Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?

#1 Inlägg av Alming »

Hej!

Har ni några bra tips på bromsar som nyper dåligt?
bakbromsen är väldigt ojämn. Ena bromsningen är kanon, nästa knappt inget.

Fram känns det svampigt och jag får inget riktigt gott bett.
Har luftat bromsen fram flera gånger, men det verkar som om jag inte får ur all luft (inga bubblor i slangen) på högersidan, efter förgreningen, för efter en hård inbromsning blir bara vänster skiva varm.
Oket i sig fungerar fint på höger sida.

Jag har länge funderat på stålomspunnet fram, två separata slangar från behållaren, för att få mer nyp, och kanske säkerställa luftfritt i systemet.

Men hur ska jag göra bak, lite otäckt att inte veta riktigt om bromsen tar eller inte.

VFR 750F 1989 RC24
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Vfr piloten
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 15, 2006 11:38
Ort: Skultuna(Västerås)

Bromsar

#2 Inlägg av Vfr piloten »

Tjaaa !

Läste precis om ditt brommsproblem.
Säger bara en sak:byt till stålomspunnet både fram och bak.
Det är värt varenda krona.
Bytte på min i fjol,köpte på löpmeter då blir det billigare.
Drog två separata fram.

Håkan

Invalido

#3 Inlägg av Invalido »

men vad gör det för skilnad om om det e av gummi eller stål?? sugs gummit ihop eller?? har med dålig bakbroms men skivorna e bra o belägge... :roll:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#5 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Gummislangarna expanderar lite av trycket när man bromsar vilket ger lite sämre tryck på kolvarna i oket.
Stålomspunna slangar expanderar inte så det blir inget tryckfall på vägen till oket.
Kör själv med orginalslangarna men funderar på stålomspunnet för att få lite distinktare känsla i inbromsningarna.
Kanon! ja då får man väll byta då...men det är bara den bak som känns knasig...har ändrat spelet på bromsen men det känns ändå mesigt.. fram e det kanon men där e ju 2st skivor...men sak nog ta o byta då

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Glöm inte att berätta hur det går och hur du tycker det känns när du är klar bara :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#7 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Glöm inte att berätta hur det går och hur du tycker det känns när du är klar bara :)
Självklart :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vet inte hur det ser ut på Viffer genom åren. Men jag antar att iaf dom tidiga modellerna fortfarande hade en splitter någonstans i höjd med nedre styrkronan = tre slangar och varje banjobult är en luftfälla.

Jag bytte för flera år sen till dubbla hela vägen. Det blev klart bättre även om dom flytande tvåkolvsoken inte är upp till dagens standard.

Ett bra sätt att ta reda på längden är att ta t.ex. en vanlig elsladd och dra igenom när slangarna ska gå och sen mäta. Tänk på att lägga till så det inte blir slit när gaffeln fjädrar isär.

Jag har väl som vanligt när jag gör nåt överdrivit och bytte kopplingsslangen också :lol:

Ett bra ställe att köpa slangar är hos NBM Hydralik i Solna http://www.nbmhydraulic.com
Dom är inte billigast men bra och man får slangen i den längd man vill ha ofta medan man väntar med pressade kopplingar. Dom har numera även plastgjuten stålslang som inte är lika aggressiv mot lacken på ramen åså.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

Det blir inget tryckfall i gummislangar, med de expanderar, vilket ger en svampigare känsla. Med stålspunna slangar tar väl bromsarna snabbare och kan modereras exaktare, bättre känsla.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

I och med att slangen expanderar så går delar av trycket åt till att expandera slangen istället för att trycka mot kolvarna vilket då i mina ögon ses som ett tryckfall på kolvarna i förållande till det som levereas genom stålomspunna .. det blir per definition inget "tryckfall" i gummislangar men trycket fördelas fel.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

stålomspunnet

#11 Inlägg av interceptor »

i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.

Användarvisningsbild
Gubbrejsarn
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
Ort: Haninge

#12 Inlägg av Gubbrejsarn »

Man får inte högre bromstryck av stålomspunnet, men en mera direkt känsla från padsen. Fördelen är att det räcker med ett finger på bromsen, riktig fingertoppskänsla.

NBM är kalasbra. Fixar medan du väntar. Plastöverdraget, rostfritt, exakt rätt länmgd på slangen och vinklar på banjona.
För dubbelt så mycket pengar gjorde jag först misstaget att köpa från S-racing. fick aluminiumomspunnet med alu-banjos som korroderade blixtsnabbt. Dessutom fick jag själv vrida banjona i rätt läge, vilket orsakade läckage på en...
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

VFR800 har ju länkade bromsar (fram-bak). Funkar det att bara byta fram eller måste man byta hela rubbet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: stålomspunnet

#14 Inlägg av blacken »

interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: stålomspunnet

#15 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
interceptor skrev:i vissa fall så blir det lite fel med stålomspunnet då utväxlingen på bromshandtaget förändras.
man får helt enkelt mindre felmarginaler.
hur skoj e det att låsa upp fram pga okänsliga bromsar ?
alla vill ha bra bromsar, men dom ska inte vara för effektiva.
"Utväxlingen på handtaget??" förändras?? hur fasen då om jag får fråga??. Har jag missat något här tro??
Det blir mer stumt, ta lite längre ut så att säga. Utväxlingen ändras inte men man får en annan känsla, sviktar mindre.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Skriv svar