Sida 1 av 2

När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: ons dec 14, 2011 17:41
av MagnusFbg
Hej.
Bytt tändstift, och i det arbetet lyckades jag hälla ut större delen av kylvätskan ur systemet. I behållaren finns det mesta kvar, men det fattas över en liter i systemet.
Fyllde på behållaren så den är nära full och startade hojen med förhoppningen att pumpen skulle gå igång, men det gjorde den inte. Lät motorn gå i ungefär tio minuter, men pumpen gick ändå inte igång.

Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: ons dec 14, 2011 18:14
av Tommy Gsson
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: ons dec 14, 2011 18:50
av MagnusFbg
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Tommy.
Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: ons dec 14, 2011 19:10
av Tommy Gsson
MagnusFbg skrev:
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Tommy.
Hmmm... Så att fylla på i expansionskärlet (det vita, genomskinliga på hö sida) är inte så smart, med andra ord? Det är för tillfället helt fullt, fyllde på där. Förväntade mig att nivån skulle sjunka när motorn gick igång??
Du kan fuskfylla genom att ta bort locket från kylaren och blåsa försiktigt i expansionskärlet (du måste hålla för luftningsslangen), då rinner det över till kylaren, blås inte för hårt då rinner det över kanten.
T.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: tor dec 15, 2011 09:37
av blacken
Du måste fylla på i kylaren innan du fyller expansionskärlet. När du fyllt kylaren och expansionskärlet, kör den varm, stäng av och låt knoten kallna rejält ( ett par timmar typ). Kolla expansionskärlet fyll på vid behov.

BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..:)

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: tor dec 15, 2011 19:27
av MagnusFbg
blacken skrev: BTW, hur lyckas man att tappa kylvätska när man byter stift?. Inget dömande eller häcklande, bara nyfiken..:)
Dömande är ok ;)
Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!

Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: tor dec 15, 2011 19:44
av Donner
Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: tor dec 15, 2011 20:12
av MagnusFbg
Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: tor dec 15, 2011 20:22
av Donner
Jo jag har testat med andra verktyg och det är inte lätt kan jag säga så jag förstår att du fick plocka kylaren.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: fre dec 16, 2011 11:15
av adrian_vg
Donner skrev:Brukar fungera bra med originalverktygen att byta tändstift.
När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.

Fundera på hur jag vet detta. ;-)

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: fre dec 16, 2011 12:33
av tersan
adrian_vg skrev:När man tappar tändstiftet ur tändstiftsnyckeln och stiftet trillar ner i det djupa hålet i toppen och kylaren mest är i vägen, kan det vara en bra idé att ha en sån där magnet på teleskoppinne att fiska upp tändstiftet med.

Fundera på hur jag vet detta. ;-)
Din favoritfirma har annars ett praktiskt verktyg... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-191466/

Man kan också ta en vanlig slang i lämplig storlek.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: fre dec 16, 2011 13:27
av Tommy Gsson
MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Jag gör en Adrian.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: fre dec 16, 2011 14:08
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Ok, misstänkte att det skulle finnas något orginalverktyg för att komma åt. Fick tyvärr inte med dessa från förra ägaren. Använde en lång tändstiftsnyckel och en ganska klumpig spärrnyckel.
Hur som helst lyckades jag blåsa över kylvätskan från exp-kärlet till kylaren. I morgon blir det varmkörning. Tack för tipsen!
Jag gör en Adrian.
Jag har en verktygssats till övers.
PM:a vid intresse.
Tommy.
Jag har tydligen gjort mig ett namn här på forumet... :wink:

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: lör dec 17, 2011 15:06
av burnis
Tommy Gsson skrev:
MagnusFbg skrev:Hej.
Frågan är då som i rubriken; när går kylsystemet igång? Verkar detta normalt?
Pumpen går alltid, den är direktdriven från motorn.
Om du menar fläkten så krävs det att kylaren har vätska över termokontakten det är den stora som sitter på sidan av kylaren ( fyll kylaren först genom påfyllningen på den, det andra är ett expansionskärl).
Kommer inte ihåg exakt när den startar men 90grader ungefär.
Tommy.
varmkörde hojen igår, tänkte se när fläkten startar, vid 103 grader blev de
funkar fint

Re: När går det kylsystemet på (vätskekylning, vfr750fr)?

Postat: mån dec 19, 2011 08:34
av Tyrannosaurus
MagnusFbg skrev:Hur jag än vände och vred lyckades jag inte komma åt de främre stiften utan att plocka av kylaren. Vet inte varför, eftersom det står i instrux-boken att det skall räcka att tippa kylaren framåt. Positivt är att jag lärt mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. Man lär sig på fältet!

Ska försöka få över kylarvätskan från expansionskärlet ikväll, får se hur det går.
Om du har lossat kylaren så har du förmodligen tömt ur kyleriet och då måste du fylla på direkt i kylaren. Vätskan i expansionskärlet räcker inte på långa vägar och det som finns i det kan du låta vara kvar för det kommer att gå åt.
Om du tar vara på det du tappar ur så kan du återanvända det, annars ska det vara 50-50 glykol och batterivatten. Systemet rymmer ca. 2-3 liter beroende på hoj.

Fyll kylaren helt full, sätt på locket och starta. Därefter kommer du få fylla på i expansionskärlet några gånger vartefter systemet luftar sig vilket oftast går automatiskt.
Har man bråttom kan man klämma lite på slangarna eller lätta lite på kylarlocket eller någon slangklämma.
Men VARNING!!! Gör INTE det när motorn är varm. I vanliga fall behövs det inte ens utan den sköter det själv. Kolla bara expansionsnivån den närmaste tiden med kall motor efter att du börjar köra igen.