Sida 1 av 2

Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Postat: tis maj 10, 2011 22:41
av Mattewall
tjena!

får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
antar att det är något med ooket..Är det något känt fel på dessa hojar.

Vart hittar jag ett nytt sådant isåfall?

mvh

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: tis maj 10, 2011 23:21
av Tyrannosaurus
Mattewall skrev:tjena!

får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
antar att det är något med ooket..Är det något känt fel på dessa hojar.
Det finns inget ok till kopplingen utan bara en slavcylinder och den är fullt renoverbar.
Kolla nere vid slavcylinder att den inte läcker genom att känna efter med ett finger under den och sen gnida fingrarna mot varandra - Sträv känsla = Läckage.

Men även om det läcker lite så ska det gå att få tryck i systemet. Luftning går till på samma sätt som man luftar bromsar med den skillnaden att det inte tar stopp i handtaget när det blir tryck. Men man känner skillnad när man börjar dra kopplingen istället för att man bara pumpar luft.

Har du vätska i systemet så att det kommer ut via nippeln? Om inte kan du både testa att ha nippeln öppen och pumpa och med öppna/stäng-metoden. Såvida du inte har en MityVac-pump eller liknande, för det är det mest effektiva.

Låt luftningsslangen gå ner i en burk begagnad bromsvätska så slipper du baksug och pumpa på med locket öppet och ge inte upp, det kan ta en stund.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 06:54
av tersan
Mattewall skrev:tjena!

får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
antar att det är något med ooket..Är det något känt fel på dessa hojar.

Vart hittar jag ett nytt sådant isåfall?

mvh
Inte helt ovanligt att det händer efter en längre vinterförvaring... börja med att byta vätska och lufta ordentligt. Hjälper inte det blir det renovering.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 08:00
av adrian_vg
Mattewall skrev:får inte upp något tryck i kopplingen/kopplingshandtaget hur jag än försöker?.
antar att det är något med ooket..Är det något känt fel på dessa hojar.
Precis vad jag råkade ut för alldeles i början av säsongen. Byt hydraulvätskorna och lufta. Blir bra sen.

Kan tipsa om Biltemas bromsluftare med backventil. Luftningsjobbet blir så mycket lättare med den. Kostar en femtiolapp ungefär.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 10:02
av Mattewall
okey. jag ser inget läckage då jag tar bort själva slavcylindern och trycker kolven fram och tillbaka. det kommer vätska när jag öppnar nippeln och pumpar. har haft problem förut men då har jag fått tryck men sen några veckor senare har trycket sjunkit automatiskt

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 10:09
av blacken
Mattewall skrev:okey. jag ser inget läckage då jag tar bort själva slavcylindern och trycker kolven fram och tillbaka. det kommer vätska när jag öppnar nippeln och pumpar. har haft problem förut men då har jag fått tryck men sen några veckor senare har trycket sjunkit automatiskt
Du ska inte plocka bort slaven vid luftning, men det låter som problemet sitter huvudcylindern..

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 10:11
av adrian_vg
En spekulation: Hade du stålomspunna slangar? Det är inte så att det är ballongverkan i originalslangarna du känner av? Dvs att slangarna flexar så mycket att det känns som om att inget tryck finns?

Re: Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Postat: ons maj 11, 2011 12:24
av Mattewall
nej men jag har bara tagit bort den för att checka den där gummitätningen som sitter i cylindern tror det är den som spökar.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 14:53
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:En spekulation: Hade du stålomspunna slangar? Det är inte så att det är ballongverkan i originalslangarna du känner av? Dvs att slangarna flexar så mycket att det känns som om att inget tryck finns?
Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Det finns gamla 70-talshojar med originalslangar som fortfarande fungerar. Visst flexar det, men ballongverkan... njäää...
Om man greppar slangen hårt så kan man känna att det flexar, men mer än så blir det inte oavsett hur gamla slangarna är. Nästa steg är att dom kan få torrsprickor, men då snackar vi om riktigt gamla grejer som har stått i solen och i det läget lär SBP reagera om man inte har gjort det själv innan.

Men givetvis rekommenderar jag också stålomspunna slangar, men inte för att man inte får tryck utan för att få bättre effekt.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 15:20
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Det finns gamla 70-talshojar med originalslangar som fortfarande fungerar. Visst flexar det, men ballongverkan... njäää...
Jag överdrev för att få fram en bildlig beskrivning av vad som kan hända när bromsslangar blir gamla. Riktigt gamla slangar flexar så mycket att man se det med blotta ögat. Har sett det själv.

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 15:51
av blacken
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men snälla Adrian... :roll: . Det är ingen vattenslang :wink: :lol:
Det finns gamla 70-talshojar med originalslangar som fortfarande fungerar. Visst flexar det, men ballongverkan... njäää...
Jag överdrev för att få fram en bildlig beskrivning av vad som kan hända när bromsslangar blir gamla. Riktigt gamla slangar flexar så mycket att man se det med blotta ögat. Har sett det själv.
Jo med bromsslangar så kan det flexa/svälla en hel del, men det är BROMSslangar det, inte kopplingsdito. Vi talar om olika arbetstryck i dom olika systemen. En kopplingsdito kommer inte ens i närheten av arbetstrycket i ett bromsdito

Re: strulande kopplingstryck vf750f.

Postat: ons maj 11, 2011 16:10
av adrian_vg
blacken skrev:Jo med bromsslangar så kan det flexa/svälla en hel del, men det är BROMSslangar det, inte kopplingsdito. Vi talar om olika arbetstryck i dom olika systemen. En kopplingsdito kommer inte ens i närheten av arbetstrycket i ett bromsdito
Iofs inte, men kan vara värt att kolla ändå, att kopplingsslangen är juste. Såg fö en Blackbird häromdagen med stålomspunnen kopplingsslang. Bromsslangarna var av den vanliga "ballong"-typen. Blackbirden hade Dual-CBS, så det skulle kunna förklara varför man bara bytt kopplingsslangen. Lite för jobbigt typ. 8*)

Men förlåt, jag fjärmar mig från ämnet.

Re: Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Postat: fre maj 13, 2011 17:02
av Mattewall
jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??

Re: Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Postat: fre maj 13, 2011 17:40
av blacken
Mattewall skrev:jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??
Glutta om det finns bromsvätska bakom huvudcylindern, dvs den del som ligger emot handtaget. det kan finnas en gummipackning som ska täta där, pilla bort den och se efter..

Re: Obefintligt kopplingstryck VF750F.

Postat: sön maj 15, 2011 20:19
av Tyrannosaurus
Mattewall skrev:jaha då har jag bytt själva packningen till slavcylindern men inte fan blev det bättre..blir tokig på skiten...kan det vara något uppe i vid kopplingshandtaget? Ser inga konstigheter på slangarna??
Om det absolut inte vill sig så kan man prova med lite "bonnluftning".
Håll en trasa runt banjobulten vid huvudcylindern, pumpa upp lite tryck (eller iaf så mycket det går), håll in handtaget, lossa lite snabbt på banjobulten så det sqvischar ut lite vätska och dra åt direkt igen. Det kan nämligen hända att det ibland kan fastna en luftbubbla i banjon som är svår att få bort genom vanlig luftning.
Man kan behöva vara två personer för detta, en som pumpar och håller och en som håller i trasan och verktyget.

Ta sen en våt trasa t.ex. en disktrasa med vatten och torka rent runt omkring så att inte färgen försvinner.

[EDIT] Posten lite uppdaterad sen igår [/EDIT]