Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#1 Inlägg av berqa »

Hallå!
Min gammer viffer har börjat gå lite knackigt och det känns som den inte riktigt får soppa när man drar på. Ska byta soppafilter men har en känsla av att det även kan vara gamla sfigt som orsakar det hela.

Jag ska på en långtur till småland nästa fredag och det känns inte som jag kommer hinna få hem dessa från ebay och hinna byta innan jag ska iväg http://www.amazon.com/NGK-DPR8EIX-9-Iri ... B000CSGWZC

Det lutar alltså att köpa stift på mchuset i malmö. Frågan är nu, som fattig student, om man byter till "billiga" stift från den lokala handlaren så bör väl det funka fint till nästa år? Jag menar, hur sor skillnad gör det egentligen på en maskin från 86 med jättebra stift och billigare från mc handlaren?

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: tändstift

#2 Inlägg av Donner »

Det fungerar fint med stift från din lokala mc-handlare. Dom bör ju också veta vad som passar till just din hoj.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: tändstift

#3 Inlägg av TobLind »

Det fungerar absolut bra med stift från handlare! Dessa du visade på Amazon är ju dessutom ett Iridiumstift de är dyrare än vanliga stift då de är bättre material och längre livslängd på dem. Men som sagt "vanliga" stift hos handlare fungerar utmärkt och som fattig student är det vettigare att köpa sådana vanliga och inte iridium stift
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2141
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: tändstift

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Ska du köra långt upp i landet?
Du har valt stift för körning under 5grader.
Ska du ha vanliga stift så är det DPR9EA-9 som gäller.
Den första 9:an är hårdheten och den sista 9:an är elektrodavståndet.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: tändstift

#5 Inlägg av adrian_vg »

Billiga stift håller ett par år minst.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2141
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: tändstift

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Billiga stift håller ett par år minst.
1200mil enligt serviceplan.
Sen var det ju den högre prestandan med iridium, vad sa dom nu då.... 1sek snabbare till 100 och 25% lägre förbrukning, ähh kommer inte riktigt ihåg.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: tändstift

#7 Inlägg av Donner »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Billiga stift håller ett par år minst.
1200mil enligt serviceplan.
Sen var det ju den högre prestandan med iridium, vad sa dom nu då.... 1sek snabbare till 100 och 25% lägre förbrukning, ähh kommer inte riktigt ihåg.
T.
Ja minst...snart får man tappa ut bensin :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#8 Inlägg av berqa »

Hehe det låter fint :)

Dagens fråga, är mc driften mindre än till bil så man behöver köpa någon speciell nyckel, eller funkar det med samma somtill bilen?

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#9 Inlägg av Donner »

berqa skrev:Hehe det låter fint :)

Dagens fråga, är mc driften mindre än till bil så man behöver köpa någon speciell nyckel, eller funkar det med samma somtill bilen?
Dom är mindre, det är mindre plats också. Jag brukar använda verktygen som finns under sadeln :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#10 Inlägg av Sälle »

Donner skrev:
berqa skrev:Hehe det låter fint :)

Dagens fråga, är mc driften mindre än till bil så man behöver köpa någon speciell nyckel, eller funkar det med samma somtill bilen?
Dom är mindre, det är mindre plats också. Jag brukar använda verktygen som finns under sadeln :wink:
Den som finns under sadeln är nog den bästa nycklen till jobbet, jag har själv bytt på min förra hoj, en -98. Det var inte helt lätt att komma åt men med orginal nycklen gick det utan alltför många svordommar.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#11 Inlägg av Fromm »

Grejen är att du köper 4 iridium ink frakt på ebay än vad 4 vanliga kostar hos handlaren här hemma. Valet är då lätt enligt mig.
Röd Vfr800 -98

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#12 Inlägg av berqa »

Sälle skrev:
Donner skrev:
berqa skrev:Hehe det låter fint :)

Dagens fråga, är mc driften mindre än till bil så man behöver köpa någon speciell nyckel, eller funkar det med samma somtill bilen?
Dom är mindre, det är mindre plats också. Jag brukar använda verktygen som finns under sadeln :wink:
Den som finns under sadeln är nog den bästa nycklen till jobbet, jag har själv bytt på min förra hoj, en -98. Det var inte helt lätt att komma åt men med orginal nycklen gick det utan alltför många svordommar.
Vad gör man om verktygskitet under sadeln saknas då? Är det typ samma nyckel till de flesta hojar så man bara kan låna en från vilken höj som helst?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2141
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

Om du har en bil med smala stift så är det samma hylsa.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#14 Inlägg av Sälle »

berqa skrev:
Sälle skrev:
Donner skrev: Dom är mindre, det är mindre plats också. Jag brukar använda verktygen som finns under sadeln :wink:
Den som finns under sadeln är nog den bästa nycklen till jobbet, jag har själv bytt på min förra hoj, en -98. Det var inte helt lätt att komma åt men med orginal nycklen gick det utan alltför många svordommar.
Vad gör man om verktygskitet under sadeln saknas då? Är det typ samma nyckel till de flesta hojar så man bara kan låna en från vilken höj som helst?

Hur gör du när du ska spänna kedjan? Jag menar om du blivit av med verktygskitet så kan det vara lite tufft. Kolla på MC-skrotarna efter ett begagnat set, kan inte kosta många kronor.

När jag bytte stift på min så hade jag inhandlat en ordentlig hylsa men det gick knappt att komma åt med den. Orginalhylsan hade jag inga problem med, den har precis rätt längd för jobbet.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#15 Inlägg av berqa »

Den som finns under sadeln är nog den bästa nycklen till jobbet, jag har själv bytt på min förra hoj, en -98. Det var inte helt lätt att komma åt men med orginal nycklen gick det utan alltför många svordommar.
Vad gör man om verktygskitet under sadeln saknas då? Är det typ samma nyckel till de flesta hojar så man bara kan låna en från vilken höj som helst?

Hur gör du när du ska spänna kedjan? Jag menar om du blivit av med verktygskitet så kan det vara lite tufft. Kolla på MC-skrotarna efter ett begagnat set, kan inte kosta många kronor.

När jag bytte stift på min så hade jag inhandlat en ordentlig hylsa men det gick knappt att komma åt med den. Orginalhylsan hade jag inga problem med, den har precis rätt längd för jobbet.
Ja det är väl nästa problem.. vad är det för specialnyckel för att spänna kedjan då? I verkstafsboken ser det ut som man använder vanlig hylsa?
Verktygskittet saknades ju när jag köpte hojen så det känns lite surt..

Skriv svar