Lufta bromsar

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Lufta bromsar

#1 Inlägg av Andersson »

Jag blev idag tvungen att lossa på broms och kopplings slangarna uppe vid handtagen idag, lossade bara och drog om slangen lite sen dit igen.
Nu behöver de luftas, kopplingen är ju inge problem, men bromsarna.
Kollade i verkstadshandboken till hojen och det där jäkla bromssystemet verkar inte vara att leka med :?

Men, det jag tänkte på, luften är ju bara uppe vid handtagen, kanske kan man pressa in bromsvätska nerifrån oket så man får bort luften i ledningarna där uppe, sen lufta lite där nere så ev luft som kommit in när man pressade vätska bakåt försvinner, vad tror ni om detta sätt? Borde funka tycker jag.
Så slipper man lufta hela hojen pga det knepiga bromssystemet.

Det är alltså en 01:a vi pratar om här.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kolla Elias tråd "Koppling som inte tar där den ska" http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=379 nedan.

Principen är exakt densamma med den skillnaden att du har två nipplar som du får växla mellan tills luften är borta.

Luften är f.ö. inte "bara" uppe vid handtaget. Har du lossat slangarna så har du luft i hela systemet och du får göra en hel luftning.

Om det däremot är Hondas värdelösa kombibromsar "Dual CBS" så har du skaffat dig ett problem, för det är inte många som vill befatta sig med dom :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#3 Inlägg av R »

Finns det nått kit å köpa som man kan bygga bort combibromsarna med?

Och vad skulle isf beiktningen säga om det...

Kombibromsarna har man väl blitt ganska så van med nu då men dom är fortfarande spännande när man åker grusväg å kanske vill bromsa med bakbromsen för att rädda sig lite å då bromsar det även fram... det är läskigt... :shock:
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#4 Inlägg av Andersson »

Tyrannosaurus skrev:Kolla Elias tråd "Koppling som inte tar där den ska" http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=379 nedan.

Principen är exakt densamma med den skillnaden att du har två nipplar som du får växla mellan tills luften är borta.

Luften är f.ö. inte "bara" uppe vid handtaget. Har du lossat slangarna så har du luft i hela systemet och du får göra en hel luftning.

Om det däremot är Hondas värdelösa kombibromsar "Dual CBS" så har du skaffat dig ett problem, för det är inte många som vill befatta sig med dom :P
Ja det är ju precis det som är problemet, det är dessa kombibromsar, en vanlig luftning är inge problem men detta verkar ju vara helt sjukt, det var därför jag hoppades på att det skulle gå att göra det bakvägen.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

R skrev:Finns det nått kit å köpa som man kan bygga bort combibromsarna med?

Och vad skulle isf beiktningen säga om det...
Det är möjligt, sök på nätet efter "Honda Dual CBS rebuild" eller nåt. Du kan också kolla med Dave Dodge, han brukar ha koll på det mesta.

Besiktningen bryr sig nog inte bara hojen har två av varandra oberoende bromssystem.
Det påminner om en chopperåkare i Sofia Hogs. Han ville ha ett rent s.k. spolnav fram. Vad göra? Han monterade drevbroms + bromsskiva på andra sidan bakhjulet. Ett bromok på varsin sida, den ena kopplades till fotbromsen, det andra till handbromsen (det står "två av varandra oberoende bromssystem", det står däremot inte att dom måste sitta på var sitt hjul :lol: ). Besiktningen muttrade lite, men hade inget val än att
godkänna :lol:
Andertsson skrev:Ja det är ju precis det som är problemet, det är dessa kombibromsar, en vanlig luftning är inge problem men detta verkar ju vara helt sjukt, det var därför jag hoppades på att det skulle gå att göra det bakvägen.
Jag trodde inte FI:n hade kombibromsarna och att dom först kom på V-Tech:en.
Men då har du skaffat dig problem mao. Bäst är väl att kolla med en Hondaverkstad, dom borde ju veta hur man gör. Men fan vet om man grejar det själv utan specialverktyg :?:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#6 Inlägg av Andersson »

sådär ja!

Var in hos Honda verkstan idag och förklarade min situation.
"ja men grattis!" fick jag höra...skit tänkte jag!

Men sen sa han att det är nog inte så farligt ändå, och gav mig förslaget att jag skulle luta på hojen så luften får fri väg upp i behållaren och sen bara dra handtaget fram och tillbaks så skulle det nog lösa sig.

Så jag provade det och till min förvåning så gick det väldigt enkelt och nu känns det precis som innan.

Helt underbart att slippa bekymra sig över det mer, sen sparade man några slantar för denna gången.
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#7 Inlägg av Swedan »

Dessutom ÄR dualbromsarna ett av de bästa jag har provar.
Efter byte från orginal bromsbelägg så är det ett hemskt bett i bromsarna.
Lite svindelvarning faktiskt :?
Bytte vätskan för någon månad sen och hade inga som helst problem att lufta, tar bara lite mer tid en vanliga (skräpbromsar) :D
När ni kollar dessa bromsar inför vårens körningar rekomenderar jag er att kolla så att utjämningscylindern inte har fastnat över vintern.
Fram hänger den dessutom oppochner så har det kommit in fukt där så ärgar det lätt igen kolven.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det var som :twisted:

Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?

Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.

Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#9 Inlägg av Andersson »

Tyrannosaurus skrev:Det var som :twisted:

Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?

Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.

Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka :wink:
Ja självluftande kan man väl kanske säga, men vad han menade på så kan det vara luft halvvägs ner till oken och detta ska ändå funka, och det gäller nog alla hojar. Han nämnde också att vissa moppar inte kan luftas på annat vis än såhär. Han sa att man kan få hålla på ett jäkla tag också och att man måste se till att luften verkligen har fri väg upp i behållaren.
Jag har själv aldrig hört om detta sättet men på min hoj funkade det perfekt och jag är riktigt glad att det gjorde det :D
Hojen såld

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#10 Inlägg av Qwerty »

Varför försöka bygga bort ett kanon system?

Tror du att du bromsar bättre själv? Lite som ABS på bilar.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#11 Inlägg av Hedlund »

Hur fungerar dessa kombibromsar och från vilken årsmodell sitter de monterade?!

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#12 Inlägg av Andersson »

Hedlund skrev:Hur fungerar dessa kombibromsar och från vilken årsmodell sitter de monterade?!
De fungerar så att om du bromsar med frambromsen så ansätts även bakbromsen något och tvärt om.

De sitter på VFR från 98-
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#13 Inlägg av Swedan »

Tyrannosaurus skrev:Det var som :twisted:
Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?
Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.
Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka :wink:
Var skrev jag att de är självluftande???
Har skruvat i 18år nu å vist finns det lättare bromsar att lufta, men inget mot många andra tex bilar.
Hört att de är kass???
Jag har hört att jorden kanske är platt, men som jag har uppfattat saken så verkar den vara klotformad!!!
Ä du fattar vinken VA??? :wink:
Vist är ABS bättre än Dualbroms men jämfört med ett delat system så finns det ingen skugga på Dualbromar för säker bromsning, o det är ju det det handlar om...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det var inte du som skrev det utan jag fick det intrycket av det Andersson skrev.
...gav mig förslaget att jag skulle luta på hojen så luften får fri väg upp i behållaren och sen bara dra handtaget fram och tillbaks så skulle det nog lösa sig.
"Luta hojen och pumpa" låter självluftande i mina öron :lol:

Sen sa jag inte att kombibromsarna var kass (och inte heller att jorden
är platt) utan bara att jag har hört en del kritik mot dom :wink:

Men du som har skruvat i 18 år kan väl tipsa Frippe i tråden här intill om det går att byta till stålspunna slangar på kombibromsarna istället för att messerschmitta mig :wink: :wink: :wink:
Jag har inte den blekaste, det enda jag kan tänka mig är att det blir rätt dyrt för många meter slang och många anslutningar blir det :P
Och snart åker man väl på en propp rakt genom dataskärmen :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#15 Inlägg av Qwerty »

Kritiken som dual bromsarna brukar få är.

Smiska bana och jaga tider. Ja då brukar bakdelen sladda kraftigt och highsiders ligger nära. Framför allt när man duttar på bromsen inne i kurva.

På grus, brukar framdäcket låsa sig allt för lätt eftersom att man är van vid att det bara bromsar bak när man bromsar bak.


Men ärligt med handen på hjärtat. Har man dessa problem så kanske man köpt fel cykel från början.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar