Placera luftburk på nytt ställe?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Placera luftburk på nytt ställe?
Jag har en VF750s -83 som jag skulle vilja omplacera luftburkarna på.
Bygger om hela hojen och gillar inte de stora burkarna på sidorna,,
Var sitter luftfiltren på VFR-modellerna? är det möjligt att använda nått från dom? eller kanske från någon annan VF-modell?
Jag vill ej byta till typ; koniska filter.
Bygger om hela hojen och gillar inte de stora burkarna på sidorna,,
Var sitter luftfiltren på VFR-modellerna? är det möjligt att använda nått från dom? eller kanske från någon annan VF-modell?
Jag vill ej byta till typ; koniska filter.
"Var o en blir salig på sin fason "
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
På VFR; under tanken alldeles bakom styrhuvudet mellan cylindrarna men lite förskjuten framåt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Ok, kan jag använda en sådan burk tro? är förgasarna ungefär likadana?adrian_vg skrev:På VFR; under tanken alldeles bakom styrhuvudet mellan cylindrarna men lite förskjuten framåt.
"Var o en blir salig på sin fason "
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Hur ser ramarna ut på VF? Funderar på om man ev skulle kunna ta både tank och luftburk från VFR, men mycket beror på hur VF-ramen ser ut map mått och så. Förgasarna sitter väl på samma ställe - mellan cylindrarna och insugen riktade snett uppåt?pentti01 skrev:Ok, kan jag använda en sådan burk tro? är förgasarna ungefär likadana?
Du nämner två luftburkar på VF:en. Kan du länka till nån bild där man ser detta? Misstänker att VF-forgasarna kanske är vinklade lite annorlunda.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Jag ska bygga en helt egen tank , men VFR-ramen är ju helt annorlunda än min VF-ram,, så luftburkarna passar nog inte,,?adrian_vg skrev:Hur ser ramarna ut på VF? Funderar på om man ev skulle kunna ta både tank och luftburk från VFR, men mycket beror på hur VF-ramen ser ut map mått och så. Förgasarna sitter väl på samma ställe - mellan cylindrarna och insugen riktade snett uppåt?pentti01 skrev:Ok, kan jag använda en sådan burk tro? är förgasarna ungefär likadana?
Du nämner två luftburkar på VF:en. Kan du länka till nån bild där man ser detta? Misstänker att VF-forgasarna kanske är vinklade lite annorlunda.
Kanske enklast att bygga luftburk/ar oxå ?
Är mitt oppe i flytt, lägger opp bilder senare

"Var o en blir salig på sin fason "
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Enligt din beskrivning så har du en -82:a, inte en -83:a.pentti01 skrev:Jag har en VF750s -83 som jag skulle vilja omplacera luftburkarna på.
Bygger om hela hojen och gillar inte de stora burkarna på sidorna,,
Var sitter luftfiltren på VFR-modellerna? är det möjligt att använda nått från dom? eller kanske från någon annan VF-modell?
Jag vill ej byta till typ; koniska filter.
-82:an har två burkar, en på var sida. -83:an har en annan öppnare ram men luftburken under tanken och bara ett par plastkåpor på sidan. Man ingen av dom har boxram så glöm en VFR-burk.
-82:ans luftburk har jag däremot sett varianter på med utdragna luftfiltler på sidan typ K&N och få någon slags variant på luffarturbo. Det är värre att lösa på -83:an.
Förvisso går det rent teoretiskt att plocka bort locket under tanken och montera fyra separata filter på förgasarna (har haft den tanken själv). Problemet är bara att första regnvädret så får du en fiskdamm där nere.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Placera luftburk på nytt ställe?
I Reg.pappren står det i.a.f. -83,, Pratade med min lokala Mc-mek ( många år i branschen) och han sade att det inte är lämpligt att montera typ; K-N filter på vacumförgasare. Hojen går sämre då; de skall ha en "samlings-burk".
Jag har .ia.f. ett luftfilter på varje sida och enligt div.kataloger jag kikat i ska det vara så.
Jag har .ia.f. ett luftfilter på varje sida och enligt div.kataloger jag kikat i ska det vara så.
"Var o en blir salig på sin fason "
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Det är möjligt att din kan vara en sen -82:a och därmed klassad som -83:a i pappren. Men ändringen kom till -83. De mest synliga skillnaderna mellan -82 och -83 är:pentti01 skrev:I Reg.pappren står det i.a.f. -83,, Pratade med min lokala Mc-mek ( många år i branschen) och han sade att det inte är lämpligt att montera typ; K-N filter på vacumförgasare. Hojen går sämre då; de skall ha en "samlings-burk".
Jag har .ia.f. ett luftfilter på varje sida och enligt div.kataloger jag kikat i ska det vara så.
1. De svarta kåporna under tanken där -82:ans är större då det innehåller luftfilter och med texten "V-Four" medan -83:an har plastkåpor med "V4"-dekaler.
2. Tanken är bulligare, speciellt i bakkant.
3. Styret är lite lägre.
4. Fr.o.m. -84 (togs inte in längre) fick den vanligt rörstyre och mätarna blev "vanliga" istället för den überdatoriserade varianten.
Man kan ha separata filter på vacumförgasare, men det krävs en ganska omfattande ombestyckning med Dynojet, så det är betydligt enklare om man behåller burken.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Tack för info, det kan vara nyttigt att vetaTyrannosaurus skrev:Det är möjligt att din kan vara en sen -82:a och därmed klassad som -83:a i pappren. Men ändringen kom till -83. De mest synliga skillnaderna mellan -82 och -83 är:pentti01 skrev:I Reg.pappren står det i.a.f. -83,, Pratade med min lokala Mc-mek ( många år i branschen) och han sade att det inte är lämpligt att montera typ; K-N filter på vacumförgasare. Hojen går sämre då; de skall ha en "samlings-burk".
Jag har .ia.f. ett luftfilter på varje sida och enligt div.kataloger jag kikat i ska det vara så.
1. De svarta kåporna under tanken där -82:ans är större då det innehåller luftfilter och med texten "V-Four" medan -83:an har plastkåpor med "V4"-dekaler.
2. Tanken är bulligare, speciellt i bakkant.
3. Styret är lite lägre.
4. Fr.o.m. -84 (togs inte in längre) fick den vanligt rörstyre och mätarna blev "vanliga" istället för den überdatoriserade varianten.
Man kan ha separata filter på vacumförgasare, men det krävs en ganska omfattande ombestyckning med Dynojet, så det är betydligt enklare om man behåller burken.



"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Placera luftburk på nytt ställe?
Så här ser hojen ut i.a.f : (,,än så länge,,
)



"Var o en blir salig på sin fason "