Sida 1 av 1

kylarvätska, röd eller blå?

Postat: tis aug 09, 2011 12:37
av Ringleader
Fått för mig att byta kylarvätska på hojjen då det kokade sist när jag stannade och tempen spårade ur.
Sagt och gjort så åkte jag till närmaste statoil och ber om kylarvätska och expediten frågar om jag ska ha blå eller röd?!?
För att göra saken bättre så säger expediten att häller jag i fel så kommer det klumpa sig i kylarsystem=very bad, men att han inte vet vad som skiljer dem åt.

Vilken ska jag ha?

Jag har en engelsk servicemanual men antingen förstår jag inte eller så står det inget om olika sorters kylvätska

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: tis aug 09, 2011 12:58
av tersan
Ringleader skrev:Fått för mig att byta kylarvätska på hojjen då det kokade sist när jag stannade och tempen spårade ur.
Sagt och gjort så åkte jag till närmaste statoil och ber om kylarvätska och expediten frågar om jag ska ha blå eller röd?!?
För att göra saken bättre så säger expediten att häller jag i fel så kommer det klumpa sig i kylarsystem=very bad, men att han inte vet vad som skiljer dem åt.

Vilken ska jag ha?

Jag har en engelsk servicemanual men antingen förstår jag inte eller så står det inget om olika sorters kylvätska
Det här är nästan lika infekterat som frågan om vilken olja man ska ha...

Frågan är inte helt ovanlig (sök på forumet så hittar du lite)... och det är ju själva f-n att den genomsnittlige mackanställde inte har en susning om produkterna de säljer! :evil:

Färgen säger ingenting om egenskaperna, alla varianter finns i flera olika färger. Enligt Honda ska du ha en etylenglykol, så att fylla på med en sån är helt ok. En propylenglykol är också ok (har du husdjur hemma så är den bättre tack vare att den inte är lika giftig). Sen finns det olika longlife-vätskor, men de är inte nödvändiga på en hoj där man byter enligt servicemanualen.

Det där med att man inte kan blanda olika glykolsorter är till stor del en myt, men jag har inte den kemiska förklaringen i huvudet just nu.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: tis aug 09, 2011 13:50
av adrian_vg
Jag köpte snorbillig blå kylarvätska på Biltema och blandade själv. Köp inte longlife-glykol, den är ... konstig, och inte helt bra i alla motorer av en eller annan anledning.

Edit: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: tis aug 09, 2011 15:50
av Jimmy.S
blandar man den gamla g11 kylvätskan med den röda g12 så uppstår fenomenet sörja vilket leder till kraftigt förminskad kyleffekt och aggresivitet mot gummi och oringar, t.ex slangar, detta kan man skölja ur och tvätta kylsystemet med en speciell vätska som rensar systemet sas. men idag säljs nästan enbart g12+ eller rentav g12++ som är blandningsbar med många sorter, dock finns det fortfarande varianter som kan orsaka att "såsen skär sig" fast den risken är inte lika överhängande.. men det är som tersan skriver, vet man bara vilken typ av vätska ethylen eller prop. så är det bara att fortsätta med samma typ och du borde inte få några bekymmer alls

Detta bekymmret med blandade kylvätskor har vw/audi ägare haft bekymmer med och det är många som fått skölja sina system pga att dom har blandat fel sorter med ickekompatibla varianter så visst kan frågan vara vetig ändå från expediten då det har varit ett bekymmer, men även dom som säljer på mackarna borde ju ha uppdaterade varianter som är kompatibla och framförallt få någon form av utbildning på saker dom säljer.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: tis aug 09, 2011 19:42
av tersan
Jimmy.S skrev:Detta bekymmret med blandade kylvätskor har vw/audi ägare haft bekymmer med och det är många som fått skölja sina system pga att dom har blandat fel sorter med ickekompatibla varianter...
Fast just Audi/VW har väl nån egen variant på LongLife-vätska, som inte ska blandas hur som helst? "Vanlig" etylen- och propylenglykol ska gå att blanda, fast då går det inte längre att mäta fryspunkten.

Men ett seriöst byte av kylvätska innebär att man tömmer ur allt och sköljer igenom, så då kan man ju hälla i vad man nu tycker är bäst... Adrians guide är inte så tokig, även om jag inte håller med om att kranvatten är no-no... :wink:

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 06:58
av hakjar
Till att spola igenom kan man väl till nöds använda kranvatten men absolut inte till att blanda
vätskan. Alla mineraler och ämnen i kranvatten löper risk att fälla ut över tiden och det är inte bra.

Avjoniserat/destillerat vatten gäller absolut.

Bara mina 2 ören i frågan ;)

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 08:16
av adrian_vg
tersan skrev:Adrians guide är inte så tokig, även om jag inte håller med om att kranvatten är no-no... :wink:
Tack. 8*)

Jag grundade kranvattenrekommendationen på att Uppsala-vattnet är närmast kolsyrat ur kranen med kalk, karbonater och grejor. Det smakar gott att dricka, men är definitivt inget man vill ha i en känslig Al-legeringsmotor.

Det är möjligt att vattnet neråt Skåne är mjukare och kanske är mer lämpligt i en motor, men jag skulle nog avråda från det ändå. Aluminiumlegeringen i en modern motor, VFR inkluderat, är ganska känslig för korrosion.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 08:41
av tersan
adrian_vg skrev:Aluminiumlegeringen i en modern motor, VFR inkluderat, är ganska känslig för korrosion.
Jovars, men det är det tillsatserna i glykolen är till för. Det viktiga är att man byter regelbundet, inte vilket vatten man blandar med.

För övrigt har jag hört kemister som menar att destillerat vatten är mer skadligt än kranvatten... :?

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 08:56
av Donner
Kranvatten kör man i bilar som har alumotor så det borde ju fungera även på en mc. Men det e klart att destillerat vatten kanske är snäppet bättre.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 08:58
av adrian_vg
tersan skrev:Jovars, men det är det tillsatserna i glykolen är till för. Det viktiga är att man byter regelbundet, inte vilket vatten man blandar med.
Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)

tersan skrev:För övrigt har jag hört kemister som menar att destillerat vatten är mer skadligt än kranvatten... :?
Beror på i vilka tillämpningar, men ja, absolut. Har du exvis sk renvatten, som är renare än destillerat vatten, kommer det att fräta sönder metall.

Problemet med kranvatten är att man oftast inte känner till innehållet. Dest vatten är då ett bra alternativ, eftersom man vet vad det innehåller.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 10:14
av tersan
adrian_vg skrev:Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)
Nä, ett batteri funkar lite annorlunda än ett kylsystem... så där använder jag destillerat vatten.

Re: kylarvätska, röd eller blå?

Postat: ons aug 10, 2011 10:38
av Tommy Gsson
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Använder du kranvatten när du fyller i batteriet också? Där är tillsatsen svavelsyra. 8*)
Nä, ett batteri funkar lite annorlunda än ett kylsystem... så där använder jag destillerat vatten.
OT men kranvatten funkar utmärkt i batteriet, det vet väl alla som var på fjolårets träff.
T.