Sida 1 av 2
Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?
Postat: sön mar 25, 2007 23:36
av Alming
Hej!
Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?
bakbromsen är väldigt ojämn. Ena bromsningen är kanon, nästa knappt inget.
Fram känns det svampigt och jag får inget riktigt gott bett.
Har luftat bromsen fram flera gånger, men det verkar som om jag inte får ur all luft (inga bubblor i slangen) på högersidan, efter förgreningen, för efter en hård inbromsning blir bara vänster skiva varm.
Oket i sig fungerar fint på höger sida.
Jag har länge funderat på stålomspunnet fram, två separata slangar från behållaren, för att få mer nyp, och kanske säkerställa luftfritt i systemet.
Men hur ska jag göra bak, lite otäckt att inte veta riktigt om bromsen tar eller inte.
VFR 750F 1989 RC24
Bromsar
Postat: ons apr 04, 2007 07:25
av Vfr piloten
Tjaaa !
Läste precis om ditt brommsproblem.
Säger bara en sak:byt till stålomspunnet både fram och bak.
Det är värt varenda krona.
Bytte på min i fjol,köpte på löpmeter då blir det billigare.
Drog två separata fram.
Håkan
Postat: ons maj 23, 2007 22:12
av Invalido
men vad gör det för skilnad om om det e av gummi eller stål?? sugs gummit ihop eller?? har med dålig bakbroms men skivorna e bra o belägge...

Postat: ons maj 23, 2007 22:18
av Conseal
Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
Postat: ons maj 23, 2007 22:21
av Invalido
Conseal skrev:Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
Kanon! ja då får man väll byta då...men det är bara den bak som känns knasig...har ändrat spelet på bromsen men det känns ändå mesigt.. fram e det kanon men där e ju 2st skivor...men sak nog ta o byta då
Postat: ons maj 23, 2007 22:23
av Conseal
Glöm inte att berätta hur det går och hur du tycker det känns när du är klar bara

Postat: ons maj 23, 2007 22:24
av Invalido
Conseal skrev:Glöm inte att berätta hur det går och hur du tycker det känns när du är klar bara

Självklart

Postat: tor maj 24, 2007 02:25
av Tyrannosaurus
Vet inte hur det ser ut på Viffer genom åren. Men jag antar att iaf dom tidiga modellerna fortfarande hade en splitter någonstans i höjd med nedre styrkronan = tre slangar och varje banjobult är en luftfälla.
Jag bytte för flera år sen till dubbla hela vägen. Det blev klart bättre även om dom flytande tvåkolvsoken inte är upp till dagens standard.
Ett bra sätt att ta reda på längden är att ta t.ex. en vanlig elsladd och dra igenom när slangarna ska gå och sen mäta. Tänk på att lägga till så det inte blir slit när gaffeln fjädrar isär.
Jag har väl som vanligt när jag gör nåt överdrivit och bytte kopplingsslangen också
Ett bra ställe att köpa slangar är hos NBM Hydralik i Solna
http://www.nbmhydraulic.com
Dom är inte billigast men bra och man får slangen i den längd man vill ha ofta medan man väntar med pressade kopplingar. Dom har numera även plastgjuten stålslang som inte är lika aggressiv mot lacken på ramen åså.
Postat: tor maj 24, 2007 09:58
av apex
Det blir inget tryckfall i gummislangar, med de expanderar, vilket ger en svampigare känsla. Med stålspunna slangar tar väl bromsarna snabbare och kan modereras exaktare, bättre känsla.
Postat: tor maj 24, 2007 12:16
av Conseal
I och med att slangen expanderar så går delar av trycket åt till att expandera slangen istället för att trycka mot kolvarna vilket då i mina ögon ses som ett tryckfall på kolvarna i förållande till det som levereas genom stålomspunna .. det blir per definition inget "tryckfall" i gummislangar men trycket fördelas fel.
stålomspunnet
Postat: sön jul 15, 2007 21:47
av interceptor
i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
Postat: tis jul 17, 2007 08:15
av Gubbrejsarn
Man får inte högre bromstryck av stålomspunnet, men en mera direkt känsla från padsen. Fördelen är att det räcker med ett finger på bromsen, riktig fingertoppskänsla.
NBM är kalasbra. Fixar medan du väntar. Plastöverdraget, rostfritt, exakt rätt länmgd på slangen och vinklar på banjona.
För dubbelt så mycket pengar gjorde jag först misstaget att köpa från S-racing. fick aluminiumomspunnet med alu-banjos som korroderade blixtsnabbt. Dessutom fick jag själv vrida banjona i rätt läge, vilket orsakade läckage på en...
Postat: tis jun 15, 2010 17:07
av adrian_vg
VFR800 har ju länkade bromsar (fram-bak). Funkar det att bara byta fram eller måste man byta hela rubbet?
Re: stålomspunnet
Postat: tis jun 15, 2010 19:48
av blacken
interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??
Re: stålomspunnet
Postat: tis jun 15, 2010 20:30
av Donner
blacken skrev:interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??
Det blir mer stumt, ta lite längre ut så att säga. Utväxlingen ändras inte men man får en annan känsla, sviktar mindre.