Sida 1 av 2

Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: ons apr 13, 2011 19:48
av Per
Hej!
Jag har haft problem med att starta min VFR -89 senaste tiden. Startmotorn snurrar på bra men vill inte "hugga in" och dra runt motorn. Jag misstänkte något med startmotorkopplingen. Jag demonterade och hittade lite sprickor i godset (se bifogad fil). Misstänker att det är problemet. Var får man tag på en ny? Kanske någon här på forumet som har en till övers? Som vanligt står jag med en delvis demonterad hoj när säsongen börjar :(

Tacksam för tips/Per

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: tor apr 14, 2011 10:05
av adrian_vg
Var det inte en annan medlem på forumet som också hade samma problem nyligen? Tror han fick tag på en ny beggad startmotorkoppling via en forummedlem.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: lör apr 16, 2011 00:46
av M@rtini
adrian_vg skrev:Var det inte en annan medlem på forumet som också hade samma problem nyligen? Tror han fick tag på en ny beggad startmotorkoppling via en forummedlem.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=3741

Tror det var den här tråden du menade. Fromm hade samma problem.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: lör apr 16, 2011 09:09
av Per
Exakt samma problem som jag har. Hittat en bra begagnad på Hojbiten.se för 800:-. Ny i butik finns för ca 2000:-, Ny på Ebay ca 1300:- plus frakt.
Så det löser sig nog. :D
/Per

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 22, 2011 07:45
av Fromm
Glöm inte att även byta rullar/tryckare/fjädrar (500.-) som förmodligen är anledningen till att den spricker, blir för mycket utrymme vid bakslag. Finns en snubbe på ett engelskt forum som svetsar grejerna, betyder för mig att det går att göra, funderar på att ta min gamla till nån firma ihop med en tårta och be dem tiga ihop. Ang priser.. På ebay ska den kosta som beg runt 200 + frakt. På skroten i Sverige kostar den som nämnt 800-1000. -89 till 97 ska tydligen vara samma. De tidigare har annorlunda yttre krans till tändningen. Och glöm inte att beställa ny packning :)

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 22, 2011 11:51
av blacken
Jag misstänker att felet uppstår för att fästskruvarna har lossnat, och kransen har börjat att röra sig lite. Om man kollar så kan man se tydliga skador/märken på hålen för fästskruvarna..

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 22, 2011 14:17
av Fromm
blacken skrev:Jag misstänker att felet uppstår för att fästskruvarna har lossnat, och kransen har börjat att röra sig lite. Om man kollar så kan man se tydliga skador/märken på hålen för fästskruvarna..
Skulle kunna vara en förklaring det med. Det blir ett spel som tillåter rörelse/krafter som inte borde vara.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 22, 2011 18:55
av insu
http://www.hondaoriginalparts.com/honda ... ue_M01.php


kolla här efter startmotorkoppling.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: lör apr 23, 2011 13:38
av Per
Hej!
Köpte den på Hojbiten. Fungerar perfekt efter montering. En av fästskruvarna satt löst vid demontering så det kan mycket väl vara orsaken till skadan. nästa fel är hastighetsmätarvajern, tog i för hårt vid montering.... never ending story.....

Vi ses på vägarna/
Per

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: tor apr 28, 2011 21:57
av Badget
Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 29, 2011 08:49
av Tommy Gsson
Badget skrev:Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?
Inte så svårt, tänk bara på att momentdra skruvarna och änvända loctite till dom.
Lägg ner hojen på sida så behöver du inte ens tömma motorn på olja, använd en 35-40cm hög låda/pall etc, och lägg styrändpluggen på.
T.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 29, 2011 12:27
av blacken
Badget skrev:Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?
Nee, så svårt är det inte gör som Herr gsson säger, eller tappa ur oljan i en ren burk innan. bara. Men var noga med bultarna till kåpan, två av dom är längre, dom som sitter vid /genom styrtapparna. Och att skaffa en ny packning till kåpan är också att rekommendera, fukta den lätt med 5.56 eller liknande innan montering bara..

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: fre apr 29, 2011 17:47
av Fromm
Det drygaste är att skrapa bort den gamla packningen. Byt olja i samband med mecket så slipper du fippla med nerläggning. Köp grejer på ebay så slipper du snikna skrothandlare, ringde runt när jag skulle ha en och 1000:- + frakt är ocker. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis men vi lever kvar i stenåldern på många andra.

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: ons jun 27, 2012 09:09
av est
Det var svårt att få tag i en ny startmotorkoppling till min 86a så jag har nu svetsat (TIG) ihop de 3 bitarna av min spruckna koppling.
Jag var tvungen att lägga en liten svets i kanten på plåthöljet också för att säkra tändpunkten (givarklackarna sitter i plåthöljet).
Just nu fungarar allt jättebra och det har inte startat så bra sen den var ny :-)

Re: Startmotorkoppling trasig (starter clutch)

Postat: ons jun 27, 2012 09:33
av tersan
est skrev:Just nu fungarar allt jättebra och det har inte startat så bra sen den var ny :-)
:tummenupp Härligt!