Fråga kring laddning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Fråga kring laddning

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.

Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.

Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)

Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?

Mvh

Dan VFR800 - 03

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#2 Inlägg av tersan »

danlse skrev:Hej,

När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.

Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.

Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)

Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?

Mvh

Dan VFR800 - 03
6 km är i kortaste laget för att hinna ladda upp batteriet efter att du vevat runt startmotorn. Har du nån ytterligare extrautrustning inkopplad i elsystemet (handtagsvärmare, GPS etc) så blir det ännu värre.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#3 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.

Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.

Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.
En insprutningsmotor drar en j-a massa ström... ska man köra kortare sträckor regelmässigt är det faktist bättre att köra en äldre hoj/bil. Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?
Ja, ja, men fördelarna överväger. 8-P

Saknar den mjuka gången i förgasarmotorn lite grann... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Fråga kring laddning

#6 Inlägg av danlse »

Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.

Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#7 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.

Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)
Lite överdrivet kanske. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Re: Fråga kring laddning

#8 Inlägg av Honda-aspirant »

Det känns lite klent med endast 5 turer innan du måste ladda batteriet, eller det kanske är så stor skillnad mellan insprut och förgasare? Jag kör till skolan med min hoj utan problem, en tur på mindre än 3 km.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Fråga kring laddning

#9 Inlägg av Donner »

Ibland kör jag korta sträckor och då till jobbet, samt har haft den där några dagar ibland då jag startat och kört den in o ut ur verkstaden. 7-10 kallstarter på rad och inga problem alls. Du har kanske nåt som ligger och drar ström när hojen står stilla.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#10 Inlägg av adrian_vg »

Dan, har du fortfarande larmet monterat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Fråga kring laddning

#11 Inlägg av danlse »

Larmet finns kvar och visst har jag tänkt på det som en strömslukare men det stämmer inte heller riktigt. Jag kan ha hojen stående i flera veckor utan att ladda batteriet om jag inte kör alls.

Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#12 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Osannolikt.

Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Fråga kring laddning

#13 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Osannolikt.

Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?
kan hoppa in här: Hur gör man det?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fråga kring laddning

#14 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:kan hoppa in här: Hur gör man det?
Till att börja med kan man kolla att anslutningarna inte är oxiderade. Sen får man mäta. Om mätningarna man ska göra har det skrivits en hel del på forumet. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Fråga kring laddning

#15 Inlägg av Since-2009 »

Min stod i 4-5 månader under vinterförvaringen, inte urkopplad, laddad, eller startad alls under den perioden och den startade sedan utan en tvekan :D Kör både längre o kortare turer, batteriet har aldrig strulat det minsta under ca 1500 mil och hojen har gått ca 1920mil totalt á 3år.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar