Sida 1 av 3

Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 17:49
av riktigadavid
Har problem med laddningen på viffe.
Hojen laddar ur sig efter ett par dagar vid normal körning.
Har mätt på batteriet och när hojen går igång så händer i princip inget med spänningen, den ligger på runt 12,5. Varvar man upp lite så går spänningen typ precis över 13v.
Jag har märkt att laddregulatorn blir varm väldigt snabbt. Redan efter hojen varit igång i typ 3 min så är det ordentligt varm.
Kan tillägga att det går att springa igång hojen.

Vad skulle ni säga är mitt problem? Eller rättare sagt, hur ska jag fortsätta min felsökning :)

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 18:13
av HondaHasse
Jag skulle bytt regulatorn...
Kolla alla anslutningar så du inte har dålig kontakt, känn om de blir varma.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 18:51
av riktigadavid
Okej, hur var det dom där regulatorerna, kunde man ta en från ett annat märke?

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 18:51
av Donner
Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 19:59
av riktigadavid
Donner skrev:Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.
Ja, jag har kylflänsar.
Okej, men hur funkar dom utan kylfläns? Varför blir inte dom varma?

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 20:39
av Tommy Gsson
riktigadavid skrev:Okej, hur var det dom där regulatorerna, kunde man ta en från ett annat märke?
Du kan ta vilken som helst som är till en med permanentmagnet och är på 30Ah eller mer.
Det finns 2 olika modeller av regulator, när vi pratar orginalmonterat. Den ena är den gamla modellen med dioder som avleder överskottsström och den nya modellen som använder mosfettransistorer kom ca 2006 och heter FH i början, det är Shindengen som gjort dom.
Efter att ha letat på nätet kom jag fram till att den som många använt och inte haft några problem med är från yamaha bl,a, R1, den heter FH012AA och klarar 50Ah, går att beställa med kontakter.
T.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 20:57
av Donner
riktigadavid skrev:
Donner skrev:Ja den laddar ju lite för lite. Varm blir den men du har väl modellen med kylflänsar? Själv byggde jag om min 87:a med en regulator till en CBR1000 2004. Bara nån liten ändring på nån kabel som behövdes.
Ja, jag har kylflänsar.
Okej, men hur funkar dom utan kylfläns? Varför blir inte dom varma?
Jo dom blir varma, ännu varmare så ju större kylflänsar du har ju lägre temp.

Men tipset som Gsson skrev är en lösning som nog är bäst i längden.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 21:52
av riktigadavid
Okej, jag det lät ju najs, att sätta dit såna nymodärniteter :)
Frågan är om det är värt ekonomiskt.
En snabb googling gav att jag kan få en mosfettregulator för 900kr.
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... ry=FH012AA

Men sen hittade jag också billigare regulatorer från mopeder, men dom kanske inte funkar?
http://www.mctorget.se/?index=default&l ... r=1&page=1

Jag är mycket tacksam för all hjälp här! :)

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: sön jun 05, 2011 22:02
av Tommy Gsson
Dom från mopeder klarar inte Amperen.
Jag gav 845:- för en ny med kontakter inkl, frakt, otroligt snabb lev, från staterna beställde fredag kväll och låg i brevlådan på onsdag.
T.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... efid=store

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: mån jun 06, 2011 07:32
av riktigadavid
Tommy Gsson skrev:Dom från mopeder klarar inte Amperen.
Jag gav 845:- för en ny med kontakter inkl, frakt, otroligt snabb lev, från staterna beställde fredag kväll och låg i brevlådan på onsdag.
T.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... efid=store

Okej, då får det bli en sådan. Tack för länken.
Ska bara bli hundra procent säker på att det verkligen är den och inget annat som är boven.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: mån jun 06, 2011 09:13
av riktigadavid
Har varit ute och mätt på allternatorn. Hade 0.5 ohm mellan varje gul kabel och enligt haynes ska det vara 0.2-0.5 så det verkar okej.
Men det står också i min haynes att man ska mäta mellan kontakterna och jorden och se att det inte är oändlig resistans där. Men mäter jag mellan alternatorn och jord så har jag absolut ingen kontakt, men det tycker jag inte det borde vara heller när jag tittar på kopplingsschemat. Så då tänkta jag att dom kanske menade på regulatorsidan av kontakten, och där mätte jag nu upp 0.25-0.35 Mohm (obs! MEGAohm). Så visst, det är ju oändlig resistans men inte långt ifrån, eller?
Vad skulle ni säga?

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: mån jun 06, 2011 11:07
av Fromm
Finns ju dessa till bra pengar.

China.. 200:- http://cgi.ebay.co.uk/Regulator-Rectifi ... 35b29b61f8

Original 600:- http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-VFR-400-N ... 2c5ce0a28f

I England = inget tull eller annat strul :)

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: mån jun 06, 2011 11:19
av riktigadavid
Fromm skrev:Finns ju dessa till bra pengar.

China.. 200:- http://cgi.ebay.co.uk/Regulator-Rectifi ... 35b29b61f8

Original 600:- http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-VFR-400-N ... 2c5ce0a28f

I England = inget tull eller annat strul :)
Jag hade precis klickat på köp när du skrev det där :)
Nu blev det en sån Gsson länkade till.
Hoppas det kommer funkar bra sen.
Det är ju en liten kul känsla att hojen kommer bli bättre än den var när den lämnade fabrik (iaf laddregulatormässigt) :)
Jag återkommer men en liten byta-regulator-guide :)
(förmodligen efter en lång HJÄLPMIG-tråd :) )

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: mån jun 06, 2011 13:39
av Tommy Gsson
Har varit ut och kört i värmen, inga problem att lägga fingrarna på regulatorn, ca 40-45 grader.
T.

Re: Laddningsproblem, vfr 750f -87

Postat: tis jun 14, 2011 23:57
av riktigadavid
Laddregulatorn kom idag och 2 timmar senare så var den monterad och laddade 14.7v.
Kan verkligen rekommendera alla med samma problem som jag att köpa en sån regulator och trycka dit.
Det svåraste var att få plats med regulatorn då den är större än original men jag löste det genom att bygga om verktygsfacket till en regulatorhållare. Själva inkopplingen var det enklaste jag gjort i hela mitt liv (med viss överdrift).
Det följde med ett instruktionsblad där det stod precis hur man skulle göra, var bara att lyda order.