Sida 1 av 1
Hög tomgång vid uppstart
Postat: ons apr 06, 2011 13:03
av danlse
Hej,
Har en tomgång på ca 2200 varv vid uppstart och det känns ganska mycket(vill ju låta så lite som möjligt när man åker iväg på morgonen)
Går det att justera tomgången vid kallstart?
Tomgången är som den ska ca 800 varv när den blivit varm så gissar att det inte hjälper att justera den "vanliga tomgången"?
Tack
/Dan VFR800 -03
Re: Hög tomgång vid uppstart
Postat: ons apr 06, 2011 13:53
av adrian_vg
Det är för kallt ute för en rimlig "normal" tomgång just nu. Jag skruvade upp tomgången till 1500rpm när den var genomvarm för att få den att gå bättre på låga varv. Det tar ca tio minuters lugn körning eller så innan sjunker till normalt varv, i mitt fall 1500rpm.
800rpm tycker jag är lite för lågt som tomgång räknat. Ska det verkligen vara så lågt på din viffergeneration?
Re: Hög tomgång vid uppstart
Postat: ons apr 06, 2011 14:10
av danlse
Jag är nöjd med tomgången när den är varm(kanske 800 är lite lågt men inget som stör tycker jag) men skulle gärna få ner tomgångsvarvtalet vid uppstart. Kan man justera "kallvarvet" separat eller finns det bara en tomgångsjustering?
Re: Hög tomgång vid uppstart
Postat: ons apr 06, 2011 14:45
av adrian_vg
danlse skrev:Jag är nöjd med tomgången när den är varm(kanske 800 är lite lågt men inget som stör tycker jag) men skulle gärna få ner tomgångsvarvtalet vid uppstart. Kan man justera "kallvarvet" separat eller finns det bara en tomgångsjustering?
Gen 98-01 har ett hål på ramen på höger sida dolt med en svart gummiplutt. Där sticker man in en liten stjärnmejsel och ställer tomgången. Borde väl vara samma på din, så vida inte din viffergeneration har en nyare PGM-FI som inte kan ställas map tomgångsvarv.
Re: Hög tomgång vid uppstart
Postat: ons apr 06, 2011 20:31
av Donner
På min 01:a går det att justera hur hög tomgången skall vara när man startar den kall. Dock står det i verkstadshandboken att den skall man inte pilla på. Jag har satt min tomgångshöjare ur funktion då det är fel på den. Jag gjorde så att jag lyfte tanken och justerade stången som påverkar den ventil som i sin tur höjer tomgången. Är inte 100 på att det ser samma ut på en V-tech dock.