Sida 1 av 1

Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 18:40
av Seth
Tja Hondan laddar 14,5V på tomgång med ljusen igång och 13,6V i driftsvarv. Borde väl ligga lägre på tomgång än i drift?
Har misstänkt regulatorn så den är bytt så Volten ökade (låg förut på 14,2 tomgång o 13,4 i drift) men förhållanden mellan tomgång och drift är typ samma.
Kan misstänka statorn?
Batteriet kan vara en gärningsman då den inte ville ge nog kräm vid start i mer än 6 sekunder efter en natts laddning. Ifs var den rätt urdragen innan den laddningen.
Har Laddat batteriet i 3 dagar och ska övervaka det till morgondagen om det dragits ur nåt.

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:12
av HondaHasse
Kopierat från danska forumet:
"Måling af generator.
Generatoren er forbundet til ensretteren med 3 gule ledninger. Skil stikket ad og
mål (Kig i service manualen for din model for at lokalisere stikket):
1. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være forbindelse fra de
gule ledninger til stel
2. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være mere end et par
OHM mellem 2 vilkårlige gule ledninger. Prøv alle kombinationer
3. med et multimeter i stilling VAC at der mellem 2 vilkårlige gule ledninger
være mellem 20-70 volt, når motoren kører alt efter omdr. Prøv alle
kombinationer
Er der afvigelser fra ovenstående er generatoren defekt."

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:14
av Seth
bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:32
av blacken
Seth skrev:bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.
Ingen fara, bara att starta och veva upp spisen i en 2000 till 4000 varv någonting, vid mätning av dom. I och med att regulatorn inte får någon som helst spänning, så kan den inte luncha eller hur..

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:34
av Seth
blacken skrev:
Seth skrev:bara att koppla isär kontakten o mäta volten från varje kabel till jord.
Inga som helst problem att göra det?
Motståndet e lätt att kolla utan några direkta risker men känner mig feg att starta utan regulator inkopplad.
Ingen fara, bara att starta och veva upp spisen i en 2000 till 4000 varv någonting, vid mätning av dom. I och med att regulatorn inte får någon som helst spänning, så kan den inte luncha eller hur..
mm o inget annat heller :)
EDIT menade från fas till fas o inte fas till jord

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:39
av HondaHasse
Man mäter mellan de gula kablarna, inte till jord. Ohmvärdena ska vara lika i alla kombinationer, är dom inte det är det fel på statorn.

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:44
av Seth
jag chansar o tror på batteriet då den har gett mig mina misstankar och att laddningen inte varierar så värst mkt och är fortf inom godkända gränser enligt en på ett annat forum.
är optimist så tror på enklaste felet

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: fre maj 13, 2011 20:58
av HondaHasse
:tummenupp

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: lör maj 14, 2011 11:35
av Seth
Misstänker nu batteriet mer. hade ju laddat det i nästan 1,5 dygn tors morgon till fre kväll typ, kopplade bort laddningen för att starta o kolla Hondans laddning.
Sen tog jag ur den o laddade vid sidan om i 2h.
Det stod över sen över natt utan laddning brevid hondan och på morgonen så låg volten på 12,24. satte i den i Hondan. knappt 2-3 sek på starten så var spänningen på 11,19V

Kollade bara motståndet mellan faserna med multimetern igår med både vid regulatorn och nere vid sidan av motorn och alla låg på 0,6 mellan varann

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: tor maj 19, 2011 10:38
av Seth
Det var bara batteriet som klappa ihop. skiljde knappt 0,1V mellan nya o gamla regulatorn och den skillnad som e från tomgång till varv i 0,7V e tydligen normalt enligt flera :S
Så nu har man en extra regulator:)

Re: Laddar 14,4V på tomgång och 13,6V i driftsvarv. Statorn?

Postat: tor maj 19, 2011 12:21
av blacken
Seth skrev:Det var bara batteriet som klappa ihop. skiljde knappt 0,1V mellan nya o gamla regulatorn och den skillnad som e från tomgång till varv i 0,7V e tydligen normalt enligt flera :S
Så nu har man en extra regulator:)
Det behövs på dom maskinerna, alltid bra att ha med sig på långfärder.. :D