Lufta bromsar
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Lufta bromsar
Jag blev idag tvungen att lossa på broms och kopplings slangarna uppe vid handtagen idag, lossade bara och drog om slangen lite sen dit igen.
Nu behöver de luftas, kopplingen är ju inge problem, men bromsarna.
Kollade i verkstadshandboken till hojen och det där jäkla bromssystemet verkar inte vara att leka med
Men, det jag tänkte på, luften är ju bara uppe vid handtagen, kanske kan man pressa in bromsvätska nerifrån oket så man får bort luften i ledningarna där uppe, sen lufta lite där nere så ev luft som kommit in när man pressade vätska bakåt försvinner, vad tror ni om detta sätt? Borde funka tycker jag.
Så slipper man lufta hela hojen pga det knepiga bromssystemet.
Det är alltså en 01:a vi pratar om här.
Nu behöver de luftas, kopplingen är ju inge problem, men bromsarna.
Kollade i verkstadshandboken till hojen och det där jäkla bromssystemet verkar inte vara att leka med
Men, det jag tänkte på, luften är ju bara uppe vid handtagen, kanske kan man pressa in bromsvätska nerifrån oket så man får bort luften i ledningarna där uppe, sen lufta lite där nere så ev luft som kommit in när man pressade vätska bakåt försvinner, vad tror ni om detta sätt? Borde funka tycker jag.
Så slipper man lufta hela hojen pga det knepiga bromssystemet.
Det är alltså en 01:a vi pratar om här.
Hojen såld
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kolla Elias tråd "Koppling som inte tar där den ska" http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=379 nedan.
Principen är exakt densamma med den skillnaden att du har två nipplar som du får växla mellan tills luften är borta.
Luften är f.ö. inte "bara" uppe vid handtaget. Har du lossat slangarna så har du luft i hela systemet och du får göra en hel luftning.
Om det däremot är Hondas värdelösa kombibromsar "Dual CBS" så har du skaffat dig ett problem, för det är inte många som vill befatta sig med dom
Principen är exakt densamma med den skillnaden att du har två nipplar som du får växla mellan tills luften är borta.
Luften är f.ö. inte "bara" uppe vid handtaget. Har du lossat slangarna så har du luft i hela systemet och du får göra en hel luftning.
Om det däremot är Hondas värdelösa kombibromsar "Dual CBS" så har du skaffat dig ett problem, för det är inte många som vill befatta sig med dom
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Finns det nått kit å köpa som man kan bygga bort combibromsarna med?
Och vad skulle isf beiktningen säga om det...
Kombibromsarna har man väl blitt ganska så van med nu då men dom är fortfarande spännande när man åker grusväg å kanske vill bromsa med bakbromsen för att rädda sig lite å då bromsar det även fram... det är läskigt...
Och vad skulle isf beiktningen säga om det...
Kombibromsarna har man väl blitt ganska så van med nu då men dom är fortfarande spännande när man åker grusväg å kanske vill bromsa med bakbromsen för att rädda sig lite å då bromsar det även fram... det är läskigt...
Ja det är ju precis det som är problemet, det är dessa kombibromsar, en vanlig luftning är inge problem men detta verkar ju vara helt sjukt, det var därför jag hoppades på att det skulle gå att göra det bakvägen.Tyrannosaurus skrev:Kolla Elias tråd "Koppling som inte tar där den ska" http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=379 nedan.
Principen är exakt densamma med den skillnaden att du har två nipplar som du får växla mellan tills luften är borta.
Luften är f.ö. inte "bara" uppe vid handtaget. Har du lossat slangarna så har du luft i hela systemet och du får göra en hel luftning.
Om det däremot är Hondas värdelösa kombibromsar "Dual CBS" så har du skaffat dig ett problem, för det är inte många som vill befatta sig med dom
Hojen såld
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är möjligt, sök på nätet efter "Honda Dual CBS rebuild" eller nåt. Du kan också kolla med Dave Dodge, han brukar ha koll på det mesta.R skrev:Finns det nått kit å köpa som man kan bygga bort combibromsarna med?
Och vad skulle isf beiktningen säga om det...
Besiktningen bryr sig nog inte bara hojen har två av varandra oberoende bromssystem.
Det påminner om en chopperåkare i Sofia Hogs. Han ville ha ett rent s.k. spolnav fram. Vad göra? Han monterade drevbroms + bromsskiva på andra sidan bakhjulet. Ett bromok på varsin sida, den ena kopplades till fotbromsen, det andra till handbromsen (det står "två av varandra oberoende bromssystem", det står däremot inte att dom måste sitta på var sitt hjul ). Besiktningen muttrade lite, men hade inget val än att
godkänna
Jag trodde inte FI:n hade kombibromsarna och att dom först kom på V-Tech:en.Andertsson skrev:Ja det är ju precis det som är problemet, det är dessa kombibromsar, en vanlig luftning är inge problem men detta verkar ju vara helt sjukt, det var därför jag hoppades på att det skulle gå att göra det bakvägen.
Men då har du skaffat dig problem mao. Bäst är väl att kolla med en Hondaverkstad, dom borde ju veta hur man gör. Men fan vet om man grejar det själv utan specialverktyg
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
sådär ja!
Var in hos Honda verkstan idag och förklarade min situation.
"ja men grattis!" fick jag höra...skit tänkte jag!
Men sen sa han att det är nog inte så farligt ändå, och gav mig förslaget att jag skulle luta på hojen så luften får fri väg upp i behållaren och sen bara dra handtaget fram och tillbaks så skulle det nog lösa sig.
Så jag provade det och till min förvåning så gick det väldigt enkelt och nu känns det precis som innan.
Helt underbart att slippa bekymra sig över det mer, sen sparade man några slantar för denna gången.
Var in hos Honda verkstan idag och förklarade min situation.
"ja men grattis!" fick jag höra...skit tänkte jag!
Men sen sa han att det är nog inte så farligt ändå, och gav mig förslaget att jag skulle luta på hojen så luften får fri väg upp i behållaren och sen bara dra handtaget fram och tillbaks så skulle det nog lösa sig.
Så jag provade det och till min förvåning så gick det väldigt enkelt och nu känns det precis som innan.
Helt underbart att slippa bekymra sig över det mer, sen sparade man några slantar för denna gången.
Hojen såld
Dessutom ÄR dualbromsarna ett av de bästa jag har provar.
Efter byte från orginal bromsbelägg så är det ett hemskt bett i bromsarna.
Lite svindelvarning faktiskt
Bytte vätskan för någon månad sen och hade inga som helst problem att lufta, tar bara lite mer tid en vanliga (skräpbromsar)
När ni kollar dessa bromsar inför vårens körningar rekomenderar jag er att kolla så att utjämningscylindern inte har fastnat över vintern.
Fram hänger den dessutom oppochner så har det kommit in fukt där så ärgar det lätt igen kolven.
Efter byte från orginal bromsbelägg så är det ett hemskt bett i bromsarna.
Lite svindelvarning faktiskt
Bytte vätskan för någon månad sen och hade inga som helst problem att lufta, tar bara lite mer tid en vanliga (skräpbromsar)
När ni kollar dessa bromsar inför vårens körningar rekomenderar jag er att kolla så att utjämningscylindern inte har fastnat över vintern.
Fram hänger den dessutom oppochner så har det kommit in fukt där så ärgar det lätt igen kolven.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det var som
Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?
Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.
Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka
Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?
Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.
Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Ja självluftande kan man väl kanske säga, men vad han menade på så kan det vara luft halvvägs ner till oken och detta ska ändå funka, och det gäller nog alla hojar. Han nämnde också att vissa moppar inte kan luftas på annat vis än såhär. Han sa att man kan få hålla på ett jäkla tag också och att man måste se till att luften verkligen har fri väg upp i behållaren.Tyrannosaurus skrev:Det var som
Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?
Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.
Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka
Jag har själv aldrig hört om detta sättet men på min hoj funkade det perfekt och jag är riktigt glad att det gjorde det
Hojen såld
Varför försöka bygga bort ett kanon system?
Tror du att du bromsar bättre själv? Lite som ABS på bilar.
Tror du att du bromsar bättre själv? Lite som ABS på bilar.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Var skrev jag att de är självluftande???Tyrannosaurus skrev:Det var som
Så systemet är alltså i stort sett självluftande om jag tolkar förklaringen rätt?
Det mesta jag har hört är mest bara kritik mot kombibromsarna.
Däremot blir det dyrt om man vill byta till metallspunna slangar, för det lär visst vara några meter slang fram och tillbaka
Har skruvat i 18år nu å vist finns det lättare bromsar att lufta, men inget mot många andra tex bilar.
Hört att de är kass???
Jag har hört att jorden kanske är platt, men som jag har uppfattat saken så verkar den vara klotformad!!!
Ä du fattar vinken VA???
Vist är ABS bättre än Dualbroms men jämfört med ett delat system så finns det ingen skugga på Dualbromar för säker bromsning, o det är ju det det handlar om...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det var inte du som skrev det utan jag fick det intrycket av det Andersson skrev.
Sen sa jag inte att kombibromsarna var kass (och inte heller att jorden
är platt) utan bara att jag har hört en del kritik mot dom
Men du som har skruvat i 18 år kan väl tipsa Frippe i tråden här intill om det går att byta till stålspunna slangar på kombibromsarna istället för att messerschmitta mig
Jag har inte den blekaste, det enda jag kan tänka mig är att det blir rätt dyrt för många meter slang och många anslutningar blir det
Och snart åker man väl på en propp rakt genom dataskärmen
"Luta hojen och pumpa" låter självluftande i mina öron...gav mig förslaget att jag skulle luta på hojen så luften får fri väg upp i behållaren och sen bara dra handtaget fram och tillbaks så skulle det nog lösa sig.
Sen sa jag inte att kombibromsarna var kass (och inte heller att jorden
är platt) utan bara att jag har hört en del kritik mot dom
Men du som har skruvat i 18 år kan väl tipsa Frippe i tråden här intill om det går att byta till stålspunna slangar på kombibromsarna istället för att messerschmitta mig
Jag har inte den blekaste, det enda jag kan tänka mig är att det blir rätt dyrt för många meter slang och många anslutningar blir det
Och snart åker man väl på en propp rakt genom dataskärmen
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Kritiken som dual bromsarna brukar få är.
Smiska bana och jaga tider. Ja då brukar bakdelen sladda kraftigt och highsiders ligger nära. Framför allt när man duttar på bromsen inne i kurva.
På grus, brukar framdäcket låsa sig allt för lätt eftersom att man är van vid att det bara bromsar bak när man bromsar bak.
Men ärligt med handen på hjärtat. Har man dessa problem så kanske man köpt fel cykel från början.
Smiska bana och jaga tider. Ja då brukar bakdelen sladda kraftigt och highsiders ligger nära. Framför allt när man duttar på bromsen inne i kurva.
På grus, brukar framdäcket låsa sig allt för lätt eftersom att man är van vid att det bara bromsar bak när man bromsar bak.
Men ärligt med handen på hjärtat. Har man dessa problem så kanske man köpt fel cykel från början.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se