontrollerat alla kablar och anslutningar.
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Start-konstigheter VF750S
Förmodligen är det din startmotorkoppling som börjar att bli sleten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Start-konstigheter VF750S
Ska se om jag har nåt extra över...
Har några kartonger med "extradelar" till gamla VF
Har några kartonger med "extradelar" till gamla VF
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: Start-konstigheter VF750S
Ok, var sitter den? Svår att byta ut ?blacken skrev:Förmodligen är det din startmotorkoppling som börjar att bli sleten.
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Start-konstigheter VF750S
sitter framför kopplingen. är det som på vfr så är det bara att följa dennapentti01 skrev:Ok, var sitter den? Svår att byta ut ?blacken skrev:Förmodligen är det din startmotorkoppling som börjar att bli sleten.
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html
bytte den på min och det tog knappa timmen om man tog det lugnt jag bytte ut hela delen så det var bara att lossa centrumskruven o dra av den
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Start-konstigheter VF750S
http://video.google.com/videoplay?docid ... 8350336971
Här är ett bra tips/guide hur man fixar startmotorkopplingen. Det här är förvisso en V65 Magna (VF1100C) men konstruktionen är densamma och även väldigt lik VFR.
Här är ett bra tips/guide hur man fixar startmotorkopplingen. Det här är förvisso en V65 Magna (VF1100C) men konstruktionen är densamma och även väldigt lik VFR.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Start-konstigheter VF750S
Låter finfint, hör av dig om du hittar nåttStigH skrev:Ska se om jag har nåt extra över...
Har några kartonger med "extradelar" till gamla VF
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Start-konstigheter VF750S
Tack för länken! Hur mycket kostade hela delen? (kan ju vara svårt att avläsa vad som är slitet,,)Seth skrev:sitter framför kopplingen. är det som på vfr så är det bara att följa dennapentti01 skrev:Ok, var sitter den? Svår att byta ut ?blacken skrev:Förmodligen är det din startmotorkoppling som börjar att bli sleten.
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html
bytte den på min och det tog knappa timmen om man tog det lugnt jag bytte ut hela delen så det var bara att lossa centrumskruven o dra av den
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Start-konstigheter VF750S
Tackar o bockar Är det enbart "rullarna" och fjädrarna man behöver byta ut om inget annat är trasigt?Tyrannosaurus skrev:http://video.google.com/videoplay?docid ... 8350336971
Här är ett bra tips/guide hur man fixar startmotorkopplingen. Det här är förvisso en V65 Magna (VF1100C) men konstruktionen är densamma och även väldigt lik VFR.
"Var o en blir salig på sin fason "
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Start-konstigheter VF750S
Ja, men som du själv säger "om inget annat är trasigt" som att huset till startmotorkopplingen har fått sprickor.pentti01 skrev:Tackar o bockar Är det enbart "rullarna" och fjädrarna man behöver byta ut om inget annat är trasigt?Tyrannosaurus skrev:http://video.google.com/videoplay?docid ... 8350336971
Här är ett bra tips/guide hur man fixar startmotorkopplingen. Det här är förvisso en V65 Magna (VF1100C) men konstruktionen är densamma och även väldigt lik VFR.
Däremot låter detta där du beskriver problemet inte som fel på startmotorkopplingen.
Fel på startmotorkopplingen brukar vanligtvis ge sig till känna som att startmotorn frisnurrar när man trycker på knappen, möjligen med ett lätt rasslade ljud.pentti01 skrev:Har bytt ut startmotorn mot en fabriksny på min VF750S -82 p.g.a att den förra ej alltid slog till. ( att koppla ström direkt på hjälpte inte)
Har fungerad bra nu i vår många ggr. i följd tills en gång; tryckte in starknappen och fick höra ett tydligt "metalliskt dunns"-ljud och inget mer hände ?
Rullstartade hojen och körde 1 mil och provade igen; inga problem, hojen starde klockrent varje gång ,,
Kan det vara något i motorn som låser sig ? Har rengjort och kontrollerat alla kablar och anslutningar.
Rullarna kan iofs även låsa sig vilket då skulle medföra att det inte snurrar alls, men det vanligaste är att den inte greppar och tar med motorn när den snurrar vilket oftast leder till ett "bzzzzzzzzzzz-rrrrrrrrrr-klonk", det senare när rullarna försöker greppa men inte kan. Ljudet kan också förekomma utan "rrrrrrrrr-klonk" eller bara utan "klonk".
Den metalliska dunsen som du beskriver kan förekomma ibland utan att det är något fel och kan vara antingen att startmotorkopplingen hoppar över lite eller ett bakslag i motorn som gör att startmotorkopplingen greppar in när motorn gör en rörelse bakåt. Men i det läget är det bara att gå på'n igen.
Om du är säker på att själva startmotorn funkar (testat lös och bara kopplat ström), startmotorreläet klickar som det ska och motorn i övrigt funkar bra så är det förmodligen startmotorkopplingen som spökar. Ta isär och kolla, det är ju en ganska enkel operation.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Start-konstigheter VF750S
Får väl göra det,, Exakt vad ska jag leta efter (förutom synliga skador) ? synligt slitage, går det att se ? Fjädrarna kan man väl ej se slitaget på, förmodar jag?Tyrannosaurus skrev: Ta isär och kolla, det är ju en ganska enkel operation.
"Var o en blir salig på sin fason "
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Start-konstigheter VF750S
Kolla som sagt för synliga skador, slitage och sprickor i godset, men även så att allt ser ok ut och löper lätt och så att mellandrevet sitter som det ska och inte kärvar.pentti01 skrev:Får väl göra det,, Exakt vad ska jag leta efter (förutom synliga skador) ? synligt slitage, går det att se ? Fjädrarna kan man väl ej se slitaget på, förmodar jag?Tyrannosaurus skrev: Ta isär och kolla, det är ju en ganska enkel operation.
Mellandrevet sitter inte fast utan är bara presspassat med en bussning mellan blocket och motorkåpan och kommer troligen åtminstone delvis ramla loss när du tar av kåpan. Men det är bara att pilla tillbaka på plats innan du monterar kåpan igen.
När kåpan är av och mellandrevet borta så kan du provköra startmotorn om du vill kolla så att den funkar. Men kör absolut inte startmotorn med kåpan av och mellandrevet på plats, för då kan det hamna snett och skadas.
Nya delar du behöver är en packning och i förekommande fall nya rullar och fjädrar. Följ f.ö. instruktionen i videon, den är bra även om jag själv ärligt talat aldrig har behövt ta isär startmotorkopplingen på en VF, däremot på tidigare hojar. Men i grunden är konstruktionen i stort sett lika på alla hojar även om den ofta sitter på vänster sida på radfyror.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Startkonstigheter VF750S
Har kört hojen några veckor nu, denna säsong. Förutom den förmodliga dåliga startmotor-kopplingen, har jag nu upptäckt att jag ev. även har laddnings-problem,,
Kom hem efter en 20-mila sväng och ständigt spring-start hela resan, när jag körde fram till garaget ville hojen helt plötsligt inte gå på tomgång,,
Mätte upp volt-talet och fick fram att det endast var 10.3 volt i batteriet
Frågor; hur mäter jag/kollar jag laddningen? ( räcker det att starta hojen och kolla att volt-talet går upp till ca 14volt ?)
Är generatorn svåråtkomlig? ( kikade på en sprängskiss, den verkar sitta på vänster sida, kunde dock inte urskilja några kol? )
Finns det någon laddregulator e.dyl som kan krångla?
Batteriet är nytt men,,,, är ett "kontroversiellt" Biltema batteri,, dumt köp? Har läst på andra forum att det finns många olika åsikter om dessa batterier..
Har satt batteriet på laddning och ska kolla i morgon om hojen startar på eget batteri.
Kom hem efter en 20-mila sväng och ständigt spring-start hela resan, när jag körde fram till garaget ville hojen helt plötsligt inte gå på tomgång,,
Mätte upp volt-talet och fick fram att det endast var 10.3 volt i batteriet
Frågor; hur mäter jag/kollar jag laddningen? ( räcker det att starta hojen och kolla att volt-talet går upp till ca 14volt ?)
Är generatorn svåråtkomlig? ( kikade på en sprängskiss, den verkar sitta på vänster sida, kunde dock inte urskilja några kol? )
Finns det någon laddregulator e.dyl som kan krångla?
Batteriet är nytt men,,,, är ett "kontroversiellt" Biltema batteri,, dumt köp? Har läst på andra forum att det finns många olika åsikter om dessa batterier..
Har satt batteriet på laddning och ska kolla i morgon om hojen startar på eget batteri.
Senast redigerad av pentti01 den ons maj 16, 2012 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
"Var o en blir salig på sin fason "
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Startkonstigheter VF750S
DU har ett laddningsproblempentti01 skrev:Har kört hojen några veckor nu, denna säsong. Förutom den förmodliga dåliga startmotor-kopplingen, har jag nu upptäckt att jag ev. även har laddnings-problem,,
Kom hem efter en 20-mila sväng och ständigt spring-start hela resan, när jag körde fram till garaget ville hojen helt plötsligt inte gå på tomgång,,
Mätte upp volt-talet och fick fram att det endast var 10.3 volt i batteriet
Frågor; hur mäter jag/kollar jag laddningen? ( räcker det att starta hojen och kolla att volt-talet går upp till ca 14volt ?)
Är generatorn svåråtkomlig?
Finns det någon laddregulator e.dyl som kan krångla?
Batteriet är nytt men,,,, är ett "kontroversiellt" Biltema batteri,, dumt köp? Har läst på andra forum att det finns många olika åsikter om dessa batterier..
Har satt batteriet på laddning och ska kolla i morgon om hojen startar på eget batteri.
Var felet sitter är lite oklart men sannolikt är det regulatorn, det är den absolut svagaste punkten.
Laddningen kan du enkelt kolla. starta, varva upp lite och det skall vara 14-15V över batteripolerna.
Finns andra möjligheter med regulatorn är det mest troliga problemet.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83