Slamrande koppling

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Falk78
Donator 2011

Slamrande koppling

#1 Inlägg av Falk78 »

Hej på er.
Skulle behöva lite råd angående min koppling som slamrar med greppet uppsläppt. Enligt en mekaniker så beror slamret på glapp mellan nitarna som håller ihop kopplingen och det är långt ifrån billigt att fixa. Så är det något som man bör fixa så fort som möjligt eller kan man glatt gasa vidare utan att det är någon fara att man raserar något?

Mvh.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

Re: Slamrande koppling

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Falk78 skrev:Hej på er.
Skulle behöva lite råd angående min koppling som slamrar med greppet uppsläppt. Enligt en mekaniker så beror slamret på glapp mellan nitarna som håller ihop kopplingen och det är långt ifrån billigt att fixa. Så är det något som man bör fixa så fort som möjligt eller kan man glatt gasa vidare utan att det är någon fara att man raserar något?

Mvh.
Hej.
Om det är nitarna så är väl största risken att nitresterna ställer till med något, korgen borde inte komma någonstans utan den börjar bara snurra runt. Det som går sönder då är ju korg + drev, som du ändå behöver byta för att det ska bli dyrt.
Det du kan göra är att ta loss korgen och nita om den innan den rasar om den inte redan slitits för mycket.
Men det kanske inte är nitarna till korgen utan startmotorkopplingens skruvar som släppt, det skulle jag kolla först.
Då behöver du bara loctita fast dom med föreskrivet moment, ingen svår operation.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Falk78
Donator 2011

#3 Inlägg av Falk78 »

Tommy Gsson skrev:
Falk78 skrev:Hej på er.

Mvh.
Hej.
Om det är nitarna så är väl största risken att nitresterna ställer till med något, korgen borde inte komma någonstans utan den börjar bara snurra runt. Det som går sönder då är ju korg + drev, som du ändå behöver byta för att det ska bli dyrt.
Det du kan göra är att ta loss korgen och nita om den innan den rasar om den inte redan slitits för mycket.
Men det kanske inte är nitarna till korgen utan startmotorkopplingens skruvar som släppt, det skulle jag kolla först.
Då behöver du bara loctita fast dom med föreskrivet moment, ingen svår operation.
Tommy.
Tack för svaret men det blir nog att gå den dyrare vägen via verkstad då jag inte törs ge mej på något sådant själv. När man ändå river upp hela köret så får man väl passa på att byta lameller också.

insu
Donator 2008

#4 Inlägg av insu »

Men jag tycker inte du ska gruva dig för att själv repa kopplingen, skaffa rep.handbok och kör igång, en enkel reparation.
insu

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#5 Inlägg av blacken »

Min korg har slamrat i ett par år nu utan ras. Det är faktiskt ganska lätt att själv byta/reparera kopplingskorgen, Manualer finns det "en del" på nätet att söka efter. Och det finns gott om reservdelar till viffrarna på skrotarna så dom är relativt "billiga" jämfört med andra märken. Enda du ska vara uppmärksam på är att två av skruvarna som håller kåpan, är något längre än dom övriga. Och det är dom som går igenom styrpinnarna/rören, tar man fel så är det kanonlätt att man drar gängpaj i blocket ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Falk78
Donator 2011

#6 Inlägg av Falk78 »

Tackar för tipsen.

Jag tror nog att jag ska kosta på mej något roligare till sommaren än kopplingen :D

Skriv svar