Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#1 Inlägg av HandLegger »

Första provturen avklarad. Avsaknad av blinkers och tuta avhjälptes snabbt, det var ju bara säkringen som gått.
Men .... motorn tvekar och bluddrar lite vid 5-5500 varv. Om jag trycker på och varvar ur ett par ggr ås upphör fenomenet
men bara för att återkomma om jag inte varvar utan glider lite på mer sansade varv. Vad kan det vara som spökar?
Det jag gjort i vinter som ev kan påverka är att jag rensat ljuddämparen. Kan den gå för snålt nu? Vidare har jag bytt bränslefilter men jag har
använt ett orginal och monterat det korrekt. Det som jag tänkt prova är att köpa en db-killer och se om det lite ökade motståndet påverkar positivt, i så fall vet jag ju vad det beror på. Förslag på vad jag ska felsöka?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#2 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Första provturen avklarad. Avsaknad av blinkers och tuta avhjälptes snabbt, det var ju bara säkringen som gått.
Men .... motorn tvekar och bluddrar lite vid 5-5500 varv. Om jag trycker på och varvar ur ett par ggr ås upphör fenomenet
men bara för att återkomma om jag inte varvar utan glider lite på mer sansade varv. Vad kan det vara som spökar?
Grönviffern betedde sig så vid första starten sen sommaren-2010. Så fort motorn blivit varm och oljan snurrat runt lite i motorn blev det bättre. Det återkommer inte.

Prova annan olja kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#3 Inlägg av HandLegger »

Tro mig ... den blev varmkörd. Men ff så är det kvar.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#4 Inlägg av Fransson »

Tror inte det har ett dugg med oljan att göra. Däremot stiften eller förgasarna
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#5 Inlägg av Donner »

Nej oljan bör inte påverka, tror dock på för lite mottryck i avgasröret. Hur är ditt luftfilter?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#6 Inlägg av HandLegger »

Då är ni inne på samma spår som jag. Stiften, den gick inte på alla 4 när jag startade upp den efter vinterdvalan. Det krävdes lite gasande o lirkande med choken för att alla skulle gå igång. Stiftbyte, ja det blir det. Luftfiltret vet jag inte hur det ser ut men kollar när jag ändå ska ner o gräva fram stiften, jag märkte dock inget förra säsongen. För lite motstånd i ljuddämparen, ja kanske men jag har aldrig varit med om att det skulle få just dessa effekter. Hojjen tvekar bara när jag fiskört en stund. När jag kör lite mer inspirerat så drar den fint genom hela registret. Efter fiskörning måste jag varva ut några ggr innan den går bra igen. Lutar det inte åt stiften?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#7 Inlägg av Donner »

Jo stiften är nog ingen dum idé att kolla först. Dock borde du märkt av det innan, dom blir ju inte dåliga över en natt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#8 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jo stiften är nog ingen dum idé att kolla först. Dock borde du märkt av det innan, dom blir ju inte dåliga över en natt.
Jodå, om inte kolvringarna tätar som de ska... :roll: :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#9 Inlägg av blacken »

Kan vara nålventilerna i knasarna som är lite inkontinenta, förmodligen är det en massa klägg som förhindrar dom att stänga ordentligt. Riv knasarna och gör rent dom (nålventilerna) alternativt byt till friska dito. Var bara väldans petig med flottörnivåerna blir som dom ska..
Ps: det kan gå med förgasarengöring typ "Red Line" eller liknande, slå en stadig skvätt i tanken och kör en sväng som du hade kronofogden efter dig, och se ifall det släpper..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#10 Inlägg av stefan »

Donner skrev:Jo stiften är nog ingen dum idé att kolla först. Dock borde du märkt av det innan, dom blir ju inte dåliga över en natt.
Hade samma problem med en annan hoj efter vintrarna om jag inte pyttsade i ny soppa innan jag startade upp den. I mitt fall räckte det med ny soppa och att borsta ren stiften för att få den att gå bra igen. Har försökt vid flertalet tillfällen att få en rimlig förklaring till detta, men det enda som det lutar åt är att soppan blir dålig och gör avlagringar på stiften???

//S
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#11 Inlägg av HandLegger »

Stiften bytta. Lade även i lite mer motstånd i ljuddämparen, en db-killer nere vid främre delen av ljuddämparen.
Vet ej vilket som avhjälpte felet men jag tror att stiften var de som gjorde susen. Både främre o bakre stiften på hö
sida var oljiga. Detta tyder på slitna kolvringar? Ljudet blev perfekt, den var lite väl högljudd igår. Hur som helst så
gick den igång väldigt lätt idag och efter en kort runda på 3-4 mil så har felet ej kommit tillbaka.

MEN ... jag bytte ju den trasiga säkringen till tuta/blinkers igår. Men den nya hade gått innan jag kom fram till första korset
och skulle använda blinkersen. Nu har jag kopplat ur tutan för att se om det är där felet ligger, men det får bli en annan dag.
Förhoppningsvis en dag med lite mer sol o värme.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#12 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Stiften bytta. Lade även i lite mer motstånd i ljuddämparen, en db-killer nere vid främre delen av ljuddämparen.
Vet ej vilket som avhjälpte felet men jag tror att stiften var de som gjorde susen. Både främre o bakre stiften på hö
sida var oljiga. Detta tyder på slitna kolvringar?
Kan vara. Hur långt har din viffer gått?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#13 Inlägg av HandLegger »

adrian_vg skrev:
HandLegger skrev:Stiften bytta. Lade även i lite mer motstånd i ljuddämparen, en db-killer nere vid främre delen av ljuddämparen.
Vet ej vilket som avhjälpte felet men jag tror att stiften var de som gjorde susen. Både främre o bakre stiften på hö
sida var oljiga. Detta tyder på slitna kolvringar?
Kan vara. Hur långt har din viffer gått?
Den har gått strax över 5000 mil så de borde inte vara slitna. Det kan kanske ha varit det klena motståndet som fick oljan att sippra förbi. Nu spekulerar jag bra rent lekmannamässigt men, om kolvringarna inte har tillräckligt tryck att jobba mot så expanderar de väl inte som de ska?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#14 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Den har gått strax över 5000 mil så de borde inte vara slitna.
Min hade gått lite över 7000 mil när jag lämnade in den på verkstad för kollen.
HandLegger skrev:Det kan kanske ha varit det klena motståndet som fick oljan att sippra förbi. Nu spekulerar jag bra rent lekmannamässigt men, om kolvringarna inte har tillräckligt tryck att jobba mot så expanderar de väl inte som de ska?
Verkar ju rimligt, men låter någon med mer kunskap svara på det ist. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tvekar och bluddrar lite vid 5500 varv

#15 Inlägg av blacken »

om kolvringarna inte har tillräckligt tryck att jobba mot så expanderar de väl inte som de ska?
Mjaa, liasom tryck får/blir det när bränsleblandningen tänder, men vad som vanligare är att kolvringrarna beckar fast så att säga, och på så sätt "skapar" dassigt komp, och när man kört ett tag/bytt olja osv så släpper ringarna och kan återigen täta som det är avsett.

Den har gått strax över 5000 mil så de borde inte vara slitna.
Min gamla knot har gått 17000 mil, och den har bra komp i sig ännu..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar