Det här blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag har precis köpt en VFR 95:a som vibrerar när jag bromsar. Jag har haft frågan uppe på sporthoj.com och där har jag fått tips att det kan vara en bromsskiva som är lite slagen. Jag har varit ute och kollat och tycker mig kunna se att skivan är lite lite skev, men innan jag går och köper en ny skiva så vill jag utesluta andra möjliga orsaker. Det första som jag tänkte på var att skivan som är av flytande typ kärvar. Jag har ryckt i skivan och tycker mig inte kunna känna det lilla glappet som ska finnas, kan det vara så skiva har fastnat i ett lite snett läge?
Även bromsoken antar jag är flytande och ska kunna röra sig lite i sidled, dock så tycker jag att det högra oket glappar lite väl mycket. Kan det vara så att oket sitter lite för löst och vibrerar när jag bromsar?
Sista felkällan är snedslitna bromsbelägg eller kärvande bromskolvar, är det sannolikt att dom skulle kunna ge upphov till vibrationerna?
Känslan när jag bromsar är som att köra över vita sträck som är målade tätt efter varandra tvärs över vägen. I hög fart känns det inte så mycket, men runt 80 och 60 - 40 är det som värst. Jag kan känna antydningar till pulsering i bromshandtaget. Precis innan hojen stannar under inbromsning så känns det som att bromsarna har en långsam abs-verkan som bromsar hårt och mjukt om vart annat.
Hoppas det går att förstå vad det är jag menar

/Calle