Sida 1 av 7

Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: tis jan 31, 2012 20:31
av westerbrand
hej i början av sommaren köpte jag mig en Honda vfr750 från 1986 för att ha och övningsköra med.
som tyvärr började väsnas en del (dåliga kamaxlarnar ) och då jag inte har kunskap av meka med ventiler mm. så köpte jag på mig en ny motor att bara hänga i ramen. hittade bara en från 87. och efter lite sökning och förfrågan hos närmaste honda mek så skulle denna bara va att hänga i för det va samma motor som min.

så slog till på motorn och fick hem den o började montera ner hela hojen. och efter mycket mek och trilskande så satt nya v4an i ramen så långt så såg allt bra ut monterade kyl och allt runt omkring.
börja koppla in kabelstammen lysen mm allt passa fint sedan va det en liten sladd nere vid motorn som hängde där så ensamt från kabelstammen och börja då leta efter vart den ska sitta och kunde ej hitta något på denna motorn.
tar en titt på min kompis vfr (båda hojarna va 86or) där går kabeln upp till toppen på främre cylindrarna. till va jag får reda på av mc meken i stan ska vara en kamaxel givare. och ska ge impulser till cdiboxen. utan denna givare skulle inte cdiboxen få motorn att starta

men på nya motorn från 87 så sitter det ingen alls för det fins inget hål till detta..
så nu efter lång tids letade har jag nu hittat cdi från en 87a och kabelstam från en 88. som enligt mc skroten ska passa ihop för 1500. .
så frågan lyder kan detta funka? eller fins det något annat sätta att få hojen att funka ihop med elen som redan fins på hondan?..

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: tis jan 31, 2012 22:27
av Tommy Gsson
westerbrand skrev:eller fins det något annat sätta att få hojen att funka ihop med elen som redan fins på hondan?..
Rent spontant innan jag hämtat in rephandboken och tittat, så säger jag ja.
På den nya motorn sitter pickupen vid startmotor kopplingen antar jag för det gjorde den på min -88:a. Tändläget måste ju vara lika så får du bara ihop rätt givare med rätt sladd till din nuvarande cdibox så ska det funka. Om jag hinner imorgon (grabben fyller 10) ska jag kolla på elschemorna och jämföra.
T.

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 05:48
av westerbrand
hum oki får nog ta en extra titt på motorn. för jag tror inte jag har sett något vid startmotorn :?:

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 08:51
av Tommy Gsson
Om du tittar upp till vänster från dom svarta kluttarna, där du har en "böld" på packningen, där går kabeln till pickuperna ut.
T.

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 15:49
av westerbrand
hej du har rätt det går upp en kabel där på min87a
men är redan inkopplad. men sedan sitter det en kontakt med två ledningar som ska gå upp mot toppen
som ni ser på bilderna nedan
här kommer den kablen som du prata om
Bild


men den är inkopplad och det e den lilla sladden här som satt inkopplad i gamla moton. i toppen
Bild
Bild

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 20:44
av Tommy Gsson
Nu har jag kollat i rephandboken, och det är ju helt riktigt en givare till på 86:an.
Har du 3 kontakter som går in i CDI:n?
T.

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 21:23
av westerbrand
Tommy Gsson skrev:Nu har jag kollat i rephandboken, och det är ju helt riktigt en givare till på 86:an.
Har du 3 kontakter som går in i CDI:n?
T.
ja det ser ut o stämma så långt jag såg
Med vänlig hälsning, fredrik. tog kort på kablarna men min dator laggar ihop just nu så kan inte få in dom

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 22:16
av Tommy Gsson
Bra om det är som det såg ut på schemat, då borde det räcka med CDI:n från 87:an och skippa kamlägesgivarkontakten som du har nu.
Det som måste ordnas sen är signalen till varvränaren som på den nya tas från tändspole 1 och signal till bränslepumpavstängningsrelä
som tas från tändspole 3.
T.

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 22:27
av westerbrand
lät rätt bra. men krånglit :twisted: skulle det inte gå smidigare med en passande kabelstam samt cdi? eller behöver man fixa med den med då"??? el är inte mitt område om man säger se :lol:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: ons feb 01, 2012 22:38
av Tommy Gsson
westerbrand skrev:lät rätt bra. men krånglit :twisted: skulle det inte gå smidigare med en passande kabelstam samt cdi? eller behöver man fixa med den med då"??? el är inte mitt område om man säger se :lol:
Med kabelstammen måste du koppla om all el, visserligen kan man väl kanske bara byta vissa bitar men det känns som mer jobb.
Börja med cdi:n och be att få återkomma om kabelstammen, om bara det är samma kontakter till cdi:n kan jag guida dig med inkopplingen av dom två sladdarna. Det skiljer en del från 87-88 på elen, du har brytare till stödet på 88 och andra instrument med tankmätare.
T.

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: tor feb 02, 2012 18:19
av westerbrand
humm oki så det skiljer sig så mö endå.. va synd jag inte fick tag på en 86! :lol:
aja får slå till på cdiboxen och hoppas vi kan få det till o lira :|

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: lör feb 11, 2012 11:14
av westerbrand
jahapp ser ut som att det inte blir något med hondan. har mailat en massa olika skrotar o företag som håller på med honda ingen har men hittade en cdi hos en men som nu slutat svara. så vet ej om den då fins kvar :cCry:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: lör feb 11, 2012 12:45
av Tommy Gsson
westerbrand skrev:jahapp ser ut som att det inte blir något med hondan. har mailat en massa olika skrotar o företag som håller på med honda ingen har men hittade en cdi hos en men som nu slutat svara. så vet ej om den då fins kvar :cCry:
Har tidigare konstaterat att mail kontakt inte funkat bra med skrotar, bara att ringa dit och hoppas på att dom svarar.
Tänk på att fråga efter 87-89 så ökar du utbudet.
Och så har du förstås EBAY att kolla på.
T.
http://www.ebay.co.uk/itm/HONDA-VFR750- ... 53eb083137
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR-750 ... 33717c4146

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: lör feb 11, 2012 14:20
av westerbrand
Tommy Gsson skrev:
westerbrand skrev:jahapp ser ut som att det inte blir något med hondan. har mailat en massa olika skrotar o företag som håller på med honda ingen har men hittade en cdi hos en men som nu slutat svara. så vet ej om den då fins kvar :cCry:
Har tidigare konstaterat att mail kontakt inte funkat bra med skrotar, bara att ringa dit och hoppas på att dom svarar.
Tänk på att fråga efter 87-89 så ökar du utbudet.
Och så har du förstås EBAY att kolla på.
T.
http://www.ebay.co.uk/itm/HONDA-VFR750- ... 53eb083137
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR-750 ... 33717c4146
ja ok få se om man kan få tag på dem via telefon då.

dom du skicka på ebay hur vet jag att det är rätt cdi ? förutom kontakterna. ?
fins det något sätt att läsa av dem ?

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Postat: lör feb 11, 2012 18:38
av Tommy Gsson
westerbrand skrev: hur vet jag att det är rätt cdi ? förutom kontakterna. ?
fins det något sätt att läsa av dem ?
Du har ju numren att titta på nu har jag inte dom i huvudet men ML7 ska vara med på 88:orna.
Tittar man på årsmodellen av hojen så heter dom H -87 / J -88 / K -89.
Den boxen som kom -90 ser annorlunda ut.
T.