Koppling som inte tar där den ska

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Koppling som inte tar där den ska

#1 Inlägg av elias »

Dags fix.

Min koppling tar på tok för sent. Om jag justerar så handtaget ligger max ut så kan jag växla när handtaget är max in. Om cykeln har stått en dag så går det inte att lägga in ettan, får då kärringstopp. Får cykeln stå o brumma ett tag så funkar det sen. Har väldigt lite motstånd i kopplingen med.

Så, idag när jag skulle leta kopplingsvajer såg jag att det är hydraliskt(?). Har min Haynes på "annan ort" så behöver råd.

Är det för lite olja i systemet? Hur juserar jag annars? Var justerar jag och vad fyller jag i?

Många frågor, svara på alla... :lol:
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

14 pers som läst, ingen som svarat. Det är IG. (1:a för er gamlingar).
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Koppling som inte tar där den ska

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Så, idag när jag skulle leta kopplingsvajer såg jag att det är hydraliskt(?). Har min Haynes på "annan ort" så behöver råd.
Du har inte funderat på vad den där burken med lock som sitter vid kopplingshandtaget är till för tidigare då? :wink:
Är det för lite olja i systemet? Hur juserar jag annars? Var justerar jag och vad fyller jag i?
Ja det låter som att du har luft i systemet.
Man luftar en koppling på samma sätt som man luftar bromsar. Skillnaden är att du inte får samma "hårdhet" i handtaget. Förutom luftning går hydralkopplingar inte att justera (självjusterande).
Använd vanlig bromsvätska Dot 4 eller 5.1. Inte siliconbaserad Dot 5, det är ett jävla kladd dessutom kan hydralsystemet börja bråka om man byter utan att göra helt rent först.

"Vanlig" bromsvätska är vattenlöslig men fräter på lacken så var försiktig och spill inte. Om du ändå spiller skölj av med vatten direkt.

Här är också både för- och nackdelarna med den siliconbaserade Dot 5.
Fördel: Den absorberar inte vatten och fadar därför inte (skapar ångbubblor vilket gör att bromarna försvinner) men då snackar extrem racing och den fräter inte på lacken.
Nackdel: Den absorberar inte vatten och kan därför medföra att det blir korrosionskador i hydralsystemet och det är som jag sa ett jävla kladd.

Det finns alltså ingen anledning alls att använda silicon på en gathoj.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#4 Inlägg av Swedan »

Fört ut är jag då!
Prova att lufta systemet som första åtgärd.
Skit blev vist inte först.....
Senast redigerad av Swedan den mån mar 12, 2007 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:14 pers som läst, ingen som svarat. Det är IG. (1:a för er gamlingar).
Dom andra kanske tyckte att det var en så jävla dum fråga :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Hehe, tack för ett bra svar Tyr! Inga frågor är för dumma, det är dumt att göra fel för att man inte frågat. :)


Jag kan inte mycket om motorer, jag är uppväxt i en segelbåt. Men, bästa sättet att lära sig är att köpa sakerna och sen ta sakerna som de kommer. O nu kom jag till kopplingen. Jag är på den nivån att jag inte ens vet hur och var man luftar systemet. Imorgon ska jag dock sätta näsan i min manual för att kolla.

Jag tror det är bättre om "vi" håller attetyden öppen för "dumma" frågor. Jag skäms inte för att ställa dem iaf. Jag kommer iaf hjälpa med allt som jag kan när enkla frågor kommer.

Sen är jag inte tråkmört som inte kan ta gliringar, Tyrs om att jag inte ifrågasatt behållaren vid kopplingen ger bara ett flin från min sida.
:)


Väl mött i vårsolen!

// Elias, han som är bäst på segling och hemelektronik
Bild

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#7 Inlägg av Henkan »

Det finns ett litet glas att kolla oljenivån, både på bromsarna och kopplingen. Det bör inte vara så svårt att se nivån i glaset på behållaren, går inte det så öppna locket FÖRSIKTIGT så att inte ev vätska hamnar på hojen, har du för lite vätska i burken är det troligtvis därför du fått luft i systemet.

Men..eftersom det är ett helt slutet system kan det betyda att du har ett läckage någonstans oxo, som måste åtgärdas. Kolla noggrant, det ska inte mycket till.
Har du tillgång till tryckluft? sätt dig i bilen och åk ut till Torp och köp en bromsluftare, väl värt pengarna tycker jag. Inget kladd och mycket enkelt att lufta bromsarna/kopplingen själv, funkar till både hojen och bilen.... 8)

Lycka till.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#8 Inlägg av elias »

Det är fyllt upp till bredden båda behållarna, så för "lite" verkar det inte vara. Så kan det ändå vara ett läckage?

Just det att kopplingen fungerade bättre efter lite tomgång är skumt. Men jag ska kolla på en sån luftare. Tänkte ta flickvännen på en tur till Lysekil på onsdag om vädret håller i sig. Då måste det funka mao. :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

No offence Elias. Jag kan inte rå för att jag är lite lätt elak ibland. Eller som scorpionen sa till grodan "it's in my nature" :wink:

Ok, lite mer seriöst och sånt man verkligen inte kan veta om man inte har varit och skruvat i hydralsystem. Om koppen är full och kopplingen inte tar så finns det några tester du kan göra först.
Först och främst, känns kopplingen som den ska eller känns den som att klämma på en svamp?
Om det är det sisnämnda så är det luft i systemet vilket bl.a. kan bero på fading. Kopplingen har dessutom lättare att fada än bromsarna eftersom den hela tiden utsätts för värme från motorn. Är vätskan dessutom gammal och har absorberat mycket vatten blir det inte bättre.

Innan du börjar lufta kan det även vara idé att kolla slavcylindern för läckage. Vet inte hur mycket mekanik du kan, huvudcylinder är den som trycker (pump) som i detta fall sitter på styret, slav är den som påverkas.
Det brukar vara slavens tätningar som ger upp först. Dra med ett finger runt alla kanter på både den och huvudcylindern och kolla om det är blött någonstans. Bromsvätska är lätt att känna igen, den känns inte alls som olja utan känns sträv när man gnider den mellan fingrarna.

Nästa steg är att lufta. Det finns ett antal skolor på det med tryckluft, vacuum pump eller det vanligaste att pumpa i handtaget.
Då kopplar man en genomskinlig plastslang på nippeln och låter den först gå uppåt och sen ner i en flaska/burk med beg bromsvätska. Slangänden ska gå ner i vätskan för att skapa ett slutet system.
Sen är det bara att pumpa några gånger, hålla inne öppna och stänga nippeln och göra om proceduren ett antal gånger tills det inte längre kommer några luftbubblor i slangen.

Ha locket till behållaren öppen när du gör det och låt den aldrig tömmas. Vill du byta vätska gör du likadant men låter nippeln vara öppen och pumpar sakta tills det kommer ny vätska i slangen.
När nibbeln är stängd känner du tydligt när du har tryck i systemet.

Om det är läckage och du inte har koll på hur man hanterar hydralsystem bör du kanske låta en verkstad fixa det. Det är ingen stor operation men det kräver rätt handhavande för att bli tätt.

När du öpnnar locket och för att få det riktigt tätt efteråt är det en bra idé att skölja rent locket, plastkåpan innanför och membranet med vatten. Det är viktigt att allt är helt torrt (torka gärna av med en trasa) innan du monterar igen. Fyll inte behållaren över "upper level" strecket i behållaren, platta till membranet så det är i "viloläge", lägg i en grej i taget i samma ordning som du tog ur dom och utan våld och dra i skruvarna jämt.

Lycka till.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Tack för ett mycket bra och utförligt svar! Guldstjärna!

När cykeln har stått är det inget motstånd alls, den känns "svampig". När jag kört den på tomgång en liten stund och pumpat på kopplingen så tar den längst in.

Jag ska kolla på ett sånt luftverktyg Henkan föreslog.
Enligt förra ägaren, som man kanske inte alltid ska lita på, så ska vätskorna vara bytta i höstas när den lades i ide.

Fick tyvärr inte tid för att läsa boken igår... men det kommer! :)
Bild

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

Re: Koppling som inte tar där den ska

#11 Inlägg av VFunRider »

elias skrev:Dags fix.

Min koppling tar på tok för sent. Om jag justerar så handtaget ligger max ut så kan jag växla när handtaget är max in. Om cykeln har stått en dag så går det inte att lägga in ettan, får då kärringstopp. Får cykeln stå o brumma ett tag så funkar det sen. Har väldigt lite motstånd i kopplingen med.

Så, idag när jag skulle leta kopplingsvajer såg jag att det är hydraliskt(?). Har min Haynes på "annan ort" så behöver råd.

Är det för lite olja i systemet? Hur juserar jag annars? Var justerar jag och vad fyller jag i?

Många frågor, svara på alla... :lol:
När jag startade min hoj våren förra året tog inte koppling heller. Ringde Honda eftersom jag hade lämnad in för vinterservice hösten innan. Dem sa att koppling hade säkert kletat sig och att jag borde köra den varmt först. Sagt och gjort, så efter uppvärmning och några kilometer körda var problemen borta :P
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:När cykeln har stått är det inget motstånd alls, den känns "svampig". När jag kört den på tomgång en liten stund och pumpat på kopplingen så tar den längst in.

Jag ska kolla på ett sånt luftverktyg Henkan föreslog.
Enligt förra ägaren, som man kanske inte alltid ska lita på, så ska vätskorna vara bytta i höstas när den lades i ide.
Låter som dåligt luftat.
Själv använder jag en Mityvac pump http://www.mityvac.com det är ett underbart verktyg men lite pyssel att pussla ihop slangar, behållare mm. eftersom den är gjort för att kunna passa för massor av olika ändamål där man kan behöva vaccumtryck.

Den fungerar så att den suger nerifrån, så istället för att försöka pressa ut luften, suger den ut den. I det läget rör man inte handtaget alls, däremot kom jag snabbt på att det behövdes gängtejp på nipplarna eftersom den sög luft genom gängorna när nippeln var öppen. Det gör iofs inte systemet sämre luftat, men man ser inte när det är klart eftersom det hela tiden kommer mer bubblor.

Jag köpte min Mityvac från JC Whitney http://www.jcwhitney.com i USA (ett slags mellanting mellan Biltema och Clas Ohlsson) och jag vet inte om den finns att köpa i Sverige.

Jag vet inte riktigt vad det är för verktyg som Henkan beskriver. Finns det någon länk?
Kollade på Biltema och dom har de här väldigt simpla varianterna där man bara öppnar och pumpar tills man har fått ut luften. Man slipper alltså hålla på att öppna och stänga, men principen är densamma som vanligt att pressa ut luften.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487

Det finns även en ÄNNU enklare variant som alltid sitter kvar på hojen och heter SpeedBleeder http://www.speedbleeder.com och bygger på "koppla slang, öppna, pumpa, klart".
Men även här arbetar man som vanligt mot naturlagarna när man försöker pressa luft uppifrån och ner i en vätska. Det enda verkltyg jag känner till som använder en något mer naturlagsenlig metod är just Mityvac.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#13 Inlägg av Henkan »

Den jag har funger enligt samma metod som din....

http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=41818

Tycker den här typen verkar bättre än den där man sätter dit en backventil, då man kan stå vid den cylinder och titta hur oljan ser ut (tänker i detta fallet mest på om man jobbar med bilbromsar).
Dock måste man se upp så att man inte råkar tömma behållaren.....då blir det att börja om från början :cry:
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jo den metoden är bättre än backventil på flera sätt.

Det var intressant att det fanns något liknande att köpa här. Men vad ska man med tryckluften till som du nämnde ovan?
Den har väl en inbyggd pump som Mityvac:en.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#15 Inlägg av Swedan »

Börja med att bara öppna luftnippeln på slavcylindern som sitter nere på motorn.
Under tiden det sipprar ut där så fyller du på uppe vid styret.
Glöm konstiga luftningshjälpmedel till kopplingen, behövs inte.
Låt jorden dragningskraft sköta detta istället.
Funkar utan besvär på kopplingen då den ej har någon mottrycksventil som mastercylindern har på bromsar.
:roll:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar