Sida 1 av 2
Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 14:26
av dubbear
När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?
Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt

Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 14:42
av dubbear
Sitter och funderar på om de kan vara oljan.
ja köppte jävligt fin olja av en polares farsa
http://www.royalpurple.com/2-cycle-oil-o.html Står att de ska vara till motorcyklar så de borde ju inte vara några problem där ...

Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 14:55
av hakjar
Jag vill inte framstå som småaktig här men jag hoppas inte det är exakt den oljan du
länkat till som du har hällt i för det är 2 taktsolja och inte smörjolja för en 4 takt mc!
I så fall är det kokta fläsket stekt misstänker jag

Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 17:09
av tersan
dubbear skrev:När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?
Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt

Eftersom du har en -91 är det förstås laddningsregulatorn som baktänt och gör hela hojen radioaktiv. Det är alltså verklig strålningsvärme du känner...
Du löser problemet med en RVS-behandling av laddningsregulatorn, tills den har verkat är det helt rätt att köra utan hjälm eftersom värmen försvinner ut genom huvudet.
Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 18:21
av Donner
Tror det är för att du kört för länge på varvstopp, visst kan man släppa gasen på den årsmodellen?? eller det kom -92?

Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 18:31
av adrian_vg
dubbear skrev:[...massa dillande...]
Verkar som om du har det lite tråkigt i sommarvärmen. 8*)
Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 20:32
av blacken
Vad säger tempmätaren då?..
Re: Motorn går för varmt
Postat: fre jul 22, 2011 21:33
av Mister
Dubbear, du har ju varit med flera träffar. Kommer du ner om några helger, på nästa, så ska vi se vad det är för fel.

Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 08:32
av HandLegger
hakjar skrev:Jag vill inte framstå som småaktig här men jag hoppas inte det är exakt den oljan du
länkat till som du har hällt i för det är 2 taktsolja och inte smörjolja för en 4 takt mc!
I så fall är det kokta fläsket stekt misstänker jag

Lätt fixat att konvertera till 2-takt.
Ta bort kammarna, svetsa igen ventilerna och demontera oljepumpen.
Så vips har du en vfr tvåtakt, de är inte vanliga. Tror faktiskt inte att det
finns nån överhuvudtaget.
Lycka till med konverteringen, lägg gärna ut bilder efterhand så att vi kan följa arbetet.
Fan, blir lite avundsjuk. Jag har alltid varit svag för tvåtakt

Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 10:11
av tersan
Donner skrev:Tror det är för att du kört för länge på varvstopp, visst kan man släppa gasen på den årsmodellen?? eller det kom -92?

Ja, på en -92 kan man släppa gasen. Har dock inte förstått vad den funktionen ska vara bra för, nån som vet? Ungefär som handtaget på vänstra styret, när man drar in det så låter det inte längre när man växlar.

Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 11:31
av dubbear
Ja här va de inte lätt att trolla
jag gick och testade med min geigermätare och mycket riktigt är knarren högt radioaktiv.
självlysande pung gör ingen glad.
Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 12:15
av blacken
tersan skrev:dubbear skrev:När jag va på väg hem från macken häromdagen brände jag mig på benet för att motorn/avgasröret var så varmt.
eftersom jag bara skulle köra någon mil hade jag shortsen på mig men jag kom aldrig åt utan de va strålningsvärmen.
vet inte va de kan bero på?
Jag hade varmkört motorn som varnligt genom att varva ur den innan ja stack iväg, så inga ovanligheter där.
jag har kört på vpower de senaste för att få lite högre toppfart, vet inte om de kan påverka motortemperaturen?
var nästan rädd att plasten i sandalerna skulle smälta
Körde med hjälmen av för att lyssna efter några missljud men jag hörde inget ovanligt

Eftersom du har en -91 är det förstås laddningsregulatorn som baktänt och gör hela hojen radioaktiv. Det är alltså verklig strålningsvärme du känner...
Du löser problemet med en RVS-behandling av laddningsregulatorn, tills den har verkat är det helt rätt att köra utan hjälm eftersom värmen försvinner ut genom huvudet.
Du glömde att han måste även ventilera kedjelåset, så att överskottsvärmen har någonstans att pysa ut. Det är även lämpligt att samtidigt vibrera skjutstrebern och justera dragkluten så att vridbälgen centrerar svängpaffens sidoförskjutning max 3 grader..
Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 12:47
av tersan
blacken skrev:Du glömde att han måste även ventilera kedjelåset, så att överskottsvärmen har någonstans att pysa ut. Det är även lämpligt att samtidigt vibrera skjutstrebern och justera dragkluten så att vridbälgen centrerar svängpaffens sidoförskjutning max 3 grader..
Det tyckte jag var så självklart att det inte behövde sägas.
Angående HandLeggers förslag om tvåtaktskonvertering undrar jag om det är rätt väg att gå, en tvåtaktare genererar väl mer värme eftersom den inte är så effektiv. Dieselkonvertering däremot...
Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 12:53
av blacken
självlysande pung gör ingen glad.
Säg inte det. Man slipper ju att tända lyset på muggen , när man ska slå en sjua på natten. och spar därmed en massa ström, samt kan sedan gå och lägga sig, och kan vara stolt över sitt miljöbidrag..

Re: Motorn går för varmt
Postat: lör jul 23, 2011 13:55
av HandLegger
blacken skrev:självlysande pung gör ingen glad.
Säg inte det. Man slipper ju att tända lyset på muggen , när man ska slå en sjua på natten. och spar därmed en massa ström, samt kan sedan gå och lägga sig, och kan vara stolt över sitt miljöbidrag..

Sen blir man av med husdjuren i lingonriset också, de flyttar för att de inte får en blund i ögonen pga det eviga ljuset.