Sida 1 av 1

Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 12:46
av danlse
Hej,

När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.

Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.

Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)

Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?

Mvh

Dan VFR800 - 03

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 12:54
av tersan
danlse skrev:Hej,

När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.

Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.

Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)

Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?

Mvh

Dan VFR800 - 03
6 km är i kortaste laget för att hinna ladda upp batteriet efter att du vevat runt startmotorn. Har du nån ytterligare extrautrustning inkopplad i elsystemet (handtagsvärmare, GPS etc) så blir det ännu värre.

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 13:08
av adrian_vg
danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.

Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 13:16
av tersan
adrian_vg skrev:
danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.

Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.
En insprutningsmotor drar en j-a massa ström... ska man köra kortare sträckor regelmässigt är det faktist bättre att köra en äldre hoj/bil. Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 13:20
av adrian_vg
tersan skrev:Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?
Ja, ja, men fördelarna överväger. 8-P

Saknar den mjuka gången i förgasarmotorn lite grann... :roll:

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 13:31
av danlse
Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.

Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)

Re: Fråga kring laddning

Postat: mån maj 09, 2011 13:35
av adrian_vg
danlse skrev:Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.

Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)
Lite överdrivet kanske. 8*)

Re: Fråga kring laddning

Postat: ons maj 11, 2011 17:53
av Honda-aspirant
Det känns lite klent med endast 5 turer innan du måste ladda batteriet, eller det kanske är så stor skillnad mellan insprut och förgasare? Jag kör till skolan med min hoj utan problem, en tur på mindre än 3 km.

Re: Fråga kring laddning

Postat: ons maj 11, 2011 20:20
av Donner
Ibland kör jag korta sträckor och då till jobbet, samt har haft den där några dagar ibland då jag startat och kört den in o ut ur verkstaden. 7-10 kallstarter på rad och inga problem alls. Du har kanske nåt som ligger och drar ström när hojen står stilla.

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 09:39
av adrian_vg
Dan, har du fortfarande larmet monterat?

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 14:54
av danlse
Larmet finns kvar och visst har jag tänkt på det som en strömslukare men det stämmer inte heller riktigt. Jag kan ha hojen stående i flera veckor utan att ladda batteriet om jag inte kör alls.

Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 15:04
av adrian_vg
danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Osannolikt.

Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 15:46
av Seth
adrian_vg skrev:
danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Osannolikt.

Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?
kan hoppa in här: Hur gör man det?

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 16:03
av adrian_vg
Seth skrev:kan hoppa in här: Hur gör man det?
Till att börja med kan man kolla att anslutningarna inte är oxiderade. Sen får man mäta. Om mätningarna man ska göra har det skrivits en hel del på forumet. 8*)

Re: Fråga kring laddning

Postat: tor maj 12, 2011 19:49
av Since-2009
Min stod i 4-5 månader under vinterförvaringen, inte urkopplad, laddad, eller startad alls under den perioden och den startade sedan utan en tvekan :D Kör både längre o kortare turer, batteriet har aldrig strulat det minsta under ca 1500 mil och hojen har gått ca 1920mil totalt á 3år.