blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Åtdragningsmomenten som finns angivna i verkstadshandböcker är för rena torra gängor (i de allra flesta fall). Smörjer du gängorna kan du dra sönder bultar och eller förstöra gängorna för då kan du belasta bulten mer än specificerat på grund av den lägre friktionen från smörjningen. Så smörj inte om det inte står specifikt att det skall smörjas i verkstadshandboken...
Och samma gäller om det är skit i gängorna, men har inte råkat ut för att gängor /bultar har pajjat för att jag har smort skiten innan, tvärtom, det har hänt att bultar/muttrar har lunchat, för att dom har varit för "torra" dvs fulla av skit o rost. Generellt så är det oavsett vad någon bok än skriver, att om det är stål o aluminium, så är det aldrig fel att smörja skiten innan, dels det går lätt och man får lättare önskvärt moment, än om det är torrt och fullt av oxid i gängorna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Senast jag hade en glömde-skivbromslås-incident tog jag bort senilsnöret och fortsatte raskt med att glömma ta bort låset innan jag for iväg...
Numera har jag alltid skivbromslåset på bakre bromsskivan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!