Sida 1 av 2
Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 15:25
av HandLegger
Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
Re: Förspänning gaffeln 1991
Postat: sön sep 25, 2011 15:39
av blacken
Vad har du för årsmodell på din?
Re: Förspänning gaffeln 1991
Postat: sön sep 25, 2011 15:45
av HandLegger
blacken skrev:Vad har du för årsmodell på din?
KAN vare en 91a eftersom jag skrev det i rubriken

Re: Förspänning gaffeln 1991
Postat: sön sep 25, 2011 16:47
av blacken
HandLegger skrev:blacken skrev:Vad har du för årsmodell på din?
KAN vare en 91a eftersom jag skrev det i rubriken

Sorry, blind sedan födseln

får skylla på ens föräldrar som tydligen gökade taskigt. Men sitter det inte en justering under plastlocket på gaffelbenet?, det gör det på min 91.a i allafall
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 16:58
av adrian_vg
HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
Från
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2091.htm:
"Front Suspension: 41mm Showa cartridge forks, no external adjustment, 140mm wheel travel"
Jag har ju haft en 90:a, men kommer banne mig inte ihåg om den hade en förspänningsskruv på toppen eller inte...
VFR-1994 har iaf samma sorts gaffel verkar det som, och den vet jag har en förspänningsskruv:
"Front Suspension: 41mm Telescopic forks, 140mm wheel travel no external adjustment"
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 17:19
av blacken
Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 17:56
av HandLegger
blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.
Ja, jag har också en känsla av att det ska gå att ta en justerbar fr en senare modell och sätta på "bolt on" på min. Hoppades att någon här har erfarenhet av dylik manöver.
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 18:00
av Seth
HandLegger skrev:blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.
Ja, jag har också en känsla av att det ska gå att ta en justerbar fr en senare modell och sätta på "bolt on" på min. Hoppades att någon här har erfarenhet av dylik manöver.
tryckluften gäller 86-89 nånstans där. på 90 o 91 finns ingen justeringsmöjlighet. 92 o fram har justerskruvar
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 18:07
av HandLegger
Seth skrev:HandLegger skrev:blacken skrev:Efter -91 så är det justering för förspänningen, undrar om det inte går att helt sonika sätta på ett sådant mutterhuvud rakt av på 91:a benet. Dom ser ut att vara identiska med varandra, bara det att själva toppmuttern har en justering i sig..
Enligt Haynes ska det finnas en gummitopp och inunder möjlighet till justering. Har för mig att det var justering med tyckluft som gäller där.
Ja, jag har också en känsla av att det ska gå att ta en justerbar fr en senare modell och sätta på "bolt on" på min. Hoppades att någon här har erfarenhet av dylik manöver.
tryckluften gäller 86-89 nånstans där. på 90 o 91 finns ingen justeringsmöjlighet. 92 o fram har justerskruvar
Och 92an passar på 91an?
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 18:40
av Seth
vågar jag inte säga men ser bara ut att vara justeringen som skiljer
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 18:52
av HandLegger
Seth skrev:vågar jag inte säga men ser bara ut att vara justeringen som skiljer
Den som har ett par liggandes får gärna hojta till

Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 20:35
av Mister
HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: sön sep 25, 2011 21:02
av HandLegger
Mister skrev:HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.
Verkar vara svårt att få det här rätt.
Jag vill inte byta gaffel

Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: mån sep 26, 2011 07:02
av tersan
HandLegger skrev:Jag vill inte byta gaffel

Jag tror att det är mer än bara justeringen som skiljer, tyvärr. Kollar man i olika reservdelslistor så specas olika fjädrar till olika gafflar (just till -92 är det förstås en egen variant som inte går att få tag i...), så utan att ha testat så verkar det enklast att byta hela gaffeln.
Re: Förspänning gaffeln på VFR-1991
Postat: mån sep 26, 2011 15:08
av blacken
HandLegger skrev:Mister skrev:HandLegger skrev:Det finns ingen möjlighet att justera förspänningen på min vfr750 (konstigt faktiskt).
Går det att montera fr en nyare modell på min?
- 92 kom det, och ja, du kan montera nyare gaffel. Inställningsmöjligheteran på bakdämparen ändrade sig oxå fr o m 92.
Verkar vara svårt att få det här rätt.
Jag vill inte byta gaffel

Kan ju vara så att det är dags att byta fjädrarna, Men vill du ha mera förspänning så kan du tillverka lite längre distanser (dom mellan toppmutter och fjäder) Eller så bladar du iväg, glad i hågen till närmaste mcskrot/Hondaverkstad och rapar med dom om det är möjligt att smacka på nyare toppmuttrar på benen..