Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hej!
bakbromsen är väldigt ojämn. Ena bromsningen är kanon, nästa knappt inget.
Fram känns det svampigt och jag får inget riktigt gott bett.
Har luftat bromsen fram flera gånger, men det verkar som om jag inte får ur all luft (inga bubblor i slangen) på högersidan, efter förgreningen, för efter en hård inbromsning blir bara vänster skiva varm.
Oket i sig fungerar fint på höger sida.
Jag har länge funderat på stålomspunnet fram, två separata slangar från behållaren, för att få mer nyp, och kanske säkerställa luftfritt i systemet.
Men hur ska jag göra bak, lite otäckt att inte veta riktigt om bromsen tar eller inte.
VFR 750F 1989 RC24
bakbromsen är väldigt ojämn. Ena bromsningen är kanon, nästa knappt inget.
Fram känns det svampigt och jag får inget riktigt gott bett.
Har luftat bromsen fram flera gånger, men det verkar som om jag inte får ur all luft (inga bubblor i slangen) på högersidan, efter förgreningen, för efter en hård inbromsning blir bara vänster skiva varm.
Oket i sig fungerar fint på höger sida.
Jag har länge funderat på stålomspunnet fram, två separata slangar från behållaren, för att få mer nyp, och kanske säkerställa luftfritt i systemet.
Men hur ska jag göra bak, lite otäckt att inte veta riktigt om bromsen tar eller inte.
VFR 750F 1989 RC24
- Vfr piloten
- Medlem
Bromsar
Tjaaa !
Läste precis om ditt brommsproblem.
Säger bara en sak:byt till stålomspunnet både fram och bak.
Det är värt varenda krona.
Bytte på min i fjol,köpte på löpmeter då blir det billigare.
Drog två separata fram.
Håkan
Läste precis om ditt brommsproblem.
Säger bara en sak:byt till stålomspunnet både fram och bak.
Det är värt varenda krona.
Bytte på min i fjol,köpte på löpmeter då blir det billigare.
Drog två separata fram.
Håkan
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Kanon! ja då får man väll byta då...men det är bara den bak som känns knasig...har ändrat spelet på bromsen men det känns ändå mesigt.. fram e det kanon men där e ju 2st skivor...men sak nog ta o byta dåConseal skrev:Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
- Conseal
- Kontakt:
Glöm inte att berätta hur det går och hur du tycker det känns när du är klar bara 

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Vet inte hur det ser ut på Viffer genom åren. Men jag antar att iaf dom tidiga modellerna fortfarande hade en splitter någonstans i höjd med nedre styrkronan = tre slangar och varje banjobult är en luftfälla.
Jag bytte för flera år sen till dubbla hela vägen. Det blev klart bättre även om dom flytande tvåkolvsoken inte är upp till dagens standard.
Ett bra sätt att ta reda på längden är att ta t.ex. en vanlig elsladd och dra igenom när slangarna ska gå och sen mäta. Tänk på att lägga till så det inte blir slit när gaffeln fjädrar isär.
Jag har väl som vanligt när jag gör nåt överdrivit och bytte kopplingsslangen också
Ett bra ställe att köpa slangar är hos NBM Hydralik i Solna http://www.nbmhydraulic.com
Dom är inte billigast men bra och man får slangen i den längd man vill ha ofta medan man väntar med pressade kopplingar. Dom har numera även plastgjuten stålslang som inte är lika aggressiv mot lacken på ramen åså.
Jag bytte för flera år sen till dubbla hela vägen. Det blev klart bättre även om dom flytande tvåkolvsoken inte är upp till dagens standard.
Ett bra sätt att ta reda på längden är att ta t.ex. en vanlig elsladd och dra igenom när slangarna ska gå och sen mäta. Tänk på att lägga till så det inte blir slit när gaffeln fjädrar isär.
Jag har väl som vanligt när jag gör nåt överdrivit och bytte kopplingsslangen också

Ett bra ställe att köpa slangar är hos NBM Hydralik i Solna http://www.nbmhydraulic.com
Dom är inte billigast men bra och man får slangen i den längd man vill ha ofta medan man väntar med pressade kopplingar. Dom har numera även plastgjuten stålslang som inte är lika aggressiv mot lacken på ramen åså.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Conseal
- Kontakt:
I och med att slangen expanderar så går delar av trycket åt till att expandera slangen istället för att trycka mot kolvarna vilket då i mina ögon ses som ett tryckfall på kolvarna i förållande till det som levereas genom stålomspunna .. det blir per definition inget "tryckfall" i gummislangar men trycket fördelas fel.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
- interceptor
- Medlem
stålomspunnet
i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
- Gubbrejsarn
- Medlem
Man får inte högre bromstryck av stålomspunnet, men en mera direkt känsla från padsen. Fördelen är att det räcker med ett finger på bromsen, riktig fingertoppskänsla.
NBM är kalasbra. Fixar medan du väntar. Plastöverdraget, rostfritt, exakt rätt länmgd på slangen och vinklar på banjona.
För dubbelt så mycket pengar gjorde jag först misstaget att köpa från S-racing. fick aluminiumomspunnet med alu-banjos som korroderade blixtsnabbt. Dessutom fick jag själv vrida banjona i rätt läge, vilket orsakade läckage på en...
NBM är kalasbra. Fixar medan du väntar. Plastöverdraget, rostfritt, exakt rätt länmgd på slangen och vinklar på banjona.
För dubbelt så mycket pengar gjorde jag först misstaget att köpa från S-racing. fick aluminiumomspunnet med alu-banjos som korroderade blixtsnabbt. Dessutom fick jag själv vrida banjona i rätt läge, vilket orsakade läckage på en...
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
VFR800 har ju länkade bromsar (fram-bak). Funkar det att bara byta fram eller måste man byta hela rubbet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: stålomspunnet
"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
Re: stålomspunnet
Det blir mer stumt, ta lite längre ut så att säga. Utväxlingen ändras inte men man får en annan känsla, sviktar mindre.blacken skrev:"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera