Sida 1 av 1

Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 17:11
av johanandreas
Hej. Vill gärna ha lite hjälp här på forumet, jag tror att min bakbroms ligger på för skivan blir sjukt varm jmf. med bromsskivan fram. vad gör jag?

Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 17:33
av Conseal
Börja med att åka rund sakta och pumpbromsa lite (med bakbromsen).. Släpper det inte så tar du en mejsel och pressar tillbaks klotsarna i oket. Om det återkommer eller inte hjälper så bör det (oket) få en liten genomgång.

Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 17:35
av Conseal
Eller så har du foten så den vilar på fotbromsen när du kör ;-)

Re: Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 18:09
av tersan
Förutom Conseals tips kan det även vara bromsslangen som är dålig. Extremt slitna belägg kan också få kolvarna i oket att fastna, men jag vet inte om det förekommer på en VFR också.

Re: Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 19:53
av HandLegger
johanandreas skrev:Hej. Vill gärna ha lite hjälp här på forumet, jag tror att min bakbroms ligger på för skivan blir sjukt varm jmf. med bromsskivan fram. vad gör jag?
Av med oken (du behöver inte koppla loss slangarna). Tryck ut kolvarna med beläggen i.
Ta ur beläggen. Tvätta kolvarna med WD40 och en tandborste. Torka rent. Spraya på
Biltemas teflonspray. Motionera kolvarna några ggr ut o in. Sätt i nya belägg. Hjälper inte det så
är det dags för en riktig renovering av oken.

Re: Bakbroms ligger på

Postat: lör apr 21, 2012 20:03
av johanandreas
tackar för tipsen men jag har precis hämtat den från service, dessutom så är den ganska ny, bara gått knappt 500 mil.
Får försöka med Era tips imorgon om vädret är ok så man kan ut o köra.

Re: Bakbroms ligger på

Postat: sön apr 22, 2012 06:45
av insu
Är den så ny att du har garanti kvar ska du väl inte krångla med det själv??

Re: Bakbroms ligger på

Postat: sön apr 22, 2012 22:36
av Tyrannosaurus
Bara ett allmänt tips om slavcylindrarna till både broms och kopplings.
Jag hade ett problem att kopplingens slavcylinder läckte. Bytte tätning, ut och åka, hem och kolla dan efter = blött.

Fick ett tips av en polare, om det läcker eller kärvar, ta vanlig hederlig scotch brite torrt och putsa lite. Resultatet blir som en fin honing och i mitt fall fixade det läckan.