Detta ska provas! (sänka hojen 10mm fram)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#16 Inlägg av Andersson »

Calle skrev:Ok. Var ska jag titta? Kanske ett foto??? Vad är det som händer med fjäderförspänningen då om den är skruvad? Är det hårdheten på fjädringen i framdämparen?
Du ska mäta ifrån övre styrkronan till själva locket på gaffelbenet.
Svårt att förklara på ett bra sätt men det är den plana ytan bredvid förspännings-skruven.

Och ja, ju längre in skruven är skruvad ju hårdare blir fjädringen fram.
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#17 Inlägg av Swedan »

Har provat en sväng idag med 10mm sänkning.
Härliga kurvegenskaper men lite för nervöst uppträdande vid stötig väg.
Blev lite skumm när man bromsar vid sväng.
Går nog säkert upp till mina 6mm imorgon igen, men det är ju aldrig fel att prova.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#18 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:nervöst uppträdande vid stötig väg.
Blev lite skumm när man bromsar vid sväng.
Hmm...det där är inget jag märkt nått av alls...
Hojen såld

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#19 Inlägg av Calle »

Nu fattar jag vad ni har menat... Svärfar kom och hälsade på med sin Bandit 1200. Den hade han sänkt 65 mm tror jag. (Ni som var med på Burgarträffen träffade honom.)

Insåg då att min var sänkt ca 5-6 mm.

Jag tycker den ligger och är stabil som tusan i alla hastigheter och så, men nu har jag klart inte mycket annat att jämföra med.
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#20 Inlägg av Andersson »

Calle skrev:Svärfar kom och hälsade på med sin Bandit 1200. Den hade han sänkt 65 mm tror jag. (Ni som var med på Burgarträffen träffade honom.)

Insåg då att min var sänkt ca 5-6 mm.

Jag tycker den ligger och är stabil som tusan i alla hastigheter och så, men nu har jag klart inte mycket annat att jämföra med.
Snacka om att jag snurrat till det då. Jag fick för mig att han var elias flickväns farsa :roll:

Ja men där såg man, men 65 mm!....det är mycket det. Fast banditen är ju en helt annan hoj också.

Men du, då får du hälsa svärfar din och tacka så mycket för vägvisningen efter träffen :wink:

Edit: Men vad åkte du med på träffen? det var ju bara en hoj där som var nyare än -01...och det var inte du.
Hojen såld

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#21 Inlägg av Calle »

Andersson skrev:Snacka om att jag snurrat till det då. Jag fick för mig att han var elias flickväns farsa :roll:

Ja men där såg man, men 65 mm!....det är mycket det. Fast banditen är ju en helt annan hoj också.

Men du, då får du hälsa svärfar din och tacka så mycket för vägvisningen efter träffen :wink:

Edit: Men vad åkte du med på träffen? det var ju bara en hoj där som var nyare än -01...och det var inte du.
Ja det är Elias flickväns farsa...också... Våra flickvänner är syskon. Han ligger här och snarkar nu i rummet brevid hahaha...det är jag som inte kan sova då jag hostar som fan.

Jag ska hälsa "svärfar" hehe.

Jag var inte med på träffen. Vi söderbor ska väl ha en egen träff på söndag tror jag, så är jag frisk så får ni se bilder därifrån... :D
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#22 Inlägg av Andersson »

Calle skrev:
Andersson skrev:Snacka om att jag snurrat till det då. Jag fick för mig att han var elias flickväns farsa :roll:

Ja men där såg man, men 65 mm!....det är mycket det. Fast banditen är ju en helt annan hoj också.

Men du, då får du hälsa svärfar din och tacka så mycket för vägvisningen efter träffen :wink:

Edit: Men vad åkte du med på träffen? det var ju bara en hoj där som var nyare än -01...och det var inte du.
Ja det är Elias flickväns farsa...också... Våra flickvänner är syskon. Han ligger här och snarkar nu i rummet brevid hahaha...det är jag som inte kan sova då jag hostar som fan.

Jag ska hälsa "svärfar" hehe.

Jag var inte med på träffen. Vi söderbor ska väl ha en egen träff på söndag tror jag, så är jag frisk så får ni se bilder därifrån... :D
Aha då förstår jag, men hur svårt kan det då vara när ni är två VFR åkare med flickvänner som har samma farsa att övertala denna herre att själja Banditen och skaffa en VFR :wink:
Hans döttrar verkar ju ha bra smak i varje fall :wink:
Hojen såld

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#23 Inlägg av Calle »

Andersson skrev:Aha då förstår jag, men hur svårt kan det då vara när ni är två VFR åkare med flickvänner som har samma farsa att övertala denna herre att själja Banditen och skaffa en VFR :wink:
Hans döttrar verkar ju ha bra smak i varje fall :wink:
HAHAHA!!!! Nej det borde inte vara så svårt... Han ska få prova min idag om han vill.
Döttrarna har bättre smak!! :D :D :lol:
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#24 Inlägg av Swedan »

Åter till tråden...
Körde en runda idag med 10mm sänkning men med en pers. bak.
Härligt rapp i styrningen och mer stadig än X2000.
Verkar som om den blir lite för orolig när man är själv på hojen vid 10mm sänkning bara.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#25 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:Åter till tråden...
Körde en runda idag med 10mm sänkning men med en pers. bak.
Härligt rapp i styrningen och mer stadig än X2000.
Verkar som om den blir lite för orolig när man är själv på hojen vid 10mm sänkning bara.
Kanske har du förspänningen på fjädringen för hård bak?

Kan tänka mig att det beteendet du beskriver kan komma av det.
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#26 Inlägg av Swedan »

Jag har den på läge nr 3
1 steg hårdare än standard.
Det borde ju funka???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#27 Inlägg av elias »

Flickvänner hit i dit...

Till saken, :)

Jag har inte kollat upp hur min fjädring är inställd men min cykel är lite skum med två på. Kör jag själv är hon skön i kurvorna, skär fint in. Men med två blir det lite överstyrt(?). Gasar jag på ut kurvorna med person bak på så vill cykeln sätta sig lite väl mycket och jag tappar "markkänslan" med framhjulet o iom det blir det lite vingligt.

Hur kan jag kompensera detta med fjädringen? Jag gillar som sagt att köra med sänkningen solo... dock har jag lite turer planerade med tantan så då vore det skönt att minska vingelfaktorn.
Bild

Skriv svar