Sida 1 av 1
Voltegulatortemperatur, vad är ok?
Postat: fre jun 03, 2011 15:05
av Falk78
Hur varm kan en regulator bli utan att man ska behöva oroa sej? Kände att det var väldigt varmt genom plasten efter ca 20min körning och den blev så pass varm att den inte gick att hålla fingret på den längre än 1-2 sek. Något som man bör oroa sej för? Känns inget vidare roligt att köra om man ska behöva bekymra sej.
Re: Regulator temp.
Postat: fre jun 03, 2011 15:35
av Tommy Gsson
Falk78 skrev:Hur varm kan en regulator bli utan att man ska behöva oroa sej? Kände att det var väldigt varmt genom plasten efter ca 20min körning och den blev så åass varm att den inte gick att hålla fingret på den längre än 1-2 sek. Något som man bör oroa sej för? Känns inget vidare roligt att köra om man ska behöva bekymra sej.
Dom blir så varma att honda säger, RÖR EJ. Har ej mätt men man brukar inte kunna sätta fingrarna på den. För att stilla oron så ta och mät utspänningen, dryga 14.4volt är okej.
T.
Re: Regulator temp.
Postat: fre jun 03, 2011 17:38
av Falk78
Tommy Gsson skrev:Falk78 skrev:Hur varm kan en regulator bli utan att man ska behöva oroa sej? Kände att det var väldigt varmt genom plasten efter ca 20min körning och den blev så åass varm att den inte gick att hålla fingret på den längre än 1-2 sek. Något som man bör oroa sej för? Känns inget vidare roligt att köra om man ska behöva bekymra sej.
Dom blir så varma att honda säger, RÖR EJ. Har ej mätt men man brukar inte kunna sätta fingrarna på den. För att stilla oron så ta och mät utspänningen, dryga 14.4volt är okej.
T.
Jag är troligtvis världshistoriens sämsta skruvare så att mäta något elektriskt vågar jag inte göra för att det kommer att sluta med en ljusbåge som smälter av hojen i 2 delar. Men om det nu är normalt att dom blir varma så kanske jag inte ska oroa mej så mycket.
Tack för svaret
Re: Regulator temp.
Postat: fre jun 03, 2011 20:57
av blacken
Inget att vara rädd för, ta av sadeln och skyddet över batteriet (om sådant finnes). Norpa polarns eller grannens multimeter (voltmätare) sätt röd mätpinne (Röda sladden från mätdosapparattjofräsmojicken) på plusen (+) på batteriet och svart mätpinne (Svarta sladden) på minusen (-). Och läs av värdet..

Underförstått när motorn går på tomgång eller lite förhöjd sådan ..
Re: Regulator temp.
Postat: fre jun 03, 2011 22:42
av Falk78
Visste inte att det är normalt att dom blev så varma så det känns ju skönt, men ska be någon polare mäta.
Re: Regulator temp.
Postat: fre jun 03, 2011 23:03
av Tommy Gsson
Falk78 skrev:Visste inte att det är normalt att dom blev så varma så det känns ju skönt, men ska be någon polare mäta.
All kräm som inte går åt att driva hojen och ladda batteriet blir till värme!
Ingen optimal konstruktion, men den är bättre på nyare hojar.
En FH014 från CBR (tror det var 07/08) jobbar mycket svalare och jag tror att den har samma kontakt. Finns tyvärr inte att köpa billigt ännu men en FH012 (Yamaha R1) med kontakter för ombyggnad går på 119$ plus frakt. Min landade på 845:-.
T.
Re: Voltegulatortemperatur, vad är ok?
Postat: fre jun 03, 2011 23:34
av Falk78
Funderar på om man ska fästa en fläktlös kylare från en dator och se om den kanske går lite svalare.
Re: Voltegulatortemperatur, vad är ok?
Postat: lör jun 04, 2011 00:33
av blacken
Regulatorn är en mer än svag punkt på VFR, rekommenderat att du modifierar till annan modell/fabrikat. lönar sig i längden och det är inte så ohemult apdyrt att göra det heller..