Styrlagerbyte
Postat: mån mar 26, 2007 11:27
Tjenare allesammans. Nu när solen skiner å vägarna är torra så vill man ju ta sig de första MC turerna... Men tydligen så är det nån som tycker att man bör vänta.
För i fredas plockade jag av framhjulet för att lämna in det för däcksbyte hos den lokala gummikrängaren. När jag kommer dit och lämnar hjulet så talar de om för mig att tyvärr däcken var slut på det svenska centrallagret men ditt däck kommer i början av nästa vecka..
jaja.. får väl vänta tills nästa vecka då. Åkte tillbaka till garaget och tröstade mig med att kika lite på viffern känna och klämma, (ja ni vet säkert) men det skulle jag inte ha gjort för det kändes som att jag hade självcentrerande styre på den.. Skummt det ska det väl inte vara, vred och bände ett tag på styret fram och tillbaka.. Jo mina farhågor besannades ett ordentligt läge i mitten av styrlagret var det fasen också.
Visserligen har jag inte kännt nått när jag kört viffern men det verkar bara som att läget kändes när framgaffeln var obelastad drog man i den frammåt samtidigt som man vred så var det inte alls lika markant.
men vem vill åka ut på vårturerna och veta om att man har ett kasst styrlager? Inte jag iaf så det blev att slänga sig in till la stada och köpa en lagersats och sedan åka till garaget och knacka lager.
När vi fått isär allting så visar det sig att det sitter kullager i original och utbyteslagren var koniska rullager(uppdatering). Men hur ska en dra det? momentet som står med i verkstadshandbokens är ju för kullager drar man rullagrena så hårt så lär man inte kunna styra mycket.
Det var det undre lagret som det var riktigt fina markeringar var kulorna mestadels hade stått så jag såg iaf att det var fel på grejjerna som man knackade bort.
Nån som bytt i sin hoj får gärna tipsa mig om hur de gick tillväga för att få det bra.
Om nu nån orkar läsa igen hela min tråd. (mycket ordbajseri blev det)
För i fredas plockade jag av framhjulet för att lämna in det för däcksbyte hos den lokala gummikrängaren. När jag kommer dit och lämnar hjulet så talar de om för mig att tyvärr däcken var slut på det svenska centrallagret men ditt däck kommer i början av nästa vecka..
jaja.. får väl vänta tills nästa vecka då. Åkte tillbaka till garaget och tröstade mig med att kika lite på viffern känna och klämma, (ja ni vet säkert) men det skulle jag inte ha gjort för det kändes som att jag hade självcentrerande styre på den.. Skummt det ska det väl inte vara, vred och bände ett tag på styret fram och tillbaka.. Jo mina farhågor besannades ett ordentligt läge i mitten av styrlagret var det fasen också.
Visserligen har jag inte kännt nått när jag kört viffern men det verkar bara som att läget kändes när framgaffeln var obelastad drog man i den frammåt samtidigt som man vred så var det inte alls lika markant.
men vem vill åka ut på vårturerna och veta om att man har ett kasst styrlager? Inte jag iaf så det blev att slänga sig in till la stada och köpa en lagersats och sedan åka till garaget och knacka lager.
När vi fått isär allting så visar det sig att det sitter kullager i original och utbyteslagren var koniska rullager(uppdatering). Men hur ska en dra det? momentet som står med i verkstadshandbokens är ju för kullager drar man rullagrena så hårt så lär man inte kunna styra mycket.
Det var det undre lagret som det var riktigt fina markeringar var kulorna mestadels hade stått så jag såg iaf att det var fel på grejjerna som man knackade bort.
Nån som bytt i sin hoj får gärna tipsa mig om hur de gick tillväga för att få det bra.
Om nu nån orkar läsa igen hela min tråd. (mycket ordbajseri blev det)