Sida 1 av 1
Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 08:13
av Tomisco
Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 09:14
av adrian_vg
Tomisco skrev:Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
Om du har små händer funkar det, men det blir pilligt. Du får inte ha varmkört innan bytet om du vill skippa kåpavtagning.
Fanns det inte en guide om detta i Howto-subforumet?
Edit: Det fanns en oljebytarguide där, men det verkade vara lite mycket öl inblandat.
Det enda pilliga med att ta bort sidokåpan tror jag är de två pluggarna mitt under motorn som håller i hop vänster och höger sidokåpa. Dessa pluggar burkar vara av sån typ som man skruvar på ett kvarts varv för att lossa och sen med mer eller mindre milt våld drar ut (skuv + hållare).
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 09:26
av blacken
Rekommenderar att du demonterar under och sidokåporna vid oljebyte, speciellt med tanke på att du får borra ett hål i underkåpan för oljepluggen annars

och det är inte så svårt eller speciellt "pilligt" första gångerna kan det tycka så, men när man väl har lärt sig "lusgången" så går det snabbt och "geshvinnt" som det heter

Ps: varmkörning innan är ett måste..
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 09:36
av adrian_vg
blacken skrev:Ps: varmkörning innan är ett måste..
Inte då. Man kan vicka lite på hela bågen så (nästan) allt rinner ur.

Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 12:14
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:blacken skrev:Ps: varmkörning innan är ett måste..
Inte då. Man kan vicka lite på hela bågen så (nästan) allt rinner ur.

Det är även en fråga om att få med sig alla partiklar ur motorn.
Har du inte vispat runt dom så ligger dom gärna och trycker i något hörn.
T.
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 12:23
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Det är även en fråga om att få med sig alla partiklar ur motorn.
Har du inte vispat runt dom så ligger dom gärna och trycker i något hörn.
Ok, av det skälet dårå.

Fanns det inte en magnet på oljebulten på viffrarna?
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 12:27
av Tomisco
Tack för snabba svar

Verkar som kåporna måste bort då. När det gäller varmkörning så har jag alltid tillämpat den metoden.
Nåt annat som är bra att kolla över när man ändå har kåporna borta? Hur ofta byter ni kylvätska?
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: mån mar 12, 2012 12:39
av adrian_vg
Tomisco skrev:Tack för snabba svar

Verkar som kåporna måste bort då. När det gäller varmkörning så har jag alltid tillämpat den metoden.
Det blir enklast så.
Tomisco skrev:
Nåt annat som är bra att kolla över när man ändå har kåporna borta? Hur ofta byter ni kylvätska?
Vartannat år ungefär. Se guide på
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020. Proceduren är i princip samma på alla viffergenerationerna.
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: tis mar 13, 2012 01:33
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tomisco skrev:Nu är det dags för oljebyte på pärlan. Eftersom det är första gången på denna hoj vore jag tacksam för tips angående kåporna.
Går det möjligt att få till utan att montera bort kåporna? Det ser trångt ut, men jag har Hondas verktyg för oljefiltret. Tacksam för alla tips.
Även om kåporna måste ner så kanske nån kan tipsa om hur man gör det på bästa sätt utan att riskera att paja nåt litet fäste eller clips.
Fanns det inte en guide om detta i Howto-subforumet?
Edit: Det fanns en oljebytarguide där, men det verkade vara lite mycket öl inblandat.

Natürlich braucht man Öl zum Öl wechseln

Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: tis mar 13, 2012 08:51
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Natürlich braucht man Öl zum Öl wechseln

Ok, så dår har vi nått trådstadiet när det är okej att spåra ur.

Sv: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: tis mar 13, 2012 08:55
av jenshenrik
Det er muligt at byte olie, om man bara avmonterar venstre kåpedel
Und los geht's

Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: ons apr 25, 2012 20:46
av HandLegger
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: tor apr 26, 2012 09:22
av blacken
Dylika kontraptioner ska man undvika så länge det går. Det är liasom näst intill helt omöjligt att få ner sugslangen till botten av tråget på en vfr eller liknande konstruktion , samt den lämnar kvar en del olja med en massa "gottigt" i som man inte vill ha kvar i spisen.
Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: fre apr 27, 2012 10:04
av insu
Men varför snåla med att ta bort kåporna, de tas väl bara bort i samband med oljebyte "hoppas man" och då skadar det väl inte att ta bort dem då och samtidgt kolla upp att allt ser bra ut med, t.ex. slangar och kablar, bättre kolla och hitta kommande fel hemma än ute på vägen en solig fin semesterdag.

Re: Oljbyte utan nedmontering av kåpor VFR 90-93
Postat: fre apr 27, 2012 11:57
av blacken
bättre kolla och hitta kommande fel hemma än ute på vägen en solig fin semesterdag.

Varför frångå en fullt fungerande princip?
